Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Omaolo-palvelussa viisi uutta oirearviota tamperelaisten ja orivesiläisten käytettävissä

Julkaistu 15.4.2019 12.15

Uusi sähköinen sosiaali- ja terveyspalvelu, Omaolo, on laajentunut viidellä uudella terveydenhuollon oirearviolla. Nyt verkossa osoitteessa omaolo.fi saa hoito-ohjeita korvan kipuun tai lukkoisuuteen, kurkkukipuun tai nieluoireisiin, yskään, olkapään kipuun, jäykkyyteen tai vammaan sekä polven oireisiin tai vammaan.

Omaolo-palvelussa saa apua mm. flunssan ja korvakivun hoitoon.

Jo aiemmin, helmikuusta lähtien Omaolosta on saanut apua virtsatietulehdusepäilyihin, hengitystietulehdusoireisiin sekä alaselkävaivoihin. Lisäksi palvelussa voi arvioida, onko oikeutettu omaishoidon tukeen tai vammaispalvelujen kuljetustukeen tai henkilökohtaiseen apuun.

Omaolo tavoittaa tällä hetkellä noin 2,5 miljoonaa suomalaista ja se on käytössä Tampereen ja Oriveden lisäksi Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä, Oulussa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, Siun Sotessa, Turussa ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä. Myös muut palvelun kehittämisessä mukana olleet alueet, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, Kuopio sekä Sodankylä ottavat Omaolo-palvelun käyttöön lähitulevaisuudessa.

Omaolon oirearviot perustuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja käypä hoito -suosituksiin. Käyttäjä saa Omaolon kautta juuri omaan tilanteeseensa sopivan ohjauksen valitsemansa kunnan tai sairaanhoitopiirin palveluiden pariin - mikäli hänen tilanteensa niin vaatii. Hoitosuositus voi vaihdella esimerkiksi kiireelliseen ohjaukseen alueen päivystykseen, suoraan sähköiseen yhteydenottoon tai ajanvaraukseen esimerkiksi hoitajalle, lääkärille tai vaikka fysioterapeutille tai kotona toteutettaviin hoito-ohjeisiin riippuen aina käyttäjän yksilöllisistä vastauksista.

Palveluarvioiden avulla käyttäjä voi arvioida, millaista tukea tai apua hänen tai hänen läheisensä elämäntilanteeseen olisi tarjolla. Arviot pohjautuvat lainsäädäntöön ja yhteisesti sovittuihin kriteereihin. Tiedot voi tallentaa itselleen Omaoloon. Palvelu suosittelee laajasti myös kolmannen sektorin palveluita, joista voisi olla hyötyä ja apua henkilön elämäntilanteessa.

Omaolo-palvelun tavoitteena on tarjota suora, 24/7 käytettävissä oleva, väylä oman tilanteen arviointiin sekä tarvittaessa suoraan sähköiseen yhteydenottoon ja kommunikointiin oman alueen terveyden- ja sosiaalihuollon kanssa. Yhtä lailla tärkeää on edistää hoidon- ja palvelun tarpeen arvioinnin tasalaatuisuutta asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta. Omaolo-palvelulla ei ole tarkoitus korvata jo olemassa olevia palvelukanavia vaan tuoda niiden rinnalle uusi sähköinen tapa asioida ajasta ja paikasta riippumatta.

Omaolon sisällöt laajenevat vuoden 2019 aikana ja sinne tuodaan lisää oirearviota, kokonaisvaltainen hyvinvointitarkastus ja hyvinvointivalmennuksia sekä neuvola-, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon määräaikaistarkastusten esitietolomakkeita.

Projektipäällikkö
Essi Mäki-Hallila