Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Yleisötilaisuus Kalevan pysäköinnin muutoksista 8.3.2017

Julkaistu 6.3.2017 12.37

Kalevan alueen pysäköintijärjestelmän uudistamista ja raitiotien rakentamistöitä esitellään yleisötilaisuudessa keskiviikkona 8.3.2017 kello 17.00 - 19.30 Sammon keskuslukiolla, osoitteessa Uimalankatu 5. Suunnitelmat ovat esillä klo 17.00 aulassa, ja esitykset pidetään auditoriossa kello 18-19.30.

Autoja parkissa Kalevassa

Tampereen keskustan asukas- ja yrityspysäköintialuetta laajennetaan Kalevan alueelle. Kaikki alueen yleiset pysäköintipaikat muutetaan joko asukas- ja yrityspysäköintipaikoiksi tai aikarajoitteisiksi. Kalevanrinteen uudet asuinalueet eivät ole mukana Kalevan asukas- ja yrityspysäköintialueessa. Järjestelmä pyritään ottamaan käyttöön 1.4.2017.

Asukas- ja yrityspysäköintialueella asuvat henkilöt ja siellä toimivat yritykset ja yhteisöt voivat lunastaa käyttöönsä maksullisen pysäköintiluvan. Kalevan alueella pysäköintitunnus on J. Asukaspysäköintiluvan voi lunastaa 1-12 kuukaudeksi kerrallaan ja yrityspysäköintiluvan 12 kuukaudeksi kerrallaan. Asukas- ja yrityspysäköintiluvan lunastaneen ajoneuvon kuljettajalla on oikeus poiketa liikennemerkillä osoitetusta pysäköintikiellosta, -rajoituksesta tai maksusta, mikäli liikennemerkin lisäkilvellä näin on määrätty.

Kalevan palveluiden saavutettavuus turvataan aikarajoitteisilla pysäköintipaikoilla, joille auton saa jättää korkeintaan kahdeksi tai neljäksi tunniksi. Kalevan keskuslukion läheisyyteen Uimalankadulle tulee kuuden tunnin aikarajoitus.

Kalevan pysäköintimäärät ovat kasvaneet lähialueiden pysäköinnin muututtua maksulliseksi, ja paikoista on ollut pulaa etenkin Sammonaukion alueella. Raitiotiehankkeeseen liittyvät Teiskontien ja Sammonkadun uudistukset sekä töiden vaatimat järjestelyt vähentävät paikkojen määrää vielä nykyisestä.

Tilaisuudessa saa tietoa myös raitiotien rakentamisesta Kalevassa ja sen lähialueilla. Raitiotien rakentamistyöt alkavat Sammonaukiolla ja Sammonkadulla maaliskuussa 2017. Myös Teiskontiellä Kekkosentien ylittävän uuden sillan työt sekä Itsenäisyydenkadun työt ovat alkamassa. Valmistelevat työt kuten työmaatukikohtien järjestelyt sekä puiden poistot on aloitettu jo aikaisemmin.

Asukas- ja yrityspysäköinti sekä kadunvarsipysäköinnin aikarajoitus tehostavat olemassa olevien pysäköintipaikkojen käyttöä, jolloin tilaa riittää paremmin sekä Kalevan alueella asuville ja työskenteleville että siellä asioiville.

Asukas- ja yrityspysäköintilupia voi hakea sähköisesti osoitteesta www.eparking.fi. Sovellus pyritään ottamaan käyttöön 20.3.2017. Pysäköintilupia myydään myös pysäköinninvalvonnan toimistolla (Frenckellinaukio 2 B:ssä).

Pysäköinti:
Liikenneinsinööri