Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Ilmastoteoilla apua vähävaraisille lapsiperheille

Julkaistu 6.10.2016 10.44

Pirkanmaalaisia kannustetaan ilmastonmuutoksen hillintään uudella tavalla. Auta ilmastoteoilla! -kampanjassa yritykset lahjoittavat asukkaiden ilmastotekoja vastaan apua vähävaraisille lapsiperheille. Kampanja on osa 10.–16.10. vietettävää energiansäästöviikkoa.

Koiramäessä leivotaan pipareita

Jokainen ilmastoteko kartuttaa energiansäästölaskurin saldoa, ja tavoitteen täytyttyä jopa 100 vähävaraista lapsiperhettä pääsee maksuttomalle elämysretkelle Koiramäen joulu -tapahtumaan. Avun välittää Hope ry.

– Lomat ja varsinkin joulu on heikommin toimeentuleville lapsiperheille haastavaa aikaa. Retki Koiramäen joulu -tapahtumaan tuo valtavasti iloa lapsille ja heidän vanhemmilleen. Köyhimpien perheiden lapset eivät tavallisesti pääse maksullisiin tapahtumiin ja koe samanlaisia elämyksiä kuin toverinsa, kertoo Tampereen Hopen tiiminvetäjä Kirsi Stenvall.

Kampanjan ilmastoteot ovat monille tuttuja ja helppoja toteuttaa. Osallistujia innostetaan esimerkiksi pitämään kasvisruokapäivää, saunan lämmityksessä suositellaan kohtuutta, ja astioiden huuhtelun voi jättää tiskikoneen huoleksi. Rastittamalla kampanjan verkkosivuilla ilmastoteko.fi oman taloutensa viikon ilmastoteot, on mukana antamassa apua perheille. Osallistuminen on maksutonta.

– Monet ilmastoteot ovat helppoja ja vaativat vain vähäisiä muutoksia arkirutiineihin. Pieniltäkin tuntuvilla ilmastoteoilla on suuri vaikutus, kun yhä useampi pienentää hiilijalanjälkeään, projektipäällikkö Tiina Sahakari Ekokumppanit Oy:stä sanoo.

Auta ilmastoteoilla! -kampanjaan voi osallistua 16.10. asti osoitteessa www.ilmastoteko.fi. Kampanjan toteuttavat Ekokumppanien Tarmo+ -hanke sekä Tampereen kaupunki ja pirkanmaalaiset kunnat osana energiansäästötyötään. Retken perheille tarjoavat Tampereen Sähkölaitos, Tampereen seudun joukkoliikenne, Särkänniemi ja Tampereen Vesi.

TARMO+ Tampereen seudun asuinalueet vähähiilisiksi -hanke on Ekokumppanit Oy:n hallinnoima puolueeton EAKR-hanke, jonka toiminta-alue on Tampere ja Pirkanmaa. TARMO+ tähtää energiatehokkaaseen korjausrakentamiseen sekä siihen liittyvien tuotteiden ja palvelujen kysynnän ja tarjonnan parantamiseen.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry auttaa vähävaraisia perheitä. Hope on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö. Tampereen Hope tukee jo noin 1800 lasta Pirkanmaalta, ja määrä kasvaa koko ajan. Yhdistys jakaa vähävaraisille ja kriisin kokeneille perheille tavaralahjoituksia, harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.

Lisätietoa kampanjasta, Ekokumppanit Oy:
Viestintäasiantuntija
Leena Karppi