Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Museoiden yö Tampereella 20.5.

Julkaistu 11.5.2017 14.34

Museoiden yötä vietetään jälleen! Jo kymmenettä kertaa järjestettävä Museoiden yö tarjoaa monenlaista näkemistä ja kokemista Tampereella lauantaina 20.5. Tapahtuma alkaa kello 18 ja useimmat museot ovat avoinna keskiyöhön saakka. Museoiden yön kävijöitä palvelevat myös museokahvilat, ruokapaikat ja museokaupat.

Toukokuisena iltana avautuu mahdollisuus lähteä seikkailemaan museokohteisiin aina yöhön saakka. Museoiden yö kuuluu suosittuihin La Nuit des Musées/ Lange Nacht der Museen -museotapahtumiin, joita järjestetään Keski-Euroopassa ympäri vuoden. Viime vuosina Tamperelaisissa museoissa on ollut lähes 10 000 museokäyntiä yhden illan aikana.

Laadukkaiden näyttelyiden ja opastusten lisäksi tarjolla on luentoja, musiikkia, taiteilijatapaamisia, työpajoja, ja kilpailuja, työnäytöksiä ja asiantuntijatapaamisia.

Poimintoja ohjelmasta:

Museokeskus Vapriikki
klo 19-20 Näyttelijät Seela Sella ja Esko Roine lukevat musiikin lomassa merkityksellisiä, tärkeitä ja koskettavia kirjeitä. Vapriikin auditorio.
klo 20-23 Tule pelaamaan klassikkopeli Bombermania. Suomen pelimuseon areena.

Työväenmuseo Werstas
klo 18,18.30, 19, 22.30 ja 23 Visiitti höyrykoneen alle. Jännittävä käynti höyrykoneen alaisiin huoltotiloihin.

Emil Aaltosen museo
klo 18 ja 19 Klezmer-musiikkia. Helsinkiläinen Freilach mit Kneidlach -yhtye.

Ohjelmaa löytyy paljon myös lapsille:

Vapriikki
klo 18 ja 19 Höpinätötterö

Lastenkulttuurikeskus Rulla
klo 18-21 Tehtäväkirja -näyttely

Useassa kohteessa on illan aikana monia työpajoja kaiken ikäisille.

Museoiden yön pääsymaksuna on 10 €:n tapahtumaranneke, kimppalipun saa 25 €:lla (max. 5 hlöä/ ryhmä) ja alle 7-vuotiaat pääsevät mukaan maksutta. Tapahtumarannekkeella pääsee kaikkiin Museoiden yön kohteisiin sekä kulkemaan Museoiden yö –busseilla. Museoiden yö –reitillä kulkee kolme bussia. Lisäksi Poliisimuseon, Nyrkkeilymuseon ja Lauri Viita -museon asiakkaat voivat kulkea Hervannassa ja Pispalassa Tampereen joukkoliikenteen normaaleilla vuoroilla. Bussin kyytiin pääsee tapahtumaranneketta näyttämällä ja matkat sisältyvät rannekkeen hintaan. Museoiden yö -busseissa on mukana oppaat, jotka kertovat Tampereen historiasta, nähtävyyksistä ja museoista. Keskustassa sijaitsevat museot ovat kävelymatkan päässä toisistaan, mutta välimatkan voi taittaa myös busseilla opastusta kuunnellen.

Museoiden yötä ovat toteuttamassa Amurin työläismuseokortteli, Emil Aaltosen museo, Grafiikanpaja Himmelblau, Juicen kirjasto, Lastenkulttuurikeskus Rulla, Lauri Viita -museo, Lenin-Museo, Museo Milavida, mediamuseo Rupriikki, museokeskus Vapriikki, Olgan kellari, Poliisimuseo, Postimuseo, Sara Hildénin taidemuseo, Suomen Jääkiekkomuseo, Suomen Nyrkkeilymuseo, Suomen pelimuseo, Taidekeskus Mältinranta, Tallipiha, Tampereen luonnontieteellinen museo, Tampereen museoiden kokoelmakeskus, Tampereen taidemuseo, Työväenmuseo Werstas ja Vapriikin kuva-arkisto. Mukana järjestelyissä myös kulttuurikasvatusyksikkö TAITE ja Pirkanmaan maakuntamuseo. Tapahtuman yhteistyökumppanina toimii edellisvuosien tapaan Tampereen joukkoliikenne.