Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Vuoden 2019 kulttuuriteko -palkinto Kulttuuritoimitukselle

Julkaistu 3.3.2020 13.15

Tampereen kaupunki palkitsee vuosittain vuoden kulttuuriteon tunnustuspalkinnolla. Vuoden 2019 kulttuuripalkinnolla palkitaan Kulttuuritoimitus, joka on kulttuurijournalismiin erikoistunut, vapaaehtoisvoimin toimiva verkkojulkaisu ja yhteisö.

Kulttuuritoimitus, vuoden 2019 kulttuuriteko -palkinnon saajat.

Kulttuuritoimitus.fi-verkkosivusto seuraa kulttuurielämää Tampereen ja Pirkanmaan näkökulmasta. Toimitus syntyi keväällä 2019 tavoitteena edistää suomalaista kulttuurijournalismia sekä säilyttää moniäänisyys kulttuurista viestimisessä. Toimitus pyrkii löytämään keinoja kulttuurin tekijöiden ja kulttuurin kuluttajien kohtaamiseen.

Kulttuuritoimitus.fi-sivustolla julkaistaan päivittäin kritiikkejä, haastatteluja ja juttuja kulttuurin tekijöistä, tapahtumista ja ilmiöistä. Sivusto on lukijoilleen maksuton. Sivuston tekemiseen on osallistunut yli 90 journalistia, valokuvaajaa, taiteilijaa tai media-alan ammattilaista. Toiminta pyörii ainakin toistaiseksi vapaaehtoisten voimin.

Kulttuuritoimituksen toiminta on myös valtakunnallisesti arvioituna poikkeuksellisen aktiivista. Kulttuuritoimituksen toimintaa tukee toukokuussa 2019 perustettu Kulttuurin perikunta ry, johon kenellä tahansa kulttuurin edistämisestä kiinnostuneella on mahdollisuus liittyä.

Kulttuuritekopalkinnon perusteena on erityinen ponnistus tamperelaisen kulttuurikentän kehittämisessä tai rikastuttamisessa. Palkinnon saajasta päätettiin kuntalaisten ehdotusten perusteella sivistys- ja kulttuurilautakunnan kokouksessa helmikuussa.

Kuva: Vuoden kulttuuritekopalkinto luovutettiin Raatihuoneella järjestetyssä tilaisuudessa tiistaina 3.3.2020. Palkintoa oli vastaanottamassa Kulttuuritoimituksen toimittajia. Päätoimittaja Marita Salonen (oik.) sanoi, että palkinto on hieno tunnustus tehdystä työstä.

Sivistyspalvelujen johtaja
Lauri Savisaari