Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Omaolo-palvelu otettiin käyttöön Tampereella

Julkaistu 8.2.2019 14.10

Tampereella on otettu käyttöön Omaolo-palvelu, joka on uusi sosiaali- ja terveydenhuollon digipalvelu. Palvelussa saa oirearvion täyttämällä toimintaohjeita alaselkäkipuun, virtsatietulehdusepäilyyn tai flunssaan. Lisäksi siinä voi arvioida, onko oikeutettu omaishoidon tukeen, kuljetuspalveluihin tai henkilökohtaiseen apuun. Palvelu löytyy verkosta osoitteesta omaolo.fi.

Omaolo-logo

Palvelu on Tampereen lisäksi käytössä Helsingissä, Oulussa, Siun Sotessa, Hämeenlinnassa, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymässä, Porvoossa, ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä sekä palveluarvioiden osalta Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Myös muut palvelun kehittämisessä olleet alueet, Espoo, Turku, Kuopio, Sodankylä sekä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, ottavat Omaolo-palvelun käyttöön lähitulevaisuudessa.

Omaolon oirearvioiden avulla voi luotettavasti ja helposti arvioida tarvettaan hoitoon. Oirearviokyselyt pohjautuvat Kustannus Oy Duodecimin lääketieteelliseen tietokantaan eli viimeisimpään tutkittuun tietoon ja käypä hoito -suosituksiin. Mikäli tilanne vaatii, saa Omaolon kautta juuri omaan tilanteeseensa sopivan ohjauksen valitsemansa kunnan tai sairaanhoitopiirin palveluiden pariin. Hoitosuositus voi olla esimerkiksi suora sähköinen yhteydenotto tai ajanvaraus hoitajalle, lääkärille tai vaikka fysioterapeutille, kehotus mennä heti päivystykseen tai ohjeita kotihoitoon. Oirearvion voi täyttää koska tahansa ja tietokantaan perustuvan vastauksen saa heti. Vastauksen voi lähettää myös ammattilaisen katsottavaksi. Tampereella ammattilaiset käsittelevät vastauksia arkisin klo 7 - 19 ja viikonloppuisin ja pyhisin klo 9 - 15.

Palveluarvioiden avulla pystyy arvioimaan, millaista tukea tai apua omaan tai läheisensä elämäntilanteeseen olisi tarjolla. Arviot pohjautuvat lainsäädäntöön ja yhteisesti sovittuihin kriteereihin. Tiedot voi tallentaa itselleen Omaoloon. Palvelusta tietoa myös kolmannen sektorin palveluista, joista voisi olla hyötyä ja apua henkilön elämäntilanteessa.

Omaolo-palvelun tavoitteena on tarjota suora, ympärivuorokauden käytettävissä oleva, väylä oman tilanteensa arvioitiin sekä tarvittaessa suoraan sähköiseen yhteydenottoon ja kommunikointiin oman alueensa sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa. Yhtä lailla tärkeää on edistää hoidon- ja palvelun tarpeen arvioinnin tasalaatuisuutta asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta. Omaolo-palvelulla ei ole tarkoitus korvata jo olemassa olevia palvelukanavia vaan tuoda niiden rinnalle uusi sähköinen tapa asioida ajasta ja paikasta riippumatta.

Omaolon palvelut laajenevat vuoden 2019 aikana. Sinne tulee muun muassa 12 uutta oirearviota, kokonaisvaltainen hyvinvointitarkastus ja hyvinvointivalmennuksia sekä neuvola-, koulu-, opiskelija- ja työterveyden esitietolomakkeita. Palvelua kehitetään koko ajan ja käyttäjiä pyydetäänkin antamaan aktiivisesti palautetta.

Tampereen kaupunki
Projektipäällikkö
Essi Mäki-Hallila

Omaolo on uusi sähköinen sote-palvelu, jonka kehittämisestä ja levittämisestä vastaa valtion kehitysyhtiö SoteDigi Oy. Omaolossa ovat mukana Helsinki, Espoo, Turku, Tampere, Oulu, Siun Sote, Hämeenlinna, Kuopio, Päijät-Hämeen Hyvinvointiyhtymä, Porvoo, Sodankylä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri sekä Keski-Suomen ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirit. Palvelu leviää myös uusille alueilla vuoden 2019 aikana.