Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kansainvälisen tasa-arvopalkinnon saajaa voi ehdottaa 31.5. asti

Julkaistu 22.5.2017 14.56

Suomen hallituksen perustama kansainvälinen tasa-arvopalkinto Gender Equality Prize jaetaan ensimmäisen kerran syksyllä 2017 Tampereella. Yleisöllä sekä Suomessa ja ulkomailla on mahdollisuus tehdä ehdotuksia palkinnon saajaksi toukokuun loppuun asti. Palkintolautakunta käyttää ehdotuksia harkintansa pohjana palkinnon saajaa valitessaan.

Kansainvälinen tasa-arvopalkinnon tarkoitus on edistää sukupuolten tasa-arvoa eri puolilla maailmaa ja tukea kansainvälistä tasa-arvokeskustelua. Palkinnon voi saada henkilö tai toimija, jonka katsotaan edistäneen sukupuolten tasa-arvoa kansainvälisesti merkittävällä tavalla. Palkintoon kuuluva 150 000 euron suuruinen rahasumma luovutetaan palkinnon saajan valitsemalle avustuskohteelle, joka edistää tasa-arvon toteutumista.

Kansainvälisen tasa-arvopalkinnon perustamisella hallitus juhlistaa Suomen satavuotista itsenäisyyttä. Palkinto jaetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Palkintolautakunnan puheenjohtajana toimii Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas, ja lisäksi siihen kuuluvat Suomi 100 -juhlavuoden pääsihteeri Pekka Timonen sekä kirjailija ja tutkija Rosa Meriläinen.

Ehdotuksia palkinnon saajaksi voi jättää kansainvälisen tasa-arvopalkinnon kotisivujen kautta 31.5.2017 asti.

Tampere-talon toimitusjohtaja
Paulina Ahokas

Anna-Kaisa Ikonen
puhelin +358 400 780 866 (sihteeri Ritva Vakkuri)