Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Ympäristönsuojelutempauksiin ja -talkoisiin myönnettiin avustusta 22 hakijalle

Julkaistu 9.4.2019 18.14

Ympäristö- ja rakennusjaosto myönsi 9.4.2019 avustuksia omaehtoiseen ympäristösuojelutoimintaan kaikkiaan 22:lle hakijalle. Tänä vuonna avustuksia myönnettiin muun muassa vieraslajien kuten jättipalsamin ja lupiinin torjuntatalkoisiin, lähiympäristön ja rantojen siivoustalkoisiin, yhteisöviljelmiin, villivihanneskursseihin, linnunpönttöjen rakentamiseen, kansalaisvalistukseen sekä erilaisten työpajojen, yleisöretkien ja tapahtumien järjestämiseen.

Avustuksia saivat seuraavat yhdistykset ja yhteisöt: Aholan omakotiyhdistys ry, Aitoniemen – Hirvenniemen kyläläiset ry, Epilä-Seura ry, Hiedanrannan kelluva puutarha, Härmälänrannan asukasyhdistys ry, Kalevanharjun yhteisöviljelmä, Kalkun omakotiyhdistys ry, Käymäläseura Huussi ry, Linnainmaan omakotiyhdistys ry, Pirkanmaan rakennuskulttuuriyhdistys ry, Pirkanmaan ympäristökasvatus ry, Suomen luonnonsuojeluliiton Tampereen yhdistys ry, Särkijärven yhdistys ry, Tampereen yliopiston filosofian opiskelijoiden ainejärjestö Aatos, Tampereen seudun työväenopiston opiskelijat ry, Tampiiri ry. Osa avustuksen saajista oli yksityisiä henkilöitä.

Avustuksia myönnettiin yhteensä 8420 €, ja avustussummat vaihtelivat 75–1505 €.

Avustus on tarkoitettu yhteisöille tai yksityisille henkilöille hankkeisiin, jotka edistävät ympäristönsuojelua, luonnonhoitoa tai luonnon monimuotoisuutta, lisäävät ympäristön viihtyisyyttä ja siisteyttä tai jotka ovat konkreettisesti kasvihuonekaasupäästöjä vähentäviä tai edistävät asukkaiden toimintaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Avustettavien hankkeiden tulee kohdistua yleisille alueille Tampereella. Kaupunkiviljelyä voi toteuttaa taloyhtiöiden pihalla.

Avustuksiin käytettävästä rahasta osa saadaan Tampereen kaupungin maksamasta vapaaehtoisesta lentomaksusta, joka oli 4890 € vuonna 2018. Avustusten jaossa otettiin huomioon hankkeen laatu, laajuus ja vaikuttavuus sekä aiempina vuosina myönnetyt avustukset.

Kaikkien avustuksen saaneiden tulee toimittaa ympäristönsuojeluyksikköön vuoden 2019 loppuun mennessä raportti avustuksen käytöstä. Vieraslaji-, niitto- ja raivauskohteiden osalta pyydetään lisäksi toimittamaan ennen- ja jälkeen valokuvat sekä karttaliite torjuntakohteista ja arvio torjutun vieraslajin määrästä.

Ympäristösuunnittelija
Jenna Pihlajamäki