Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Rapid Tampere vauhdittaa teollisuuden yhteisiä innovaatioita

Julkaistu 23.9.2019 15.21

Rapid Tampere -yhteistyökiihdyttämön ensimmäiseen vaiheeseen ovat lähteneet teollisuuden kansainvälisessä kärjessä toimivat Sandvik, Kalmar, Caruna ja Valmet. Yritysten kehitystä sparraamaan haetaan globaalissa haussa omien alojensa parhaita korkean teknologian yrityksiä. Pirkanmaalla toimiva vahva liikkuvien työkoneiden ja prosessikoneiden ekosysteemi on ihanteellinen kiihdyttämön toiminnalle ja houkuttelee mukaansa parhaita kansainvälisiä toimijoita.

Rapid Tampere -yhteistyökiihdyttämön käynnistäjät julkistamistilaisuudessa
Rapid Tampereen julkistamistilaisuudessa Antti Keskinen, Caruna, Lars Melakoski ja Sébastien Gianelli Verticalilta, Tampereen pormestari Lauri Lyly, Tuula Ruokonen Valmetilta, Jouni Myllymäki ja Tommi Uitti Business Tampereesta.

Rapid Tampere on alueen ensimmäinen yhteistyökiihdyttämö ja sen käynnistymistä ovat tukemassa Tampereen kaupunki sekä kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere.

High-tech yritysten haku käynnistyy 23. syyskuuta ja päättyy 31. lokakuuta 2019. Tarjolla on muun muassa työturvallisuuteen, sensoriteknologiaan ja koneoppimiseen liittyviä innovaatio- ja kehityshaasteita.

Rapid Tampereen toimintatapa noudattaa kansainvälisillä markkinoilla nopeasti yleistynyttä venture client -mallia: yhteistyö rakentuu yritysten todellisten tarpeiden pohjalta, johtaa nopeasti käytännön kokeiluihin ja tähtää yhteistyön jatkamiseen ja syventämiseen. Myös Tampereen korkeakouluyhteisö sekä tutkimuslaitokset ovat vahvasti mukana seudullisessa innovaatioekosysteemissä.

– Valmet haluaa olla eturivissä mukana Rapid Tampereen toiminnassa hakemassa uusia teknologioita maailmalta ja ottamassa niitä käyttöön. Globaalissa kilpailussa pärjätäkseen pitää verkostoitua ja tehdä tiivistä yhteistyötä kunkin alan innovatiivisimpien osaajien kanssa, kertoo Valmetin digitaalisten palveluiden kehitysjohtaja Tuula Ruokonen.

Yhteistyökiihdyttämön operaattorina toimii asiantuntijayritys Vertical yhdessä liikejuridiikkaan erikoistuneen asianajotoimisto Evershedsin kanssa.

– Ratkaisemme ongelmia mahdollistamalla sujuvan yhteistyön. Kun yhdistämme Tampereen alueen teollisen osaamisen kansainvälisiin korkean teknologian yrityksiin, voimme oleellisesti nopeuttaa T&K-prosesseja ja luoda täysin uutta liiketoimintaa. Kutsumme 30–50 nopeasti kasvavaa yritystä Tampereelle esittelemään konkreettisia yhteistyöehdotuksia asiakasyrityksille, kertoo Verticalin toimitusjohtaja Sébastien Gianelli.

Intensiivinen yhteistyömalli kasvualusta uudelle liiketoiminnalle

Yhteiskehittämisellä voidaan vauhdittaa teknologioiden ja palveluiden innovaatioprosesseja. Avoin ja intensiivisesti etenevä yhteistyömalli parantaa paitsi mukana olevien yritysten, myös koko talousalueen kansainvälistä kilpailukykyä. Samalla se luo kasvualustan uusille innovaatioille ja liiketoiminnalle. Toimintamalli sopii myös pienempien yritysten innovaatiotoiminnan kehittämiseen.

– Rapid Tampere on esimerkki kaupungin tekemästä konkreettisesta työstä seudun elinkeinoelämän hyväksi. Otamme yhdessä yritysten kanssa niitä ensimmäisiä tärkeitä askelia, jotka luovat uutta liiketoimintaa, innovaatioita ja työpaikkoja alueelle. Perusta on vahva, voimme odottaa toiminnalta merkittäviä tuloksia, linjaa Tampereen pormestari Lauri Lyly.

– Rapid Tampere tarjoaa kannustavan alustan ja konkreettisen toimintamallin innovaatioiden jalostamiseen kohti liiketoimintaa. Tavoitteena on, että teollisuuden haasteesta alkunsa saava pilotti jatkuu yhteiskehittämisenä, jonka avulla luodaan uutta innovaatiokulttuuria ja yhteistyötä, summaa Business Tampereen toimitusjohtaja Harri Airaksinen.

Rapid Tampere on mukana AlihankintaHEAT -tapahtumassa 24.-26.9. Verticalin Lars Melakosken esitys Rapid Tampereen toiminnasta sekä teollisuuden ja startupien yhteistyöstä kuullaan Alihankinta 2019 -messujen HEAT Stagella keskiviikkona 25.9.2019 kello 9.40–10.00 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa.

Lisätietoja:
Business Tampere