Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman toteutumasta 2017 raportoitiin

Julkaistu 15.2.2018 17.27

Ympäristöterveyden valvontasuunnitelman toteutumisesta raportoidaan vuosittain. Vuonna 2017 Tampereen ympäristöterveyden toiminta-alueella tehtiin yhteensä 1523 elintarvikehuoneiston tarkastusta. Suunnitelmallisia tarkastuksia näistä oli 1407, mikä oli 80 % Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran edellyttämästä määrästä. Tampereen ympäristöterveydenhuollon toiminta-alueeseen kuuluvat Tampere, Orivesi, Juupajoki, Kangasala, Pälkäne, Valkeakoski, Akaa ja Urjala. Isäntäkuntana toimii Tampere.

Elintarvikehuoneistojen tarkastuksista 75,5 % tehtiin Tampereella, 8,3 % Kangasalla, 5,4 % Akaassa ja 3,0 % Valkeakoskella ja loput toiminta-alueen muissa kunnissa. Elintarvikehuoneistojen hyväksymisestä ja ilmoitusten käsittelystä perittiin vuonna 2017 yhteensä 28 400 € ja valvontatoimenpiteistä 382 646 €.

Tupakan myynnin ja tupakointitilojen tarkastuksia tehtiin yhteensä 187. Valvontasuunnitelmassa suunniteltujen tarkastusten mukainen toteuma oli noin 81 %. Tarkastuksista tehtiin 82,2 % Tampereella, Orivedellä 5,3 % ja Kangasalla 3,7 % ja loput toiminta-alueen muissa kunnissa. Tupakka- ja nikotiinilupien käsittelystä kertyi tuloja 17 720 € ja valvontamaksuista 305 500 €.

Ympäristöterveyden praktikkoeläinlääkärit tekivät hyötyeläinten sairaskäyntejä 1677, joilla hoidettiin 5239 eläintä. Hyötyeläinsairaskäyntejä tehtiin eniten Pälkäneellä (29,6 %) ja Urjalassa (14,2 %), Akaassa (13,8%) ja Valkeakoskella (13,6 %) . Muiden kuin hyötyeläinten (hevosten) sairaskäyntejä tehtiin 1206. Pieneläinten vastaanottokäyntejä oli 9844, joilla hoidettiin yhteensä 11 025 eläintä. Päivystysaikana tehtiin 376 sairasmatkaa, joilla hoidettiin 570 eläintä. Praktikkoeläinlääkärit hoitavat peruseläinlääkäripalvelut sekä hyötyeläinpäivystyksen alueellisesti viidestä toimipisteestä, jotka sijaitsevat Tampereella Lielahdessa, Orivedellä, Kangasalla, Valkeakoskella ja Urjalassa.

Pieneläinten päivystys järjestettiin yksityisen eläinlääkäriasemaketjun Evidensia Oy:n kanssa. Vuonna 2017 Evidensia Oy:n vastaanotoilla Tampereella, Toijalassa ja Hattulassa kävi yhteensä 1840 lemmikkieläintä päivystysaikana.

Valvontaeläinlääkärit tekivät 410 eläinsuojelutarkastuskäyntiä. Eläinsuojeluilmoituksia tehtiin 253.

Terveydensuojeluvalvonnan osalta tehtiin 646 tarkastusta, joista suunnitelmallisia oli 367. Tampereella tarkastuksista tehtiin 54 %. Asunnontarkastusten osuus kaikista tarkastuksista oli 30 %. Yhteydenottoja, valituksia, selvityspyyntöjä, kyselyitä, neuvontaa ym. kirjattiin terveydensuojeluasioissa 4683. Koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat ovat jatkuvasti lisääntyneet. Niiden selvittämiseksi ja poistamiseksi tehtiin yhteistyötä kiinteistön omistajien ja käyttäjien kanssa koulu- ja päiväkotikohtaisissa sisäilmatyöryhmissä.

Tampereen ympäristöterveyden valvontasuunnitelma 2015 - 2019 laadittiin ympäristöterveydenhuollon yhteisen valtakunnallisen valvontaohjelman 2015 - 2019 perusteella. Vuoden 2017 toteutumaraportti esitettiin yhdyskuntalautakunnan alueelliselle ympäristöterveydenhuollon jaostolle 15.2 2018.

Ympäristöterveydenhuolto valvoo muun muassa elintarvikkeita ja niiden käsittelyoloja, talous- ja uimavesiä, tupakkalain noudattamista, asumisterveyttä sekä mm. koulujen, päiväkotien, liikunta- ja majoitustilojen terveydellisiä oloja. Tehtäviin kuuluvat myös eläinten hyvinvointi ja eläinlääkäripalvelut.

Ympäristöterveyspäällikkö
Merja Bojang