Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Vanhat vaatteet saavat uuden elämän SWAP!-vaatteidenvaihtotapahtumassa

Julkaistu 5.3.2020 10.03

Sunnuntaina 15.3. Pakkahuoneella järjestettäväksi kaavailtu SWAP!-vaatteidenvaihtotapahtuma joudutaan perumaan koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

Yleisöä Moreenian vaatteidenvaihtotapahtumassa

Viime syksynä ensimmäistä kertaa järjestetty vaatteidenvaihtotapahtuma SWAP! saa jatkoa sunnuntaina 15.3.2020 Tullikamarin Pakkahuoneella. Ilmaisen vaatteidenvaihtoalueen lisäksi luvassa on työpajoja ja vastuullisuusvaikuttajien puheenvuoroja.

Ekokumppanien ja Pirkanmaan Jätehuollon viime syksynä järjestämä SWAP! -vaatteidenvaihto-tapahtuma keräsi Finlaysonin Vooninki-saliin väkeä tungokseksi asti. Vaatteita tapahtumassa kiersi yli 2 700 kiloa. SWAP!:n järjestelystä vastaava Ekokumppanien projektipäällikkö Sanni Kouhi uskoo tapahtuman saavan jälleen ihmiset liikkeelle. – Ensimmäisen tapahtuman suosio pääsi hieman yllättämään, mutta nyt olemme varautuneet suurempaankin kävijämäärään, Kouhi lupaa.

Tapahtumaa vietetään Pakkahuoneella sunnuntaina 15.3. kello 11–17. Kouhi suosittelee ihmisiä saapumaan ajoissa paikalle, sillä tarjolla on todennäköisesti jälleen erittäin laadukkaita vaatteita. – Viimeksi rekeiltä löytyi uudenveroisia, jopa täysin käyttämättömiä takkeja, farkkuja, korkokenkiä ja juhlapukuja, joiden joukossa oli paljon myös Marimekon kaltaisia laatumerkkejä, Kouhi hehkuttaa.

Pakkahuoneen rautatieaseman puoleisella pääsisäänkäynnillä otetaan vastaan hyväkuntoisia, puhtaita, kuivia ja kaikin puolin seuraavalle käyttäjälle sopivia vaatteita, asusteita ja kenkiä koko tapahtuman ajan. Vaatteita vastaan saa seteleitä, joilla pääsee tekemään löytöjä vaatteidenvaihtoalueelle, jossa yksi seteli vastaa yhtä vaatetta.

Pakkahuoneelle rakennettavan vaatteidenvaihtoalueen lisäksi SWAP!:ssa on luvassa myös muuta ohjelmaa. Klubin puolella on koko päivän ajan käynnissä vaatteiden korjaustyöpajoja ja lavalle nousee tasatunnein tunnettuja vastuullisuusvaikuttajia, kuten Otso Sillanaukee ja Outi Les Pyy. Työpajoissa voi korjata kuluneita ja rikkinäisiä vaatteita, mutta vaatteiden vastaanottopisteellä otetaan vastaan vain hyväkuntoisia vaatteita. Vaatteet, jotka eivät löydä SWAP!:ssa uutta omistajaa, toimitetaan Pirkanmaan kierrätys- ja työtoiminta ry:n kierrätyskeskuksiin Jankaan, Lielahteen ja Nekalaan.

Ekokumppanit Oy:
Sanni Kouhi