Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Työllisyyskokeilun tutkimustuloksia puidaan maanantaina 4.3.

Julkaistu 3.3.2019 15.07

Pirkanmaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueellisesta kokeilusta on valmistunut uunituore tutkimus, jonka tuloksia kuullaan 4.3. järjestettävässä työllisyysfoorumissa.

Tutkimuksen tekijöinä ovat psyk. lis. Robert Arnkil (Tmi Arnkil Dialogues), psyk. tri Timo Spangar, (Tmi Spangar Negotiations) ja yht. tri Esa Jokinen (Tmi Benefit Studies).

Tutkimukseen on haastateltu laajasti Pirkanmaan kokeiluun osallistuneita toimijoita. Ryhmä- ja yksilöhaastatteluissa oli mukana sekä kokeilun toteuttajia että kumppaneita. Haastateltavia oli yhteensä yli 100. Tutkimuksessa on tehty myös työllisyyden ja työllistymistä edistävien toimenpiteiden tilastollinen analyysi ja katsaus kansainväliseen kehitykseen työvoimapalveluissa.

Tutkivat esittävät, että Pirkanmaan seudun työllisyyskokeilu toteutettiin tilanteessa, jossa työelämän, työmarkkinoiden ja yritysten kehitys on murroskohdassa ja samanaikaisesti työnhakijat ovat joutuneet uudenlaisen työnhaun kulttuurimuutoksen keskelle. Tutkijoiden mukaan keskeistä työllisyyskokeilussa oli asiakkaiden palvelutarpeiden monipuolinen arviointi sekä aidon ja kuuntelevan asiakaspalvelun nostaminen keskiöön. Heidän mukaansa muun muassa kokeilussa toteutettu OMA-valmentajamalli on raivannut tietä ihmislähtöiselle työvoimapalvelulle.

Tutkijoiden mukaan Pirkanmaalla toteutettu työllisyyskokeilu on saavuttanut positiivisia tuloksia niin ’kovissa tuloksissa’ (kuten työllistyminen) kuin ’pehmeissä tuloksissa (kuten toimintakyvyn edistäminen matkalla työllistymiseen) ja teki tärkeitä päänavauksia, jotka näyttävät tietä työvoimapalvelujen tulevaisuudelle, uudenlaiselle ’laajalle ekosysteemille’. Tutkimus tarjoaa moniulotteisen ikkunan siihen, millaista työllisyyden edistämistä Suomi tulevaisuudessa tarvitsee.

Tutkimusta käsitellään maanantaina 4.3. työllisyysfoorumissa, jossa kuullaan tutkimuksen tuloksia ja keskustellaan työllisyyden edistämisestä. Keskustelijoina on työelämän, työvoimapolitiikan ja työvoimapalveluiden tutkijoita sekä toimijoita yrittäjyyden, osaamisen ja kuntoutuksen alueilta. Tilaisuuden fasilitoi Robert Arnkil. Päivän avaa työllisyysjohtaja Regina Saari ja loppusanat kuullaan elinvoima- ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantaselta.

Tilaisuus on avoin tiedotusvälineille ja se esitetään myös suorana lähetyksenä.

Ulkoinen linkkiSeuraa suorana lähetyksenä tämän linkin kautta

Työllisyysjohtaja
Regina Saari