Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Vanhasta kirjastotalosta Kulttuuritalo Laikku – uusi kulttuurikohde avataan huhtikuussa 2018

Julkaistu 23.8.2017 10.59

Tampereen Vanhan kirjastotalon remontti valmistuu ensi keväänä. Tilojen lisäksi myös talon nimi ja toiminta uudistuvat. Kulttuuritalo Laikku palvelee jatkossa matalan kynnyksen kulttuuritilana muun muassa lapsiperheitä, tapahtumajärjestäjiä ja maahanmuuttajia. Toiminnan uudistuksen tavoitteena on luoda kulttuuritila, johon on sekä asiakkaan että tapahtuman helppo tulla.

Galleria Emil Vanhassa kirjastotalossa

Uutta nimeä etsittiin viime syksynä nimikilpailulla. Kulttuuritalo Laikku oli ylivoimaisesti suosituin ehdotus. Sitä kannattivat myös talon tulevat käyttäjät sekä sivistys- ja kulttuurilautakunta, joka päätti nimen kokouksessaan 16.8. Uusi nimi liittyy läheisesti talon historiaan entisenä kirjastona eli lainastona eli Laikkuna. Nimi kuvaa myös talon tulevaa kulttuuritoimintaa, jossa luovuus ja ideat pääsevät roiskumaan ja läikkymään.

Kulttuurikahvila ja uusia kokoustiloja

Kulttuuritalo Laikkua isännöi kaupungin kulttuuripalvelut, mutta taloon muuttaa myös useita muita toimijoita. Talon kolmanteen kerrokseen muodostuu kansainvälisten ja monikulttuuristen toimijoiden keskittymä, johon ovat sijoittumassa Maahanmuuttajainfo Mainio, lukuisista maahanmuuttajayhdistyksistä ja ystävyysseuroista muodostuva Kansainvälinen toimintakeskus sekä yhdistyksille tukipalveluja tarjoava Järjestöhautomo.

Talossa jo ennestään sijainneet galleria sekä kokous- ja tapahtumatilat palvelevat yleisöä sekä tilaisuuksien järjestäjiä myös jatkossa. Kokoustilojen määrää on lisätty kolmesta viiteen. Muun muassa ylimpään kerrokseen avataan uutuutena taiteilijoiden suunnittelema, vuokrattavissa oleva luovan työn tila. Talon tiloja pyritään hyödyntämään mahdollisimman joustavasti ja tehokkaasti. Perinteisen tilavuokrauksen lisäksi saleja luovutetaan tapahtumajärjestäjien käyttöön myös maksutta kevyen hakumenettelyn kautta.

Remontin näkyvimmät muutokset toteutetaan talon sisääntulokerroksessa, jota muokataan avarammaksi. Aulassa palvelee jatkossa kulttuurikahvila, johon etsitään yrittäjää elokuun aikana avautuvassa käyttöoikeuskilpailutuksessa. Kulttuuri ja taide tulevat olemaan kahvilan ja tapahtumatilojen lisäksi vahvasti läsnä koko talossa. Aulatiloihin on suunniteltu sekä vaihtuvia näyttelyitä että töitä Tampereen taidemuseon kokoelmista.

Asiakkaille avoimen toiminnan lisäksi talon kolmannessa ja neljännessä kerroksessa on toimistotiloja kaupungin kulttuuripalveluille, Pispalan Sottiisille ja Suomen lastenkulttuurikeskusten liitolle.

Lasten äänet palaavat vanhalle satuosastolle

Finlaysonilla vuosi vuodelta suosiotaan kasvattanut Lastenkulttuurikeskus Rulla muuttaa kulttuuritalon pohjakerrokseen. Tiloihin tulee oma esteetön sisäänkäynti rakennuksen teatterinpuoleisesta päädystä. Suurempien ja helpommin muunneltavien tilojen ansiosta Rulla palvelee lapsiperheitä sekä päiväkoti- ja kouluryhmiä jatkossa entistäkin paremmin. Uusi sijainti kulttuuritalon yhteydessä mahdollistaa myös tilojen tehokkaamman iltakäytön esimerkiksi lapsille harrastustoimintaa järjestävien tilana. Lapsiperheet ovat olleet tiiviisti mukana uuden Rullan suunnittelussa. Tiloissa on järjestetty muun muassa kohdevierailuja ja suunnittelutyöpajoja.

Kulttuuritalon avajaisia on tavoitteena viettää huhtikuussa 2018. Uusiin tiloihin odotetaan vuodessa noin 80 000 kävijää. Tilavarausten vastaanotto alkaa aikataulun varmistuttua marraskuussa 2017.

Kehittämispäällikkö
Jaakko Laurila