Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Tampereen rantatunnelille Vuoden 2016 RIL-Palkinto

Julkaistu 17.11.2016 16.22

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL on myöntänyt Vuoden 2016 RIL-Palkinnon Tampereen rantatunnelille. Valinnan teki kolmen finalistin joukosta OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen.

Rantatunnelin suulla

–Hanke edustaa laajuudessaan ja vaativuudessaan hienolla tavalla suomalaista rakennusteknistä osaamista. Se luo myös merkittävine aikataulualituksineen ja muutenkin vähintään tavoitteiden mukaisena suorituksena kaivattua positiivista mielikuvaa julkiseen keskusteluun, Karhinen perustelee.

Karhisen mukaan Tampereen rantatunneli on malliesimerkki toimivasta yhteistyöstä ja pioneerimainen osoitus allianssimallin käytettävyydestä paljon osapuolia ja riskejä sisältävässä hankkeessa.

–Kyseessä on merkittävä keskustahanke, joka toteutettiin onnistuneesti ihmisten olohuoneiden välittömässä läheisyydessä, ympäristöä kunnioittaen. Kyseessä on vaikuttava ja onnistunut hanke, josta Tampereen ohella saa olla ylpeä koko muu Suomi.

Allianssimallilla toteutettu Tampereen rantatunneli avattiin liikenteelle puoli vuotta etuajassa, budjetin pitäessä. Hankkeen aikana on syntynyt 114 innovaatiota, joiden arvo on yli 20 miljoonaa euroa.

Hankkeen toteuttaja on Rantatunnelin allianssi; tilaajaosapuolina Tampereen kaupunki ja Liikennevirasto. Pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen Infra Oy, kalliosuunnittelusta vastasi Saanio & Riekkola Oy, väyläsuunnittelusta ja siltasuunnittelusta A-Insinöörit Oy.

Kilpailun toinen sija jaettiin. Se myönnettiin Järvenpään sosiaali- ja terveyskeskus JUST:lle sekä helsinkiläiselle Isoisänsillalle. JUST sai tuomaristolta kiitosta muun muassa uusien toimintamallien ja digitaalisten ratkaisuiden rohkeasta kokeilemisesta sekä loppukäyttäjien erinomaisesta huomioimisesta koko hankkeen ajalta. Kalasataman ja Mustikkamaan välille rakennettu Isoisänsilta edustaa tuomariston mukaan korkealuokkaista suunnittelu- ja rakennustaitoa. Kyseessä on näyttävä silta, joka palvelee kasvavan Helsingin tarpeita yhdistäen kekseliäästi uuden ja vanhan osan kaupunkia.

RIL-Palkinto 2016 julkistettiin 17.11.2016 Säätytalolla. RIL-palkinnolla palkitaan rakennuskohteita, joiden suunnittelussa ja toteutuksessa on osoitettu erinomaista rakennusalan osaamista joko uutta kehittämällä tai olemassa olevaa tietoa luovasti soveltamalla. Hankkeissa on kiinnitetty tekniikan ohella huomiota taloudellisiin, yhteiskunnallisiin ja ympäristönäkökohtiin. RIL-palkinnolla on annettu tunnustusta rakennusinsinöörien osaamiselle vuodesta 1972 lähtien.

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL:
Helena Soimakallio

Teksti Henriikka Hellström