Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Kausi-influenssaa vastaan rokotetaan lauantaina 12. marraskuuta

Julkaistu 9.11.2016 12.34

Tampereen kaupunki järjestää lauantaina 12. marraskuuta 2016 aikuisten kausi-influenssarokotuksille omistetun päivän Hatanpään, Hervannan, Tammelakeskuksen ja Tipotien terveysasemilla. Myös Omapihlaja rokottaa omia asiakkaitaan samaan aikaan Hervannan ja Kehräsaaren terveysasemilla. Rokotuksia annetaan kello 8–15.

Rokotuslauantaina välttyy jonotukselta varaamalla ajan etukäteen osoitteesta www.tampere.fi/soteasiointi. Aikoja saa myös terveyspalvelujen neuvonnasta numerosta 03 10023. Puhelimessa saattaa joutua odottamaan, koska aikojen varaajia on paljon linjoilla. Rokotukseen voi tulla lauantaina myös ilman ajanvarausta.

Rokotukseen on hyvä ottaa mukaan Kela-kortti. Päälle kannattaa pukea päälle vaate, jonka hihan saa helposti nostettua ylös. Rokotuksen jälkeen on syytä varautua levähtämään rokotuspaikalla 15 minuutin ajan.

Jos rokottamisen jälkeen tulee ongelmia, kannattaa soittaa terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 10023. Se vastaa joka päivä kello 7–22.

50 vuotta täyttänyt tamperelainen voi ottaa rokotuslauantaina myös pneumokokkirokotteen. Pneumokokkirokote täytyy ostaa itse. Rokotteen hankkimiseen tarvitaan resepti, jonka saa soittamalla oman terveysaseman reseptipuhelimeen. Pneumokokkirokote otetaan vain kerran.

Kausi-influenssarokotukset aloitettiin Tampereella lokakuun puolessa välissä. Tähän mennessä rokotuksen on ottanut jo yli 10 000 aikuista.

Maksuton kausi-influenssarokotus riskiryhmille ja heidän läheisilleen

Maksuttoman kausi-influenssarokotukseen ovat oikeutettuja 65 vuotta täyttäneet, 6–35 kuukauden ikäiset lapset, sairautensa vuoksi lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat henkilöt, raskaana olevat naiset, varusmiehet ja -naiset sekä tammikuussa 2017 varusmiespalvelukseen astuvat. Myös riskiryhmiin kuuluvien läheisillä on mahdollisuus maksuttomaan rokotukseen.

Raskaana oleville ja lapsille rokotuksia neuvoloissa ja Perheiden talon neuvolakioskissa

Raskaana olevat ja alle kouluikäiset lapset saavat rokotuksen omassa neuvolassa normaalin käynnin yhteydessä tai erikseen sovittuna ajankohtana. Osassa neuvoloista järjestetään myös avoimia rokotusaamu tai -iltapäiviä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta.

Marraskuussa myös Perheiden talon neuvolakioskissa (Tammelakeskus, Itsenäisyydenkatu 21 B) annetaan kausi-influenssarokotuksia lapsille, raskaana oleville ja heidän läheisilleen. Ilman ajanvarausta toimiva neuvolakioski on avoinna keskiviikkoaamupäivisin klo 8.30–11.30.

Aikuisten rokotukset, rokotuslauantai
Hoitotyön päällikkö
Marketta Selin

Lasten ja nuorten sekä raskaana olevien rokotukset