Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Iloiset sähkökaapit –hanke värittää katukuvaa

Julkaistu 26.4.2019 14.46

Tampereen koululaiset ja ammattitaiteilijat kuvittavat yhteistyönä sata sähkönjakokaappia kevään ja kesän aikana. Värikkäitä teoksia tulee esille kaupungin keskustaan ja lähiöihin.

Iloiset sähkökaapit –hanketta toteuttavat yhdessä koululaiset ja ammattitaiteilijat. Hanke alkaa toukokuussa, jolloin toteutetaan 20 koululaisten suunnittelemaa sähkökaappikuvitusta. Taiteilijat jatkavat vielä kesän aikana 80 kaapin kuvittamista omilla teoksillaan.

Hankkeen tavoitteena on tuoda Tampereen kaduille iloista katutaidetta ja elävöittää arkiympäristöjä. Katutaideteosten aiheet nousevat niiden lähiympäristöstä, ja teokset toimivat myös kuvallisina opasteina mm. lähellään sijaitseviin kulttuurikohteisiin, leikkipuistoihin ja luontoretkipaikkoihin.

Hankkeen toteuttavat Tampereen Sähköverkko, Tampereen Taidemuseo ja Kulttuurikasvatusyksikkö TAITE yhteistyössä lasten ja nuorten katutaidetoiminnasta tunnetun lastenkulttuuriyhdistys SirkusRakkausPumPum ry:n kanssa. Hankkeen taiteilijoina toimivat kuvataiteilija Elliina Peltoniemi ja graffititaiteilija Tomi Lastunen. SOMEssa teosten valmistumista voi seurata tunnisteella #iloisetsähkökaapit.

Myös yritykset, yhteisöt ja taloyhtiöt voivat osallistua katukuvan uudistamiseen kustantamalla teosaiheita toivomallaan teemalla.

SirkusRakkausPumPum ry
Katutaiteen vastuuohjaaja