Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Laivojen ja isompien veneiden venepaikkojen hinnoitteluperusteet muuttuivat

Julkaistu 4.3.2020 9.41

Venepaikkojen hinnoitteluperusteet muuttuivat niillä venepaikoilla, joiden vuokra on määräytynyt tähän saakka veneen pituuden mukaan eli metrimääräisesti. Nämä veneet ovat etupäässä laivoja ja isompia veneitä, joilla on ns. kylkipaikka keskustan satama-altaissa kuten Ratinassa ja Mustalahdessa. Uudet hinnat perustuvat venepaikan kokoon ja sijaintiin kuten muidenkin venepaikkojen. Yhdyskuntalautakunta päätti hinnoitteluperusteen muutoksesta 3.3.2020.

Hinnoittelun muutos koskee vain noin 80 venepaikan vuokraajaa eli alle 2 % Tampereen venepaikkoja vuokraavista asiakkaista. Kylkipaikkoja on eniten keskustan satama-altaissa, mutta niitä on jonkin verran myös pienemmissä satamissa. Vaikka hinnoitteluperuste muuttui, venepaikkojen hinnat pysyvät pääosin entisellään. Suurin mahdollinen hinnan korotus on 240 euroa. Veneen vaatima pituus on laskettu jo valmiiksi paikkaan.

Muutos koskee sekä kesäkauden venepaikkoja että talvitelakointia. Kauppa-alusten ja saunalauttojen venepaikat vuokrataan jatkossa koko vuodeksi. Pienempien veneiden omistajat vuokraavat edelleen veneelleen erikseen kesä- ja talvipaikan.

Hinnoitteluperusteita yhdenmukaistettiin uuden sähköisen venepaikkojen varauspalvelun takia. Uusi palvelu https://tampere.venepaikat.fi otettiin käyttöön jo talvipaikkojen varaukseen, ja se avataan kesäpaikkojen varausta varten nykyisille asiakkaille 1.4.2020. Kaikille venepaikkojen varauspalvelu avautuu 20.4.2020.

Myös Tampereen matkustajasatamien eli Mustalahden ja Laukontorin venepaikat voi jatkossa varata vuokrauspalvelusta. Muista alueista poiketen näiden satamien varaukset tulevat kuitenkin erikseen satamapäällikön vahvistettavaksi. Näin varmistetaan, että matkailun kannalta tärkeiden alusten paikat saadaan pidettyä matkustajasatamissa.

Suunnittelija
Simo Karttunen