Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Pirkanmaan kirjoituskilpailussa ennätyspalkinnot

Julkaistu 18.1.2019 10.13

Järjestyksessään 68. Pirkanmaan kirjoituskilpailu on käynnissä. Kilpailun osallistumisaika jatkuu helmikuun loppuun. Majaoja-säätiöltä saadun lahjoituksen ansiosta kilpailussa jaetaan palkintoina tänä vuonna peräti 10 000 euroa.

Tampereen kaupunginkirjaston järjestämä Pirkanmaan kirjoituskilpailuun voivat osallistua Pirkanmaan alueella asuvat, työskentelevät tai opiskelevat kirjoittajat, jotka eivät ole julkaisseet kaunokirjallista teosta tai omakustannetta. Pirkanmaan kirjoituskilpailussa on kaksi sarjaa: proosa ja lyriikka. Kirjoittaja voi osallistua molempiin sarjoihin samanaikaisesti. Palkintolautakuntaan kuuluvat tänä vuonna kirjailija Katja Kaukonen, runoilija Arto Lappi, yliopistonlehtori Hanna Samola ja kirjailija Asko Jaakonaho.

Vuoden 2019 kirjoituskilpailussa jaetaan yksityiseltä Majaoja-säätiöltä saadun lahjoituksen ansiosta aiempaa suuremmat palkinnot. Kummassakin sarjassa on jaossa yhteensä 5 000 euroa, ja summan jakautumisesta sarjan sisällä päättää palkintolautakunta. Majaoja-säätiön tarkoituksena on tukea suomalaista kulttuurielämää sen kaikissa ilmenemismuodoissa.

Yhteensä 10 000 euron palkintosumma on suurin Pirkanmaan kirjoituskilpailun historiassa. Viime vuosina kummassakin sarjassa on jaettu 1 000 euron pääpalkinto ja kunniamainintoja.

- Olemme kiitollisia saamastamme lahjoituksesta. Pirkanmaan kirjoituskilpailu on uraansa aloitteleville kirjoittajille tärkeä kanava palautteen saamiseen ja oman taiteellisen työn esiin tuomiseen. Kilpailun taso on ollut kova, ja vuosien varrella palkituista kirjoittajista monet ovat myöhemmin tulleet tutuksi ammattikirjailijoina, kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg sanoo.

Osallistumisaikaa helmikuun loppuun

Pirkanmaan kirjoituskilpailuun osallistuvat työt tulee jättää 28.2.2019 mennessä osoitteella:

Tampereen kaupunginkirjasto
Pirkanmaan kirjoituskilpailu
PL 152, 33101 Tampere

Kilpailutyöt voi myös jättää Pirkanmaan kuntien pääkirjastoihin toimitettavaksi edelleen. Tekstit on kirjoitettava koneella A4-kokoisille arkeille ja varustettava nimimerkillä. Tekstien pituus voi olla korkeintaan 10 liuskaa. Mukaan tulee liittää tekijän oikea nimi ja osoite erillisessä, suljetussa kuoressa. Jos kirjoittaja osallistuu molempiin sarjoihin, kilpailutyöt on lähetettävä kumpikin omissa kuorissaan.

Kilpailun tulokset julkistetaan toukokuussa pääkirjasto Metsossa. Palkitut työt julkaistaan kirjaston verkkosivuilla.

Lisätietoja ja säännöt

Kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja