Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Metson remontti etenee kolmessa kerroksessa

Julkaistu 28.6.2016 15.41

Uutta Metsoa rakennetaan vauhdilla. Parvikerroksen uusi lehtilukusali aukeaa syyskuussa. Myös pohjakerroksen luentosalien sekä näyttely- ja työtilojen on määrä valmistua loppuvuodesta.

Metson kahvila on remontissa

Pääkirjasto Metson mittavaa perusparannusta on tehty koko kevään ajan. Parvi- ja pohjakerroksessa työt ovat jo pitkällä, ja ensimmäiset uudet tilat valmistuvat syksyn aikana. Alkukesästä remontti alkoi myös pääkerroksen aulassa.

Parvikerroksen lehtilukusali auki syyskuussa

Metsoon siirtyvälle lehtilukusalille remontoidaan tiloja parvikerrokseen. Uusi lehtilukusali avataan syyskuussa 2016. Nykyinen Frenckellin lehtilukusali on avoinna heinäkuun loppuun saakka. Muuton aikana elokuussa asiakkaiden luettavana on valikoima lehtilukusalin lehtiä pääkirjasto Metsossa.

Parvikerroksen kahvilan tilat remontoidaan kesä-heinäkuussa. Kahvila on tämän ajan suljettuna, ja se aukeaa asiakkaille jälleen elokuussa.

Muutoksia asiakastiloissa

Pirkanmaa-kokoelma on pois käytöstä vuoden 2016 loppuun saakka. Historialuokkia on siirretty remontin vuoksi uusille paikoille, ja myös luokkien 3 ja 5 sijoittelussa on tehty muutoksia. Noudettavien varausten hylly on siirretty aulaan. Sen vanhalle paikalle asiakas- ja tietopalvelutiskien välimaastoon siirtyvät kesän aikana elämäkerrat.

Tietokoneluokka on suljettu remontin vuoksi, ja osa sen asiakaskoneista on siirretty kirjasaliin. Myös koko pohjakerros on suljettu. Varastohaut tehdään ulkokautta kulkureittien sulkemisen takia, ja haut kestävät siksi tavallista kauemmin. Kulku pääkirjastoon tapahtuu toistaiseksi vain pääovista.

Aulan asiakas-wc:t ovat remontissa touko-heinäkuun ajan. Tänä aikana asiakkaiden käytössä ovat parvikerroksen wc-tilat. Ne remontoidaan pääkerroksen wc-tilojen valmistuttua.

Mittava remontti vaikuttaa myös pääkirjaston melutasoon ja ilmanlaatuun. Pahoittelemme remontista aiheutuvaa häiriötä. Kokonaisuudessaan uusi Metso valmistuu vuoden 2017 aikana.

Pirkko Lindberg

Teksti Emma Salmi