Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Olkahisen koulun rakentaminen ja päiväkodin perusparannus käynnistyvät

Julkaistu 25.3.2020 17.53

Tampereen kaupungin asunto- ja kiinteistölautakunta hyväksyi 25.3.2020 Olkahisen koulun uudisrakennuksen ja päiväkodin perusparannus -hankkeen toteutussuunnitelman ja -sopimuksen. Rakentaminen puretun vanhan koulun paikalle alkaa huhtikuussa, ja suunnitelman mukaan uusi koulu olisi käytössä lokakuussa 2021. Hankkeen kustannusarvio on 12,5 miljoonaa euroa.

- Olkahisen koulun ja päiväkodin -hankkeen eteneminen parantaa palveluverkkoamme alueella. On tärkeää, että saamme vietyä kaupungin investointeja eteenpäin myös haastavissa oloissa, toteaa apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Uusi koulu on suunniteltu 300:lle 1-6-luokan oppilaalle ja kahdelle esiopetusryhmälle. Päiväkodissa on neljä ryhmää, joissa on yhteensä noin 80 lasta. Lisäksi uudisrakennukseen tulee tilat kouluterveydenhuollolle ja Pirkanmaan Voimia Oy:n jakelukeittiö aputiloineen (keittiölaitteiden osuus kokonaiskustannuksista 113 000 euroa).

Uudisrakennus on kaksikerroksinen, ja kellarikerroksessa väestönsuojassa on sosiaalitilat. Koulun aula-ruokasali sekä liikuntatilat voidaan rajata iltakäyttöön. Liikuntasalista, sen aputiloista ja musiikkiluokasta muodostetaan yhtenäinen kokonaisuus. Rakennuksen hissi palvelee sekä koulua että päiväkotia.

Perusparannettavasta päiväkodista on esteetön sisäyhteys koulurakennukseen. Päiväkodin pohjakerroksen henkilökunnan taukotilaa kasvatetaan ja varustellaan uudelleen. Puku- ja pesutilat uudistetaan, ja entinen vaatehuollon tila muutetaan työ- ja kokoustilaksi. Ensimmäisen kerroksen rakenteet eivät mahdollista isojen tilamuutoksien toteuttamista. Merkittävimmät muutokset ovat märkäeteisissä ja wc-tilojen kalusteiden uudelleenjärjestelyt. Kaikki päiväkodin tilapinnat, kalusteet ja varusteet uusitaan.

Sekä koulun että päiväkodin pihat uudistetaan. Uudesta pihasta muodostuu yhtenäinen esi- ja perusopetuksen helposti valvottava kokonaisuus. Päiväkodin ja koulun pihat on suunniteltu siten, että niitä voivat joustavasti käyttää sekä päiväkodin lapset että koulun oppilaat.

Koulun piha on kahdessa tasossa, jonka väliin tulevat uudet opetusportaat. Pihalle sijoitetaan myös tekonurmipintainen aidattu miniareena mm. jalka- ja koripalloilulle, keinut ja kiipeilyvälineitä, kylmä liikuntavälinevarasto sekä välituntikatos.

Arkkitehtisuunnitelmat on laatinut Arkkitehtitoimisto Tilatakomo Oy, joka on toiminut myös hankkeen pääsuunnittelijana. Hankkeen rakennuttamisesta vastaa Tampereen Tilapalvelut Oy. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa huhtikuussa 2020 ja valmistua syyskuussa 2021 siten, että rakennus on otettavissa käyttöön lokakuussa 2021.

Kiinteistöjohtaja
Virpi Ekholm