Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Vihreä sormenjälki -ehdotus voitti Vuoreksen nollaenergiakorttelin suunnittelukilpailun

Julkaistu 28.8.2019 12.01

Tampereen Vuoreksen nollaenergiakorttelin suunnittelu- ja tontinluovutuskilpailuun tuli kaksi melko tasaveroista ehdotusta, joista tuomaristo arvioi voittajaksi ehdotuksen nimimerkillä Vihreä sormenjälki. Ehdotuksen ovat laatineet Rakennusyhtiö Lehto Asunnot Oy, Luo Arkkitehdit Oy, Insinööritoimisto Vesitaito Oy sekä Frei Zimmer. Tontit varataan ja myöhemmin vuokrataan kilpailun voittajalle lopullista suunnittelua varten.

Vuoreksen nollaenergiakorttelin suunnittelukilpailun kilpailuehdotus

Kilpailussa etsittiin toteutusmallia Vuoreksen Isokuusen puurakentamisalueen keskustakorttelille. Tavoitteena oli löytää erityisesti korttelitason älykkäitä ja innovatiivisia energiaratkaisuja, jotka hyödyntävät vähäpäästöisiä energiamuotoja, esineiden internetiin perustuvia ratkaisuja ja käyttäjälähtöisiä palveluita.

Voittajaehdotus perustuu teolliseen puurakentamisen tuotantomalliin, mutta se on onnistuttu räätälöimään hyvin Isokuusen kohdekortteliin. Vahvuutena on myös huolellisesti tutkittu ja raikkaasti esitetty korttelin sisäpiha.

Ehdotuksen energiaratkaisuna on maalämpö, jota täydennetään aurinkoenergialla. Energia- ja vähähiiliset ratkaisut on onnistuttu kokoamaan selkeäksi kokonaiskonseptiksi ja yhdistämään myös korttelin läpi kulkevaan Vihreän sormenjäljen taideteemaan.

Kilpailun tarkemmat tiedot ja kilpailuehdotukset on julkaistu kilpailusivuilla:

Smart Tampere -ohjelma, Kestävä Tampere 2030
Ohjelmapäällikkö
Pauli Välimäki

Tonttipäällikkö
Aila Taura
Asuminen (omakotitontit, yhtiömuotoiset asuntotontit)

Kilpailusihteeri
Kimmo Ylä-Anttila