Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Epilepsiakohtauksen analysoiva sovellus sai Tampereen kaupungin teknisen luovuuden palkinnon

Julkaistu 11.10.2018 18.45

Tampereen kaupungin teknisen luovuuden palkinto myönnettiin tänä vuonna työryhmälle, joka on kehittänyt epilepsiakohtauksen seurantaan ja diagnosointiin koneoppimista hyödyntävän sovelluksen ja kameralaitteiston. Kolmen hengen työryhmään kuuluvat neurologian professori Jukka Peltola sekä toimitusjohtaja Kaapo Annala ja tekninen johtaja Andrew Knight Neuro Event Labs -yrityksestä.

Teknisen luovuuden 5000 euron palkinto luovutettiin torstaina 11. lokakuuta 2018 raatihuoneella Tampere Smart City Week -tapahtuman vastaanoton yhteydessä.

Epilepsiakohtausten kirjo on laaja, mutta työryhmän kehittämä innovaatio kykenee kamerateknologian avulla mallintamaan seurattavasta henkilöstä erityyppisiä ja hienovaraisiakin signaaleja ilman johtokytkentöjä tai erikoistekstiilejä. Lisäksi innovaatio mahdollistaa epilepsiapotilaiden seurannan ja diagnosoinnin luontaisessa elinympäristössä, kuten esimerkiksi kotona. Työryhmän innovaatioratkaisu on maailmanlaajuisesti ainutkertainen.

Palkitsemistoimikunta katsoi, että innovaatiossa on kaupallista potentiaalia ja se edustaa hyvin Tampereen erityisiä osaamisalueita kamerateknologian ja lääketieteen saralla. Lääketieteellisen ja insinööriosaamisen yhdistäminen on synnyttänyt lääkäreille käyttökelpoisen työkalun, joka edesauttaa oikean ja yksilöllisen hoitosuunnitelman laatimisessa. Sovelluksella on mahdollisuus laajentua myös muiden oireiden tai sairauksien monitorointiin kuten unihäiriöihin.

Tampereen kaupungin teknisen luovuuden palkintoa on jaettu vuodesta 1981 lähtien.

Suunnittelija
Minna Merikoski