Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Sosiaali- ja terveyspalveluissa varaudutaan koronavirukseen

Julkaistu 20.3.2020 17.47

Tampereen kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluissa Tampereella ja Orivedellä on hallituksen linjauksen mukaisesti koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi suljettu useita palveluja sekä siirretty kiireetöntä hoitoa ja keskitetty henkilöstöä hengitystieoireisten potilaiden tutkimiseen ja hoitamiseen. Monessa palvelussa on myös siirrytty etävastaanottoihin tai puhelinneuvontaan.

Terveyspalvelujen puhelinneuvonta.

Vastaanotoille, sovittuihin tapaamisiin tai kiireettömään hoitoon ei saa tulla, jos on hengitystieinfektion oireita, on tullut ulkomaanmatkalta kahden viikon sisällä tai on määrätty eristykseen tai karanteeniin. Peruthan tarvittaessa ajan tai tapaamisen.

Asiakkaiden tulee huolehtia hyvästä hygieniasta eli pestä kädet vastaanotolle tullessa ja sieltä lähtiessä sekä pitää fyysistä etäisyyttä toisiin ihmisiin myös odotustiloissa.

Vastaanottopalvelut

Ulkoinen linkkiOmaolo-palvelussa koronavirustartuntaa epäilevä voi arvioida hoidon tarvetta sekä saada neuvoja mahdollisen tartunnan leviämisen ehkäisyyn. Verkkopalvelu on auki ympärivuorokauden.

Hengitystieinfektioiden tutkimiseen ja hoitoon on avattu ajanvarauksella toimiva pandemiavastaanotto. Siellä tutkitaan ainoastaan hengitystieoireisia potilaita. Muut kiireelliset asiat hoidetaan entiseen tapaan terveysasemilla. Lapset hoidetaan hoidontarpeen arvion mukaan joko lasten päivystyksessä Taysissa tai pandemiavastaanotolla.

Pandemiavastaanotolle hakeudutaan vain ajanvarauksella. On erittäin tärkeää, että sinne ei tulla ilman puhelimitse saatuja ohjeita ja vastaanottoaikaa. Hengitystieoireisen potilaan on hoitoon hakeutuessaan aina otettava yhteys terveydenhuoltoon ensin puhelimitse joko soittamalla omalle terveysasemalle , opiskeluterveydenhuoltoon tai terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 10023 tai 03 5657 0023 (joka päivä klo 7 - 22). Kuulo- ja puhevammaiset voivat lähettää tekstiviestin terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 040 639 7700 (joka päivä klo 7 - 22). Muina aikoina yhteydenotot Ensiapu Acutaan Taysin puhelunvälityksen kautta, puhelin 03 311 611.

Suun terveydenhuoltoon ei toistaiseksi voi varata kiireettömiä aikoja. Aikoja voi perua myös sähköisen asioinnin kautta. Suun terveydenhuollon päivystys arkisin ma - pe klo 8 - 17, puhelin 03 5657 0111, päivystys: arki-iltoina klo 17 - 21, viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 8 - 21, terveyspalvelujen neuvonta, puhelin 03 10023.

Diabetesvastaanotossa on avattu diabeetikoille neuvontapuhelin: puhelin 040 800 7568, arkisin klo 8 - 15.30, Numeroon voi soittaa, jos haluaa tietoa sairauspäivien hoidosta tai jos koronavirus mietityttää.

Lasten, nuorten ja perheiden palvelut

Äitiysneuvolapalvelut jatkuvat käyntien osalta ennallaan, mutta perhevalmennuksia ei kevään aikana järjestetä ryhmämuotoisesti. Lastenneuvolapalvelut tarjotaan vähintään yhden vuoden ikään asti. Ryhmäneuvolavastaanottoja ei järjestetä. Sovitut vastaanottokäynnit toteutetaan, joskin leikki-ikäisten lasten jo annettuja aikoja voidaan joutua perumaan, jolloin perheeseen ollaan yhteydessä. Tämän hetkisen tilanteen vuoksi neuvolaan ei mielellään toivota tultavan koko perheen voimin.

Kouluterveydenhuolto toimii omalla koululla, mutta kiireettömiä koululääkärin terveystarkastuksia perutaan.

Opiskeluterveydenhuollossa oppilaitosten avoimet vastaanotot suljetaan toistaiseksi ja muutetaan puhelinajaksi. Hoidon tarpeen arvio tehdään puhelimitse. Sovitut vastaanottokäynnit toteutetaan toistaiseksi normaalisti.

Nuorisoneuvola, ehkäisyneuvola ja lasten ja nuorten poliklinikka sekä nuorten päihdepoliklinikka Nuppo toimivat toistaiseksi pääosin normaalisti.

Neuvontaa ja tukea perheille tarjotaan joka arkipäivä. PalveluohjausPOPUPiin saa yhteyden puhelimitse, sähköpostitse sekä Ulkoinen linkkiPyydä apua-lomakkeen ja chatin kautta: Lisätietoja löydät Lapsiperheiden palvelut -sivulta . Perheiden talon ja Päiväperhon perhetukikeskuksen avoin ryhmätoiminta on keskeytetty toistaiseksi.

Lastensuojelun ja perheiden sosiaalityön sekä perheneuvolan ja nuorisopsykiatrian palvelut jatkuvat pääosin ennallaan.

Mielenterveys- ja päihdepalvelut

Mielenterveys- ja päihdepalveluissa kaikki ryhmätoiminta on tauolla mutta avohoito jatkuu. Vastaanotot hoidetaan mahdollisuuksien mukaan etänä joko puhelimitse ja muita sähköisiä palveluja hyödyntäen (esimerkiksi Skype). Sovi hoidostasi ja yhteydenpidostasi oman työntekijäsi kanssa ja ole yhteydessä ensisijaisesti siihen yksikköön, jossa olet hoidossa.

Ensiohjaus Ensio on avoinna normaalisti. Paikan päälle voi tulla arkisin klo 8.15 - 11. Neuvontapuhelin vastaa numerosta 040 639 7780 arkisin klo 8.15 - 15. Akuuttitilanteessa voi olla yhteydessä myös akuuttipsykiatrian poliklinikan päivystävään sairaanhoitajaan, puhelin 040 806 2606 arkisin klo 8 - 15.

Päihtyneiden päivätoimintakeskus Huoltsu, Konsti, Liikkuva psykiatrinen työryhmä, Selviämis- ja katkaisuhoitoasema sekä Tampereen asumispäivystys ja asumisyksiköt (Tastu) palvelevat toistaiseksi.

Huumehoidon avopalvelut Tampereen (ent. Jeesi) terveysneuvonta on auki ma, ke ja pe klo 12.30 - 15.30 ja päivystysvastaanotto ma ja ke klo 13 - 15. Yhteisötoiminnot ovat tauolla. Korvaushoidon lääkejako jatkuu normaalisti, mutta nuhaiset, kuumeiset tai kurkkukipuiset asiakkaat eivät voi tulla sisälle yksikköön vaan heidän on otettava yhteyttä puhelimitse. Breikin terveysneuvonta on auki ti ja to klo 13 - 15. Liikkuva terveysneuvontayksikkö ei ole toistaiseksi liikenteessä.

Aikuisten sosiaalipalvelut

Sosiaalipalvelujen neuvonta on avoinna normaalisti Hatanpäällä. Puhelimitse sosiaalipalvelujen neuvonta palvelee numerossa 03 5657 0200 ma - pe klo 9 - 15. Hervannan Kototori on suljettu. Puhelinneuvontaa on lisätty ja tarjotaan myös muilla kielillä, esimerkiksi arabiaksi: Sosiaalipalvelujen monikielinen neuvonta (pdf)

Kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen ryhmämuotoiset toiminnot on suljettu. Palveluiden tarjoamista etäyhteyksien ja sähköisten ratkaisujen avulla selvitetään.

Kehitysvammaisten päiväaikainen toiminta on mennyt kiinni 16.3. ja tilannetta seurataan kahden viikon jaksoissa - henkilökunta on siirtynyt asumisyksiköihin järjestämään päiväaikaista toimintaa. Poikkeus on Tuomikallion päiväaikainen yksikkö, jossa keskitetysti hoidetaan kotona asuvat asiakkaat, jotka palvelua tarvitsevat.

Pääsääntöisesti kaikki, mukaan lukien vammaispalvelulain mukainen, ostopalveluna toimiva työ- ja päivätoiminta on suljettuna. Osassa yksiköistä toimintaa on supistetusti yksittäisten asiakkaiden tarpeen mukaan. Tuettu työ ja avotyö toimivat normaalisti.

Vammaispalvelutoimistosta soitetaan asiakkaalle ennen sovittua kotikäyntiä ja varmistetaan kotikäynnin toteutuminen. Tarvittaessa asia hoidetaan puhelimitse ja etäyhteydellä. Toimistossa asioidaan vain ajanvarauksella. Vammaispalvelun puhelinneuvonta: 040 159 8379, ma - ti, to - pe klo 9 - 10, ma - to klo 13 - 14.

Ikäihmisten palvelut

Palvelukeskukset ovat kiinni ja lähitorien harraste- ja virkistystoiminta on tauolla. Lähitorien ohjaus ja neuvonta jatkuu puhelimitse ja sähköisiä kanavia hyödyntäen. Ikäihmiset saavat puhelimitse neuvontaa ja ohjausta lähitorien lisäksi Kotitorilta.

Kotitori: puhelin 03 5656 5700, ma - pe klo 8 - 16.30
Lähitorien puhelinneuvonta on auki ma - pe klo 9 - 15:

• Keinupuiston lähitori, puhelin 044 777 7494
  • Kuuselan lähitori, puhelin 044 512 0806
  • Peurankallion lähitori, puhelin 040 749 9694
  • Oriveden lähitori, puhelin 0400 275 038
  • Tammelan lähitori, puhelin 050 337 9004

Päiväkeskusten toiminta on keskeytetty. Asiakkaiden tarvitsemat välttämättömät palvelut järjestetään muulla tavoin ja heille ilmoitetaan henkilökohtaisesti tästä.

Kotihoidossa palvelu- ja hoitosuunnitelman mukaisiin käynteihin saattaa tulla muutoksia. Etäpalveluita pyritään lisäämään sekä ryhmätoimintaa ja omaisten yhteydenpitoa tukemaan kuvapuhelinten avulla. Kiireettömät käynnit esimerkiksi hammas- tai silmälääkäriin siirretään myöhäisempään ajankohtaan.

Kaikkien ulkopuolisten vierailut on kielletty sairaaloihin, vanhainkoteihin sekä palveluasumisen ja tehostetun palveluasumisen yksiköihin. Ainoastaan erityisissä tilanteissa vierailut ovat mahdollisia. Vierailijoiden pitää ottaa ensin yhteyttä hoitohenkilökuntaan vierailun järjestämiseksi. Vierailijoilla ei saa olla hengitystieoireita.

Asiakasohjauksesta soitetaan asiakkaalle ennen kotikäyntiä ja varmistetaan kotikäynnin toteutumista. Tarvittaessa hoidetaan asioita puhelimitse ja etäyhteyksillä.

Perhehoitajan kodissa tapahtuva yli 70-vuotiaiden tai riskiryhmiin kuuluvien osavuorokautinen ja tilapäinen perhehoito keskeytetään tai perutaan 13.4.2020 asti, jos jakson järjestäminen ei ole asiakkaan hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä.

Koronaviruksen aiheuttamia muutoksia kootaan ja päivitetään jatkuvasti kaupungin verkkosivuille:

Tiedotetta päivitetty
24.3.2020: Lisätty vammaispalvelutoimiston puhelinneuvonta
23.3.2020: Lisätty tieto Omaolosta, tarkennus, että palvelut koskevat myös Orivettä, tarkennus lasten, nuorten ja perheiden palvelujen neuvonnasta sekä huumehoitopalvelujen terveysneuvonnasta.

22.3.2020: Lisätty terveyspalvelujen neuvonnan kuulo- ja puhevammaisten tekstiviestinumero.
21.3.2020: Lisätty tieto nuorisopsykiatriasta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelualueen johtaja
Taru Kuosmanen

Vastaanottopalvelut