Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Hatanpään arboretumiin avattiin uusi yleisövessa

Julkaistu 30.4.2019 10.36

Hatanpään arboretumiin on avattu yleisökäymälä. Se löytyy Hatanpään kartanon punatiilisen navettarakennuksen eteläpuolelta, puistokäytävän varrelta. Käymälä on ns. kesävessa eli se on avoinna 1.4.–31.10. Talvikaudella yleisökäymälä pidetään suljettuna.

Hatanpään arboretumin yleisövessa

Vessa on jaettu pienempään miesten ja naisten pisoaaripuoleen ja isompaan kaikille soveltuvaan vessaosaan, jossa on myös lastenhoitopöytä. Hatanpään arboretumiin oli jo pidempään toivottu pysyvää yleisökäymälää.

Muita pysyviä yleisökäymälöitä Tampereen puisto- ja katualueilla ovat Koskipuiston, Kirjastonpuiston ja Sorsapuiston wc:t. Koskipuiston ja Kirjastonpuiston vessat ovat auki ympäri vuoden, mutta isot käymäläpuolet ovat olleet kiinni 2.1.–31.3. Sorsapuiston käymälä on kesävessa, joka on auki 1.4 - 31.10

Myös Tammelantorilta löytyy yleisövessa, joka on avoinna toriaikaan. Laukontorilla ei ole tällä hetkellä yleisökäymälää.

Kaikki yleisten alueiden käymälät ovat maksuttomia, ja ne ovat auki klo 7–24. Keskustan käymälät Koskipuistossa, Kirjastonpuistossa ja Sorsapuistossa siivotaan kesäkaudella 1.6–31.8 kolme kertaa päivässä ja 1.9–31.5 kaksi kertaa päivässä.

Käymälöiden puhtaanapidosta ja teknisestä huollosta vastaa SOL Palvelut Oy.

Santalahdenpuistoon uusi yleisövessa 15.5.

Uusi yleisökäymälä avataan tänä keväänä myös Santalahden tapahtumapuistoon. Käymälä sijaitsee matonpesupaikan ja koirapuiston läheisyydessä. Se otetaan käyttöön 15.5. 2019. Santalahdenpuiston käymälä on myös kesävessa eli se on avoinna 1.4.–31.10. Santalahdenpuiston wc on täysin samanlainen kuin arboretumin. Arboretumin ja Santalahdenpuiston yleisökäymälät siivotaan kaksi kertaa päivässä.

Eteläpuiston pop up -puistossa sekä Iso-Vilusen skeitti-, bmx- ja trialpuistossa on kummassakin ollut kaksi bajamaja-kesävessaa toukokuulta syyskuulle. Myös monilta uimarannoilta löytyy kesävessa.

–Valitettavan usein yleisökäymälät kohtaavat ilkivaltaa ja suoranaista vandalismia. Olisikin toivottavaa, että käymälässä käyttäydytään ihmisiksi, jotta seuraavankin käyttäjän on mukava tulla siistiin ja toimivaan vessaan, rakennuttajahortonomi Teemu Kylmäkoski muistuttaa.

Rakennuttajahortonomi
Teemu Kylmäkoski