Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Perheiden talon neuvolakioski aloittaa influenssarokotukset

Julkaistu 28.10.2016 10.42

Äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaita palveleva neuvolakioski on aloittanut toimintansa Perheiden talossa Tammelassa. Marraskuussa neuvolakioskissa annetaan kausi-influenssarokotuksia lapsille, raskaana oleville ja heidän läheisilleen.

Ilman ajanvarausta toimiva neuvolakioski on avoinna keskiviikko-aamupäivisin klo 8.30 - 11.30, paikalla on terveydenhoitaja. Samaan aikaan on auki neuvolakahvila, jossa voi odottaa neuvolakioskille pääsyä ja viettää aikaa muiden neuvolaikäisten lasten vanhempien kanssa.

Neuvolakioski on suljettuna 7.12.2016, 21.12.2016, 28.12.2016 ja 4.1.2017.
Terveydenhoitaja on paikalla jälleen 11.1.2017 klo 8.30 - 11.30.

Perheiden talo sijaitsee Tammelakeskuksessa osana Tammelan lähitoria, osoitteessa Itsenäisyydenkatu 21 B,1 krs (käynti sisäpihan kautta). Perheiden talon palvelut on tarkoitettu kaikille tamperelaisille lapsiperheille, ja toiminta on perheille maksutonta. Toiminnasta vastaa Tampereen kaupunki.

Influenssarokotukset lapsille, raskaana oleville ja heidän läheisilleen alkavat marraskuussa

Neuvolaikäisten lasten ja raskaana olevien on mahdollista saada marraskuun alusta influenssarokotuksia myös Perheiden talon neuvolakioskista (alkaen 1.11.2016 keskiviikkoisin klo 8.30 - 11.30). Raskaana olevat ja alle kouluikäiset lapset saavat muutoin rokotuksen omassa neuvolassa normaalin käynnin yhteydessä tai erikseen sovittuna ajankohtana. Osassa neuvoloista järjestetään myös avoimia rokotusaamu tai -iltapäiviä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta. Tiedot ajankohdista saa omasta neuvolasta.

Ilmaiseen influenssarokotukseen ovat oikeutettuja 6 - 35 kuukauden ikäiset lapset, raskaana olevat sekä lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluvat lapset ja heidän läheisensä. 6–24 kuukauden ikäisille influenssarokote annetaan pistoksena: tällöin ne lapset, jotka eivät ole aiemmin saaneet kahta rokoteannosta, tarvitsevat kaksi annosta rokotetta noin kuukauden välein. 24 - 35 kuukauden ikäiset lapset saavat rokotteen nenäsumutteena, eikä tehosterokotetta tarvita. Lisätietoja influenssarokotuksista on Tampereen kaupungin internetsivuilla.

Nalleneuvola vierailee neuvolakioskissa 23.11.

Influenssarokotteen voi ottaa Perheiden talon neuvolakioskissa kätevästi vaikkapa keskiviikkona 23.11.2016 klo 8.30–11.30, kun Mannerheimin Lastensuojeluliiton suosittu Nalleneuvola vierailee paikalla.

Nalleneuvolaan voi tuoda nalleterveydenhoitajan vastaanotolle oman nallen, nuken tai minkä tahansa muun leluhahmon. Nalleneuvolassa mitataan, punnitaan, hoivataan ja hellitään. Ovatko nallen rokotukset kunnossa? Onko vatsa kipeä? Nukkuuko nalle tarpeeksi? Nalleneuvolassa saa vinkkejä hyvään oloon ja iloiseen mieleen. Nalleneuvolassa voi myös jakaa päivän kuulumiset. Muistoksi käynnistä saa neuvolakortin.

Nalleneuvolla on tarkoitettu kaiken ikäisille: lapsille, nuorille ja aikuisille. Nalleneuvolan terveydenhoitajan kanssa voi jutella mistä tahansa asiasta. Onko nuorella lapsuuden rakkain lelu tallella vai muisto vain? Onko jokin maskotti juuri nyt hyvin tärkeä? Myös aikuiset voivat pohtia, mitä muistoja lapsuuden nallet, nuket ja muut tärkeät lelut herättävät. Tervetuloa Nalleneuvolaan!

Osastonhoitaja
Anja Jalonen-Männikkö