Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tieto räjäytyksestä tekstiviestipalveluna Sulkavuoren lähellä asuville

Julkaistu 14.6.2019 12.36

Keskuspuhdistamon louhintatyöt Tampereen Sulkavuoressa ovat edenneet kallion sisään. Lähes kaikki kallionräjäytystyö puhdistamotyömaalla on nyt tunnelilouhintaa. Ajotunnelit louhitaan kallion sisään kuluvan vuoden aikana.

Louhinnan räjäytysten paineaalto- ja äänivaikutus kantautuvat nyt kauas. Keskuspuhdistamolle on tullut jonkun verran yhteydenottoja aiheesta. Kyseessä on normaali tunnelilouhinnan ilmiö. Paineaalto suuntautuu tunneliaukon suuntaisesti ja häiritsee eniten niitä, jotka ovat paineaallon linjalla. Paineaalto on tuntunut mm. Rautaharkossa, ja ihmisten huolestuminen on hyvin ymmärrettävää.

‒ Myös tärinää ilmenee räjäytysten yhteydessä, mutta mittaukset ovat osoittaneet sen voimakkuuden olevan hyvin vähäistä raja-arvoihin verrattuna, Tampereen seudun keskuspuhdistamon toimitusjohtaja Timo Heinonen sanoo.

Lähialueiden asukkaat voivat tilata tekstiviestipalvelun, jolla saa ilmoituksen seuraavasta räjäytyksestä noin 30 minuuttia aikaisemmin. Viestipalvelu otetaan käyttöön heinäkuun alusta lähtien.

Viestipalvelun saa käyttöönsä ilmoittamalla matkapuhelinnumero Keskuspuhdistamon nettisivujen kautta (www.keskuspuhdistamo.fi) tai lähettämällä sähköpostia [email protected] -osoitteeseen. Jos nettiä ei ole käytettävissä, voi myös soittaa numeroon 045 481 1349.

Timo Heinonen