Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Verkkolomake on helppo tapa ottaa yhteyttä terveysasemalle korona-aikanakin

Julkaistu 6.5.2020 13.04

Terveysasemien etäpalvelut helpottavat asioiden hoitamista. Tamperelaiset ja orivesiläiset voivat ottaa yhteyttä terveysasemalleen sähköisellä yhteydenottolomakkeella tai puhelimitse ja antaa ammattilaisen arvioida, millaista hoitoa vaiva vaatii. Moni asia voidaan hoitaa puhelimessa, web-viesteillä tai esimerkiksi etävastaanotolla käymättä terveysasemalla. Siksi sairauden tai vaivan hoitamista ei kannata lykätä korona-aikanakaan.

Myös Ulkoinen linkkiOmaolo-verkkopalvelussa voi arvioida luotettavasti hoidon tarvetta.

Yhteydenottolomakkeen linkki tietokoneen ruudulla.

Helppo tapa ottaa yhteyttä kiireettömissä asioissa omalle terveysasemalle on sähköinen yhteydenottolomake. Lomake sekä terveysasemien puhelinnumerot löytyvät osoitteesta www.tampere.fi/terveysasemat

- Asiakas kirjoittaa lomakkeelle kuvauksen hoidon tarpeesta ja lähettää sen terveysasemalle. Meillä ammattilainen perehtyy asiaan ja ottaa asiakkaaseen yhteyttä kolmen arkipäivän sisällä, kertoo apulaisylilääkäri Jukka Karjalainen.

Karjalaisen mukaan moni on yllättynyt, miten sujuvasti asiat ovat hoituneet etänä eikä terveysasemalla ole välttämättä tarvinnut käydä lainkaan. Etäpalvelujen ja puhelimen kautta voidaan esimerkiksi antaa hoito-ohjeita, seurata sairauksien paranemista tai tehdä lähetteitä tutkimuksiin. Uusimpana kokeillaan videovälitteisiä etävastaanottoja, jotka vastaavat perinteistä käyntiä lääkärin, sairaanhoitajan tai fysioterapeutin luona.

Tietokonettakaan ei aina tarvita, useimpiin etäpalveluihin riittää pelkkä puhelin.

Ole aina ensiksi yhteydessä puhelimitse tai sähköisesti terveysasemaasi. Jos ammattilainen arvioi vaivasi vaativan terveysasemalla käymistä eikä sinulla ole hengitystieoireita, on asiointi paikan päällä edelleen mahdollista. Mikäli sinulla on hengitystieoireita ja tarvitset vastaanottoa, niin sinut ohjataan koronavirustartunnan mahdollisuuden vuoksi terveysaseman sijasta pandemiavastaanotolle.

Apulaisylilääkäri
Jukka Karjalainen