Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Sarjakuva-Finlandian voittajaksi Janne Kukkosen Voro – kolmen kuninkaan aarre

Julkaistu 17.3.2017 11.30

Tampere Kuplii –sarjakuvafestivaalilla 17.3.2017 jaettiin vuoden 2017 Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto. Valitsijadiktaattori A.W. Yrjänä nosti kymmenen finalistin joukosta tunnustuspalkinnon saajaksi Janne Kukkosen sarjakuva-albumin Voro - kolmen kuninkaan aarre (Like 2016).

Kuva: SarjakuvaFinlandia 2017 -voittaja Janne Kukkonen

- Janne Kukkosen Voro-fantasia on hallittu ja valloittava esikoisteos. Jouhevana kulkeva kuvan ja sanan tarinan liitto, jonka elementit palvelevat toisiaan tasapainoisesti. Se on täyteläisesti klassinen satu, veijaritarina ja kasvukertomus. Tarina nappaa mukaansa, henkilökuvaus on eloisaa, ja koko tarkkaan mietitty mielikuvitusmaailma elää ja hengittää uskottavana, A.W.Yrjänä perustelee valintaansa.

Voro - kolmen kuninkaan aarre -albumissa mestarivarkaan urasta haaveileva Lilja saa tilaisuuden todistaa taitonsa varkaiden killalle ja ottaa vastaan uhkarohkean tehtävän. Epäonnekseen Lilja herättää varkaudellaan vuosisatoja uinuneet, unohdetut jumalat. Pian hän on sotkeutunut keskelle muinaista valtataistelua, ja lopulta koko maailman kohtalo lepää varjoissa lymyävän voron harteilla.

Janne Kukkonen (s. 1983) on turkulainen animaattori, joka on työskennellyt mainosvideoiden parissa. Voro on hänen ensimmäinen sarjakuva-albuminsa. Hän on opiskellut Turun taideakatemiassa sekä Lybeckerin käsi- ja taideteollisuusopistossa.

Tampere Kuplii ry:n vuonna 2007 perustama Sarjakuva-Finlandia-palkinto myönnetään kotimaiselle tekijälle yksin tai yhdessä toisen osapuolen kanssa tehdystä ansiokkaasta sarjakuva-albumista. Palkintosumma on 5.000 euroa. Vuonna 2017 ehdolla oli 65 sarjakuva-albumia, joista nelihenkinen esiraati valitsi kymmenen finalistia päätuomarin puntaroitaviksi.

Lisätietoja: Tampere Kuplii ry, puheenjohtaja Kyösti Koskela, puh. 050 572 8777, etunimi.sukunimi(at)tamperekuplii.fi

Like: Jouko Ruokosenmäki, puh. 0400 992 241, etunimi.sukunimi(at)liike.fi

Teksti Aila Rajamäki