Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tietoa kirjastojen sulkuajan käytännöistä

Julkaistu 17.3.2020 17.55

Kaikki Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteet ovat suljettuina 17.3.-13.4.2020 valtioneuvoston linjausten mukaisesti koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi. Sulku koskee myös omatoimikirjastoja ja kirjastoautoja. Seuraavat käytännöt astuvat voimaan keskiviikkona 18. maaliskuuta.

Palautukset

Kaikkien Tampereen kaupunginkirjaston toimipisteiden palautusluukut ovat sulun ajan käytössä, ja niihin voi jättää palautuksia normaalisti. Palautusluukut tyhjennetään säännöllisesti. Koukkuniemen kirjastossa ei ole palautusluukkua. Lielahden kirjaston palautusluukku on käytössä Lielahtikeskuksen aukioloaikoina.

Eräpäivät (tietoa päivitetty 19.3.)

Kirjastojen sulkuaikana (17.3.-13.4.2020) erääntyvien lainojen eräpäivät on automaattisesti siirretty touko-kesäkuulle. Asiakkaat voivat tarkistaa lainansa Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjastossa tai puhelimitse kirjastosta.

Varaukset

Varauksia ei voi noutaa kirjastojen sulun aikana. Kaikkien varausten noutoaika siirtyy automaattisesti sulun jälkeiseen aikaan. Kirjastojen sulun aikana kannattaa välttää hyllyssä olevan aineiston varaamista, sillä varauksia ei voi noutaa ennen kuin kirjastot jälleen aukeavat.

Noutamattomien varausten maksu poistetaan toistaiseksi käytöstä.

Kirjastomaksut

Kirjastomaksuja voi maksaa PIKI-verkkokirjastossa verkkomaksuina. Myöhästymismaksuja ei kerry kirjastojen sulkuajalta.

Kaukopalvelu

Kaukopalvelutilauksia ei käsitellä sulkuaikana.Uudet tilaukset eivät lähde muihin kirjastoihin eikä tulleista lainoista ilmoiteta asiakkaille ennen kuin kirjasto taas aukeaa. Kaikki tilaukset pysyvät voimassa, mikäli asiakas ei ole ilmoittanut raukeamispäivää. Lainassa oleviin teoksiin kaukopalvelu hoitaa uusinnat automaattisesti.

Kaukolainapalautukset voi palauttaa kirjaston palautusluukkuun.

E-aineistot

Osaa kirjaston palveluista voi käyttää kotoa käsin. Tutustu e-kirjoihin ja muihin etäkäytettäviin e-aineistoihin Ulkoinen linkkiPIKI-verkkokirjaston vinkeillä .

Parhaillaan on käynnissä myös valtakunnallinen Ulkoinen linkkiKoko kansa lukee -kampanja , jossa muutamia e-kirjoja on vapaasti kaikkien luettavissa 5.4. saakka.

Tapahtumat

Kaikki kirjaston tapahtumat ja tilavaraukset sekä tietotorien kurssit, nettivinkkaukset ja opastukset on peruttu toukokuun 2020 loppuun saakka

Kirjastojen yhteystiedot

päivitetty tieto eräpäivien automaattisesta siirrosta 19.3.2020