Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tammelaan tulossa täydennysrakentamista, yleisötilaisuus aloitusvaiheen suunnitelmista 5.3.2018

Julkaistu 22.2.2018 11.07

Tammelan alueelle suunnitellaan täydennysrakentamista. Kahden kohteen asemakaavoitus alkaa. Suunnitelmia esitellään yleisötilaisuudessa maanantaina 5.3.2018 klo 16–18 Galleria Nottbeckissa Finlaysonilla, osoitteessa Satakunnankatu 18.

Osoitteessa Tammelan puistokatu 31–33 kaavamuutoksen hakijan tavoitteena on purkaa nykyinen rakennus ja korvata se uudella asuin- ja liikerakennuksella. Uusi 8-kerroksinen rakennus sijoittuisi Tammelan puistokadun ja Vellamonkadun kulmaan. Nykyään tontilla on 1974 valmistunut 7-kerroksinen asuinkerrostalo ja siihen liittyvä yksikerroksinen liikesiipi.

Uusia opiskelija-asuntoja

Itsenäisyydenkadun ja Tammelan puistokadun risteyksessä osoitteessa Itsenäisyydenkatu 7–9 TOAS:n tavoitteena on purkaa nykyinen rakennus ja rakentaa tilalle uusi korkeampi rakennus, johon sijoittuu opiskelija-asumista ja liiketilaa.

Tontilla sijaitsee 1976 valmistunut, alun perin Suomen Työväen Säästöpankin toimitaloksi rakennettu kerrostalo. Toimistotilat saneerattiin opiskelija-asunnoiksi 1997. Rakennus on pääosin nelikerroksinen ja siihen liittyy yksikerroksinen liikesiipi. Itsenäisyydenkadun varsi kuuluu keskustan arvokkaisiin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin. Itsenäisyydenkadulle rakennetaan parhaillaan raitiotietä ja suunnittelualueen kohdalle sijoittuu raitiotiepysäkki.

Molemmat asemakaavamuutokset perustuvat aiemmin tehtyihin korttelisuunnitelmiin. Kaupungin tavoitteena on lisätä asumista keskustaan. Täydennysrakentamisen yhteydessä pihat suunnitellaan vihreämmiksi, pysäköinti sijoitetaan ensisijaisesti maan alle ja katutasoon sijoittuu liiketilaa.

Projektiarkkitehti
Anna Hyyppä