Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Lielahden päiväkodin rakentaminen alkaa

Julkaistu 19.2.2020 18.05

Lielahden päiväkodin uudisrakennuksen toteutussopimus ja toteutussuunnitelma hyväksyttiin asunto- ja kiinteistölautakunnassa 12.2.2020. Uuden päiväkodin rakennustöiden on tarkoitus alkaa maaliskuussa, ja suunnitelman mukaan rakennus valmistuu toukokuussa 2021.

Uudisrakennuksen kustannusarvio on yhteensä 6,9 miljoonaa euroa, josta Pirkanmaan Voimia Oy:lle kuuluvien keittiölaitteiden osuus on 92 000 euroa.

Uuteen päiväkotiin tulee tilat kahdeksalle ryhmälle eli 160 lapselle ja 30 työntekijälle. Tontilla aiemmin sijainneet vanha päiväkoti- ja neuvolarakennus on purettu.

"Lielahden uusi päiväkoti vastaa osaltaan kaupungin varhaiskasvatuspaikkojen kovaan tarpeeseen, ja on hienoa että uusi hanke saadaan nopeasti liikkeelle", toteaa apulaispormestari Jaakko Stenhäll.

Arkkitehtisuunnitelmat on laatinut Arkkitehtitoimisto Tilatakomo Oy, joka on hankkeen pääsuunnittelija. Hankkeen rakennuttamisesta vastaa Tampereen Tilapalvelut Oy.

Uusi päiväkoti rakennetaan 5 310 neliömetrin tontille, joka rajoittuu etelässä Ollinojankatuun, lännessä Pohtolankatuun ja muissa suunnissa kerrostaloihin. Naapurissa sijaitsee Lielahden kirkko. Piharakennukset ja oleskelukatokset sijoitetaan Ollinojankadun vastaiselle sivulle.

Ensimmäiseen kerrokseen sijoittuvat neljä päiväkodin ryhmätilaa, ruokasali linjastoineen, liikuntasali, palvelukeittiö, keskusvarasto, siivouskeskus, tekstiilihuoltotila sekä pienkeittiötila. Ruokasali on osin kahden kerroksen korkuinen. Sali on yhdistettävissä ruokasaliin isoja yleisötilaisuuksia varten. Kaikista ryhmätiloista on suora yhteys yhteistiloihin sekä leikkipihalle. Julkisivumateriaalina on pääosin puhtaaksimuurattu tiili.

Kaikki tilat ovat myös iltakäytön mahdollistavia, esimerkiksi sali ja liikuntasali ovat vuokrattavissa kahdelle eri toimijalle samanaikaisesti, joten liikuntasaliin tulee erillinen sisäänkäynti. Päiväkodin pihasta tulee esteetön ja nykyinen kallio leikkipihalta poistetaan, jolloin saadaan suorat yhteydet kaikista ryhmätiloista leikkipihalle.

Kiinteistöjohtaja
Virpi Ekholm