Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Haukiluoman uudelle asuinalueelle rakennetaan käytäväpuistikot

Julkaistu 6.4.2018 9.20

Haukiluoman uudelle asuinalueelle on suunniteltu kapeahkot viheralueet Tyvipuisto ja Tyvipuistikko, joissa sijaitsevat alueen puistokäytävät. Tyvipuistoon istutetaan liito-oravan kulkureitiksi sopivaa puustoa. Uusi asuinalue sijaitsee Runkokadun ja Myllypuronkadun välissä, ja sinne rakennetaan päiväkoti ja asuinkerrostaloja.

Suunnitelmaluonnos on nähtävänä ja kommentoitavana 6.–20.4.2018 Tyvikadun reunassa, palvelupiste Frenckellissä, Frenckellinaukio 2 B ja netissä sivulla www.tampere.fi/puistosuunnitelmat.

Tyvipuistoon rakennetaan asfalttipintainen Haasianpolku sekä alueen läpi kulkeva Tyvikaarros, jolta erkanee Tyvitaite Runkokadun suuntaan. Tyvikaarros ja Tyvitaite päällystetään kivituhkalla. Tyvikaarroksen varteen tulee kaksi penkkiä roskakoreineen. Tyvipuistikon käytävää pääsee Tyviraitilta Myllypuronkadulle. Käytävistä tulee talvikunnossapidettäviä, ja ne valaistaan.

Tyvipuistoon istutetaan liito-oravan kulkureitiksi soveltuvaa lehti- ja havupuustoa. Kotimaisten puulajien lisäksi puistoon istutetaan muun muassa sembramäntyjä, douglas-, pihta- ja serbiankuusia. Puiden tarkka määrä, sijainti ja lajit tarkentuvat rakentamissuunnittelussa.

Tyvipuistossa ja Tyvipuistikossa rakennetaan käytävien pohjia kunnallistekniikan rakentamisen yhteydessä vuonna 2018. Viheralueet käytävineen rakennetaan valmiiksi, kun viheralueille rajautuvat tontit on rakennettu.

Suunnittelupäällikkö
Timo Koski