Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Pirkanmaan sote- ja maakuntauudistuksen valmistelu jatkuu

Julkaistu 3.6.2016 15.03

Pirkanmaan sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun liittyvä tilannekuva on nyt valmis. Selvitys esiteltiin Pirkanmaan sote- ja maakuntauudistuksen ohjausryhmälle perjantaina 3.6.2016. Ohjausryhmä keskusteli eri vaihtoehdoista, joilla sote- ja maakuntauudistuksen käytännön toimia organisoitaisiin ja johdettaisiin.

Maakunnassa on selvitetty sosiaali- ja terveyspalvelujen ja muiden uudistuksessa uudelle maakunnalle siirtyvien tehtävien henkilöstömääriä, kiinteistöjä ja tukipalveluja. Selvityksestä käy ilmi muun muassa, että Pirkanmaalla työskentelee julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien ja niihin kytkeytyvien tukipalvelujen parissa yli 19 000 henkilöä ja Pirkanmaan kunnilla ja sairaanhoitopiirillä on noin 1 700 sosiaali- ja terveyspalvelujen toimipistettä. Selvityksen mukaan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisessä ja tuottamisessa Pirkanmaalla on monia erilaisia tapoja, lisäksi ICT-ratkaisujen kirjo on laaja.

Myös jatkotyön järjestämisestä on käynnistetty keskustelut. Pirkanmaan sote- ja maakuntauudistuksen ohjausryhmän vilkkaassa keskustelussa tulivat esiin projektien muodossa maakunnassa jatkossa eteenpäin vietävä sosiaali- ja terveyspalvelujen, muiden maakunnalle siirtyvien tehtävien, tukipalvelujen ja maakunnan perustamiseen liittyvä valmistelu. Ohjausryhmä piti tärkeänä, että uudistuksen jatkovalmistelu ei eriydy, vaan sitä viedään hallittuna kokonaisuutena eteenpäin.

Ohjausryhmä kokoontuu käsittelemään projektointia elokuun puolessa välissä.

Ohjausryhmän sihteeri
Yhteysjohtaja