Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kinkunpaistorasva ei kuulu viemäriin

Julkaistu 20.12.2016 14.09

Joulukinkkua paistaessa on syytä pitää mielessä, että kinkunpaistorasvaa ei saa kaataa viemäriin. Kaadettaessa kuumaa rasvaa tiskialtaan tai wc-pöntön kautta kylmään viemäriveteen, se hyytyy ja aiheuttaa helposti tukoksia kiinteistöjen omissa viemäriputkissa. Putkien aukaisusta lankeaa iso lasku kiinteistön asukkaille.

Jos kinkunpaistorasvaa ei hyödynnä ruoanlaitossa, sen voi käsitellä biojätteenä. Anna rasvan ensiksi jäähtyä kunnolla ja sen jälkeen laita se jähmettyneenä ja kääreeseen pakattuna biojäteastiaan tai kompostiin. Jos jäähtynyt rasva laitetaan sekajätteeseen, sen voi pakata kätevästi esim. maitotölkkiin ja teipata tölkin tiivisti kiinni.

Joulukinkun paistorasvasta polttoainetta

Tänä jouluna kinkunpaistorasvan voi myös viedä Kinkkutemppu-keräykseen. Ohjeet paistorasvan keräykseen löytyvät kampanjasivulta www.kinkkutemppu.fi. Tampereella keräyspisteet löytyvät K-Citymarketien pihoilta.

Kerätystä paistinrasvasta valmistetaan kierrätyspolttoainetta, joka luovutetaan hyväntekeväisyyteen. Vesilaitosyhdistys jäsenlaitoksineen on kampanjassa mukana muistuttamassa, että kinkunpaistorasvaa ei pidä kaataa viemäriin.

Teksti Liisa Mustaniemi