Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Lehtilukusali suljetaan muuton tieltä

Julkaistu 26.7.2016 11.12

Frenckellin Lehtilukusalin viimeinen aukiolopäivä on lauantai 30.7. Uusi lehtilukusali aukeaa pääkirjasto Metson parvikerrokseen syyskuussa 2016.

Lehtilukusali

Tampereen kaupunginkirjaston Lehtilukusali muuttaa pääkirjasto Metsoon remontoituihin uusiin tiloihin elokuun aikana. Elokuussa osa Lehtilukusalin lehdistä on asiakkaiden luettavana Metson pääkerroksessa sijaitsevassa Olotilassa. Olotilaan sijoitetaan sen oman lehtivalikoiman lisäksi Lehtilukusalista 4-7 kertaa viikossa ilmestyvät sanomalehdet. Sanomalehdistä on kulloinkin saatavana kaksi uusinta numeroa.

Uusi lehtilukusali on ensimmäinen pääkirjasto Metson mittavassa perusparannuksessa valmistuva asiakastila. Syyskuusta alkaen sekä aikakauslehdet, sanomalehdet, e-palvelut että kahvila sijaitsevat kätevästi samassa tilassa pääkirjaston parvikerroksessa. Samassa kerroksessa toimii myös Metson musiikkiosasto.

Metson remontti jatkuu

Perusparannus etenee parhaillaan pääkirjaston kaikissa kolmessa kerroksessa. Lehtilukusalin jälkeen loppuvuodesta valmistuvat pohjakerroksen luentosalit, näyttelytila ja työskentelytilat. Kokonaisuudessaan remontti valmistuu vuoden 2017 loppuun mennessä.

Remontin aikana pääkirjasto palvelee asiakkaita normaalisti muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Pirkanmaa-kokoelma on pois käytöstä vuoden 2016 loppuun saakka, ja kirjasalin järjestykseen on tehty joitakin muutoksia. Tietokoneluokka on suljettu remontin vuoksi, ja osa sen asiakaskoneista on siirretty kirjasaliin. Myös koko pohjakerros on suljettu, minkä vuoksi kulku pääkirjastoon tapahtuu toistaiseksi vain pääovista. Kesän ajan remontissa ollut parvikerroksen kahvila avaa ovensa jälleen elokuussa. Mittava remontti vaikuttaa valitettavasti myös pääkirjaston melutasoon ja ilmanlaatuun.

Koordinaattori
Jarkko Rikkilä