Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Metson lehtisali avataan perjantaina 14.10.

Julkaistu 12.10.2016 8.10

Pääkirjasto Metson parvikerroksen uusi lehtisali avataan asiakkaille perjantaina 14.10. klo 10. Tilaan yhdistetään vanhan Lehtilukusalin sekä Metson lukutilan, Olotilan ja musiikkiosaston lehdet.

kuva metson uudesta lehtisalista

Jatkossa asiakkaat löytävät pääkirjaston sanoma- ja aikakauslehdet sekä e-palvelut helposti samasta paikasta. Lehtisalin kokoelmassa on reilusti yli 700 nimekettä: lähes 650 aikakauslehteä ja noin 90 sanomalehteä. Ulkomaisten lehtien osuus on tästä noin neljännes. Ainoastaan lasten ja nuorten lehdet säilyvät jatkossakin Metson pääkerroksessa.

Lehtisalin palvelut täydentyvät syksyn edetessä. Saliin tulee asiakaskoneita ja tabletteja muun muassa e-lehtien lukemista varten sekä kopiokone ja mikrofilmiskanneri.

– Uusi lehtisali tarjoaa asiakkaille sekä lehtisisältöjä monessa formaatissa että mahtavan atmosfäärin Metson kupolin alla. Metson parvikerroksesta muotoutuukin hyvin monipuolinen kokonaisuus, kun uuden lehtisalin palvelut yhdistetään kahvilapalveluihin ja musiikin aktiiviseen kirjastotoimintaan, palvelupäällikkö Jarkko Rikkilä Metson musiikista ja lehdistä sanoo.

Yhtenäinen parvikerros

Pääkirjasto Metson parvikerroksessa sijaitsevat lehtilukusalin lisäksi musiikkiosasto ja kahvila. Toiminnot yhdistyvät toisiinsa: musiikkiosastolla ja lehtisalissa on yhteinen henkilökunta ja asiakkaat voivat ottaa kahvikupin mukanaan lehtisaliin tai lehden kahvilaan.

Valoisa lehtisali on suunniteltu vastaamaan monenlaisiin tarpeisiin. Salissa on runsaasti värikkäitä noja- ja keinutuoleja, korkeita pöytiä, joiden ääressä voi lukea seisten sekä perinteisiä pöytäryhmiä esimerkiksi sanomalehtien lukemista varten. Tableteilla ja kannettavilla tietokoneilla työskenteleviä varten lehtisaliin on hankittu matalia tietokonepöytiä.

Lehtisalin aukioloajat noudattavat pääkirjaston aukioloaikoja. Tällä talvikaudella ne ovat ma–pe 10–20 ja la 10–16.

Pääkirjasto Metso, lehdet

Metson musiikki ja lehdet