Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Elävä kokoelma -näyttely Sara Hildénin taidemuseossa

Julkaistu 3.11.2016 11.36

Elävä kokoelma -näyttely tuo yleisön nähtäväksi Sara Hildénin säätiön kokoelmateoksia modernismin klassikoista viimeisimpiin uushankintoihin. Kokoelman keskeisistä suomalaisista taiteilijoista esitellään Erik Enroth.

Tamperelainen liikenainen Sara Hildén (1905–1993) teki mittavan elämäntyön kuvataiteen tukijana ja kerääjänä. Vuonna 1962 hän lahjoitti omistamansa teokset nimeään kantavalle säätiölle. Sara Hildénin säätiön kokoelma on vuosien saatossa karttunut pitkän ja määrätietoisen asiantuntijatyön tuloksena. Säätiö huolehtii edelleen kokoelman kartuttamisesta ja tallentaa hankintansa Sara Hildénin taidemuseoon.

Museon aulassa kävijän ottavat vastaan kokoelman klassikot Pablo Picasso, Yves Tanguy, Pierre Bonnard ja Helene Schjerfbeck sekä Sara Hildénin oma suosikkiteos Paul Delvaux’n Kesä. Kokoelman merkittävimpien kansainvälisten teosten esittely jatkuu yläkerran saleissa. Näyttelyn taiteilijanimet Josef Albers, Alberto Giacometti, Lucio Fontana ja Fernand Léger muiden muassa ovat viime vuosisadan taiteen suuria mestareita ja edustavat sen tärkeimpiä suuntauksia. Francis Baconin muotokuvatutkielma elämänkumppanista George Dyerista on Sara Hildénin säätiön kokoelman kansainvälisesti tunnetuimpia ja lainatuimpia teoksia.

Alakerrassa on Sara Hildénin säätiön uusimpia taidehankintoja. Jacob Dahlgrenin teoksissa tutut arkiset kulutustuotteet, kuten henkarit ja sähköjohdot, saavat uusia merkityksiä, Daniel Jacobyn teos puolestaan johdattaa katsojan kuvitteelliselle matkalle viidakkoon. Käsitetaiteen merkittävän edustajan Pierre Buraglion teokset nostavat esiin teosta edeltävän idean. Jyrki Siukosen teoksissa huomio kohdistuu kuvan ja kielen suhteeseen. Siukosen ohella uusimpia hankintoja edustavat Adam Winnerin herkät kompositiot, jotka liikkuvat maalaustaiteen ja kuvanveiston välimaastossa. Sveitsiläissyntyisen Pe Langin kineettisissä teoksissa yhdistyvät mekaaniset, ankaran yksinkertaiset rakenteet.

Elävä kokoelma: yleisön edessä 5.11.2016–22.1.2017 Sara Hildénin taidemuseossa.

Museonjohtaja
Päivi Loimaala

Museoamanuenssi (kokoelmat)
Anna Hjorth-Röntynen