Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Remontoitu Koivistonkylän kirjasto avataan 24.10.

Julkaistu 17.10.2016 8.00

Kesän ajan remontin vuoksi suljettuna ollut Koivistonkylän kirjasto avataan maanantaina 24.10. Remontissa uusittiin sisäpintoja ja kiinteistötekniikkaa. Kirjasto myös kalustettiin uudestaan.

Koivistonkylän kirjasto

Vuonna 1986 valmistunut Koivistonkylän kirjasto sai remontissa raikkaan, uuden ilmeen ja ajanmukaisia ratkaisuja. Muutoksissa on huomioitu eri asiakasryhmät. Perusparannushankkeen urakoinnista vastasi Tampereen kaupungin tilakeskus, ja arkkitehtinä toimi arkkitehti Antti Moisala arkkitehtitoimisto MY:stä.

– Sisustussuunnittelun lähtökohtana oli kylän nimi Koivisto, mikä näkyy etenkin lastenosaston näyttävänä seinäpintana, graafisena koivikkona. Erkkeri-ikkunoiden ääreen on sijoitettu lukutuoleja sekä sohva, ja kookas neuvottelupöytä kutsuu ympärilleen kokoustajia. Lastenosastolle rakentuu vielä vuoden lopulla jännittävä teltta, jonne voi vetäytyä lukemaan ja leikkimään, iloitsee aluekirjastonjohtaja Taina Sahlander.

Koivistonkylän kirjasto sijaitsee Koiviston koulun yhteydessä. Myös koululaisten kirjastoasiointi helpottuu remontin myötä: kirjaston ja koulun välille tehtiin ovi, josta oppilaat pääsevät kulkemaan sisäkautta koulun tiloista kirjastoon palveluaukioloaikoina.

Tilat monipuoliseen käyttöön

Kirjaston uudistetut tilat vastaavat monenlaisiin käyttötarpeisiin, ja kirjaston toivotaan olevan aktiivisessa käytössä aamusta iltaan. Jo ennen remonttia käyttöön otetut omatoimiaukiolot jatkuvat remontin jälkeen. Omatoimitunteina asiakkaat pääsevät kirjastoon sisään kirjastokortilla ja voivat esimerkiksi asioida automaateilla tai käyttää asiakaskoneita. Paikallisten yhdistysten on myös mahdollista kokoontua kirjaston tiloissa omatoimiaikana.

Kirjastossa on lisäksi pieni näyttelyseinä, jonka varaustilannetta voi tiedustella Koivistonkylän kirjastosta.

Syksy täynnä tapahtumia

Avajaispäivänä 24.10. kirjastossa on kahvitarjoilu asiakkaille klo 10–19. Uudistettua kirjastoa ja sen monikäyttöisiä tiloja juhlistetaan syksyn edetessä myös runsaalla tapahtumatarjonnalla. Tapahtumien järjestäminen Koivistonkylän kirjastossa on aiempaa helpompaa, sillä osa kirjaston hyllyistä on helposti siirreltäviä.

Marraskuun tapahtumia:

Ke 9.11. Nukketeatteri Mukamas: Hölmöläiset
Ke 16.11. Riesa-Pelle
Ke 23.11. Täti Taikakynä
To 24.11. Tampere Filharmonian Kirjastofaunit

Koivistonkylän kirjaston aukiolot 24.10. alkaen:
ma, to 13–19
ti, ke, pe 10–15

Omatoimikäyttö:
ma–to 7–21
pe–la 7–18
su 7–21

PIKI-verkkokirjastossa Koivistonkylän kokoelma näkyy jälleen 24.10. alkaen, jolloin kokoelmaan voi tehdä varauksia.

Aluekirjaston johtaja
Taina Sahlander