Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Ympäristönsuojelutempauksiin ja -talkoisiin myönnettiin avustuksia

Julkaistu 24.4.2018 18.46

Ympäristö- ja rakennusjaosto myönsi 24.4.2018 avustuksia omaehtoiseen ympäristösuojelutoimintaan kaikkiaan 21:lle hakijalle, joiden joukossa oli niin yhdistyksiä kuin yksityishenkilöitäkin. Avustuksia myönnettiin yhteensä 7100 euroa.

Tänä vuonna avustuksia myönnettiin muun muassa vieraslajien kuten jättipalsamin ja lupiinin torjuntatalkoisiin, lähiympäristön ja rantojen siivoustalkoisiin, mallikasvimaan hoitoon, linnun- ja lepakonpönttöjen sekä siilien pesien rakentamiseen, vesikasvien koneelliseen niittoon sekä tapahtumien, ja neuvontailtojen järjestämiseen.

Avustuksia saivat seuraavat yhdistykset ja yhteisöt: Aitoniemen – Hirvenniemen kyläläiset ry, Asunto Oy Tampereen Heinähattu, Epilä-Seura ry, Kalkun omakotiyhdistys ry, Kurpitsaliike ry, Käymäläseura Huussi ry, Linnainmaan omakotiyhdistys ry, Pirkanmaan rakennuskulttuuriyhdistys ry, Pirkanmaan ympäristökasvatus ry, Silta valmennusyhdistys ry, Suomen luonnonsuojeluliiton Tampereen yhdistys ry, Särkijärven yhdistys ry, Tasanteen päiväkoti, Vuoreksen asukasyhdistys ry ja Vuorenväki ry.

Avustus on tarkoitettu yhteisöille tai yksityisille henkilöille omaehtoisiin hankkeisiin, jotka edistävät ympäristönsuojelua, luonnonhoitoa tai luonnon monimuotoisuutta, lisäävät ympäristön viihtyisyyttä ja siisteyttä tai jotka ovat konkreettisesti kasvihuonekaasupäästöjä vähentäviä tai edistävät asukkaiden toimintaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Avustuksiin käytettävästä rahasta osa saadaan Tampereen kaupungin maksamista vapaaehtoisista lentomaksuista. Avustusten jaossa otettiin huomioon hankkeen laatu, laajuus ja vaikuttavuus sekä aiempina vuosina myönnetyt avustukset. Hakemuksia tuli tänä vuonna 25. Hakuaika päättyi 9.3.2018. Avustussummat vaihtelivat 100 eurosta 850 euroon.

Kaikkien avustuksen saaneiden tulee toimittaa ympäristönsuojeluyksikköön vuoden 2018 loppuun mennessä vapaamuotoinen raportti avustuksen käytöstä. Lisäksi pyydetään toimittamaan vieraslaji-, niitto- ja raivauskohteista ennen- ja jälkeen valokuvat sekä karttaliite torjuntakohteista ja arvio torjutun vieraslajin määrästä.

Ympäristösuunnittelija
Jenna Pihlajamäki