Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Ikäihmisen ruokapäivä asumispalveluissa

Julkaistu 18.4.2016 14.03

Mitä syödään Rauhaniemen sairaalassa, Koukkuniemen vanhainkodissa tai Pispan asumispalveluissa? Millainen on rakennemuunnettu ateria? Ikäihmisen ruokapäivään kuuluu viisi ateriaa, jotka saadaan tarvittaessa pehmeänä, sosemaisena tai nestemäisenä. Tampereen Voimian nettisivuilla voi nyt tutustua tarkemmin ikäihmisten suositusten mukaiseen ruokailuun.

Ruoka on tärkeä osa hyvää hoitoa ja ruokahetken virkistävää merkitystä ei voi aliarvioida. Tampereen Voimia huolehtii päivittäisistä ruokailuista Kaupin, Rauhaniemen ja Hatanpään sairaaloissa sekä Pispan, Pappilanpuiston, Koukkuniemen ja tulevan Pohjolankadun asumispalveluissa. Yhteistyö osastojen henkilökunnan ja ruokapalveluhenkilöstön kesken on ensiarvoisen tärkeää. Osastojen henkilökunta vastaa siitä, että ravitsemuksellisesti oikea kokonaisuus on tarjolla.

Rakennemuunnettuja ruokia tarjotaan vanhainkodissa, asumispalveluissa ja sairaaloiden osastoilla silloin, kun asukkaalla on ongelmia puremisessa ja/tai nielemisessä. Jokainen rakennemuunnettu ruokalaji valmistetaan omalla ruokaohjeella, jotta ravintoarvot pysyvät oikealla tasolla ja jotta ruoka sekä näyttää että maistuu mahdollisimman hyvältä. Lisäksi ruoan rakenne on turvallinen ja sitä on miellyttävää syödä.

Lounaan rakenteesta riippumatta ruokahetken tulisi tuottaa jokaiselle asukkaalle mielihyvää ja piristää päivää. Tampereen Voimian uudelta nettisivulta voivat esimerkiksi ikäihmisten omaiset käydä katsomassa vastaako tarjottu ateria suositusten mukaista kokonaisuutta:

Ulkoinen linkkiIkäihmisen ruokapäivä

Ulkoinen linkkiRakennemuunnetut ateriat

Ikäihmisten ruokailua kehitetään Tampereen Voimiassa jatkuvasti ja periaatteena on, että kaikki ruokalistoille tulevat uudet ruokalajit testataan asiakasraadeissa. Viimeisin raati kokoontui huhtikuussa Pispan palvelukeskuksessa. Raati koostui palvelukeskusten asiakkaista, asumispalveluiden asukkaista ja osastojen sekä palvelukeskuksen henkilökunnasta. Raadin päättänyt jälkiruoka sai vuolaat kehut ja keskustelussa ikäihmiset antoivat aterioita tilaavalle hoitohenkilökunnalle terveiset, että söisivät mielellään aterian päätteeksi makean herkun.

Asiakkuuspäällikkö
Tiina Tamiola