Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Asunnottomien jalkapallon MM-kisat pelataan Tampereella kesällä 2020

Julkaistu 6.8.2019 11.38

Tampereella järjestetään 28.6.-6.7.2020 asunnottomien jalkapallon MM-kisat, Homeless World Cup Tampere. Kisapaikkana on Tampereen stadion Ratinassa. Kisat järjestetään yhteistyössä Tampereen kaupungin sekä suomalaisten kansalaisjärjestöjen Pelastusarmeijan, Helsingin Diakonissalaitoksen, Nauha ry:n sekä Suomen Homeless Academy ry:n kanssa.

Kisat järjestetään vuosittain eri puolilla maailmaa. Ensimmäiset kisat pelattiin kesällä 2003 Grazissa Itävallassa. Vuodesta 2010 lähtien mukana on ollut myös naisten turnaus. Miesten joukkueita osallistuu 48 maasta ja naisten joukkueita 16 maasta. Suomi on ollut mukana vuodesta 2006. Vuoden 2019 MM-kisat pelattiin 27.7.-3.8. Cardiffissa Walesissa.

Asunnottomien jalkapallon MM-kisoihin voivat osallistua asunnottomat pelaajat. Kriteerinä on, että pelaajan on täytynyt olla asunnoton viimeisen kahden vuoden aikana tai hänellä on ollut päihdeongelma, jonka hän on hoitanut. Pelaajat joukkueisiin valitaan aina sosiaalisin perustein. Asunnottomuus on globaali ilmiö ja se näkyy erilaisena eri maissa ja maanosissa. Kisat ovat ensisijaisesti sosiaalinen tapahtuma, jonka tavoitteena on parantaa asunnottomuudesta kärsivien elämäntaitoja sekä tuoda mielekästä sisältöä elämään.

Tapahtumajohtaja
Perttu Pesä