Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Neljä länsisuomenkarjan hiehoa laiduntaa Peltolammin Rukkamäessä

Julkaistu 28.5.2019 10.17

Peltolammilla, Rukkamäenpuistolla arvoniityllä jatketaan tänä kesänä laidunnusta neljän suomenkarjan hiehon voimin. Nuoret naudat tuodaan kesälaitumelleen keskiviikkona 29.5. kello 9. Rukkamäen arvoniittyä on jo useana kesänä laidunnettu alueen luonnon ja kulttuurimaiseman vaalimiseksi.

Hieho lasketaan Rukkamäenpuiston laitumelle

Kesällä 2018 niityllä laidunsi suomenkarjaa ja sitä ennen lampaita. Lammaslaidunnuksessa pidetään taukoa, jotta lampaiden loisten määrä laitumella pysyy kurissa.

Ahlmanin koulun säätiön tilalta saapuvat hiehot ovat tänä kesänä ruskeaa länsisuomenkarjaa, joka on kookkain suomenkarjarotu. Hiehot Pillike, Puolukka, Peppiina ja Pipsa ovat noin 9–10 kuukauden ikäisiä. Muut ovat täysin ruskeita, mutta Pipsalla on valkoista päässään. Laiduneläinten määrää on tänä kesänä lisätty kolmesta hiehosta neljään, jotta ne saisivat syötyä laitumen tarkemmin.

Ethän ruoki hiehoja

Hiehot syövät luonnonlaitumen ruohoja ja pensaita, ja lisäksi ne saavat vettä ja kivennäistä. Eläimiä ei saa ruokkia, jotta ne pysyvät terveinä. Ruoan tähteet houkuttelevat helposti jyrsijöitä ja lintuja, ja kaikki kasvitkaan eivät sovi naudoille ruoaksi. Aidan sähkölankaa kannattaa varoa. Sähkölangasta saa pienen sähköiskun, jos siihen koskee. Tänä vuonna aitaukseen tehty uusi ojan ylityspaikka, jota karja pääsee kulkemaan helpommin.

Eläinten päivittäisestä valvonnasta ja aitauksen ylläpidosta vastaa AH-Toimi Oy. Valvontakierroksella naudat saavat uutta, puhdasta vettä. Lisäksi silmäillään eläinten kunto, tarkastetaan aidat, ja poistetaan laitumelta roskat.

Laitumen laidalla on opastaulu, jossa kerrotaan laidunnuksesta, eläinten ruokintakiellosta ja muista käytännöistä. Opastaulusta löytyvät myös eläinten valvojatahon yhteystiedot.

Rukkamäenpuisto on erittäin vanhaa viljelyaluetta yli 200-vuotisen Rukkamäen torpan läheisyydessä. Laidunnuksen ansiosta perinteiset niittylajit saavat lisää elintilaa ja arvokkaan hyönteislajiston elinolosuhteet paranevat. Laidunnuksen myötä lupiini ja jättipalsami ovat hävinneet laitumelta lähes kokonaan.

Osallistu Rukkamäenpuiston lupiinitalkoisiin keskiviikkona 12.6.

Rukkamäenpuiston laitumen lähistöllä on jo monena vuotena pidetty lupiinitalkoita perinnemaiseman ja alkuperäisten niittykasvien elvyttämiseksi. Tänä vuonna lupiinitalkoot pidetään keskiviikkona 12.6.2018 kello 17 alkaen. Laitumen laidalta voit tutustua myös arvoniittyä hoitaviin eläimiin. Talkoolaisille tarjotaan työvälineet ja talkooeväät. Ota mukaan omat työkäsineet. Jos tulet autolla, pysäköi se esimerkiksi koulun pihaan. Lupiinitalkoissa kitketylle piennaralueelle on levinnyt monilajista niittykasvillisuutta. Edustavimpia lajeja ovat peurankello, mäkitervakko ja pölkkyruoho.

Hiehoja Rukkamäenpuiston laitumella
Hiehot Pillike, Puolukka, Peppiina ja Pipsa laiduntavat kesällä 2019 Rukkamäenpuistossa. Muut ovat täysin ruskeita, mutta Pipsalla on valkoista päässään.

Rakennuttajahortonomi
Teemu Kylmäkoski
puhelin 040 8016376

ProAgria Etelä-Suomi, MKN Maisemapalvelut : Maisema-asiantuntija