Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Otavalankadun kävelykatu uusitaan

Julkaistu 8.7.2016 10.00

Otavalankadun uudistettava kävelykatuosuus ulottuu Hatanpään valtatieltä Aleksanterinkadulle. Työt alkavat heinäkuussa, ja niiden on määrä valmistua lokakuussa. Rakennustöistä on haittaa lähistön liikenteelle ja kevyelle liikenteelle.

Kuva: Otavalankadun kävelykatuosuus Hatanpään valtatien suunnalta nähtynä.

Työt käynnistyvät viikolla 28 nykyisten katupuiden raivauksella ja valaistuslaitteiden asennuksilla. Varsinaiset kadunrakennustyöt alkavat seuraavalla viikolla. Kävelykadun katurakenteet uusitaan, ja katu päällystetään graniittilaatoilla. Katualueen reunoille rakennusten seinien viereen tulee graniittinen musta noppakiveys. Nykyiset, kadun keskialueen lehmukset poistetaan ja korvataan kahdella uudella pylväsvaahteralla. Polkupyörätelineet sijoitetaan Otavalankatu 4:n seinustalle.

Kävelykatuosuus valaistaan vaijereihin sekä seinille ja katoille sijoitettavilla valaisimilla. Lisäksi kadulle sijoitetaan kahdesta erillisestä teoksesta koostuva Peilikirkas-taideteos. Niiden materiaalina on peilikirkkaaksi hiottu teräs. Isommassa teoksessa on lisäksi käsitellystä puusta valmistettu istuinosa.

Rakennustöiden pääurakoitsijana toimii Tampereen Puutarha-Center Oy. Hanke toteutetaan yhteistyössä DNA Oy:n, Tampereen Puhelin Oy:n ja Tampereen Sähköverkko Oy:n kanssa.

Tilaaja ja rakennuttaja Tampereen kaupunki / Kaupunkiympäristön kehittäminen
Rakennuttajainsinööri