Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi

Taidekaari – iloa ja hyvää pössistä kaikille Tampereen lapsille ja nuorille

Julkaistu 22.11.2021 14.27

Taidekaari on tamperelainen kulttuurikasvatusohjelma, jossa lapset ja nuoret eskareista yseihin pääsevät tutustumaan eri taiteenlajeihin. Toiminta on kasvanut 15 vuodessa nykyisiin mittoihinsa, ja tavoitteena on laajentua ja kehittyä edelleen. Edes korona-ajan rajoitukset eivät ole pysäyttäneet Taidekaarta.

Viisi Taidekaaren työntekijää poseeraa Finalysonin alueella.
Liisa Aholainen, Janina Ahlfors, Mia Ylä-Nojonen, Kirsi Karvonen ja Joni-Pekka Karjalainen työskentelevät Taidekaari-tiimissä.

Korona-aika on sekoitellut Taidekaaren suunnitelmia moneen kertaan ja moninkertaistanut tiimin työmäärän. Koronarajoitukset ovat vaihtuneet useaan otteeseen ja lyhyellä varoitusajalla niin kouluissa kuin taide- ja kulttuurilaitoksissakin.

Järjestelyjen ja uudelleenjärjestelyjen lisäksi Taidekaari-tiimi ideoi ja tuotti etäkierroksia, jotta kaikki voisivat päästä rajoitusten aikana osallisiksi ainakin niistä.

Tiimi kiittää kaikkien yhteistyökumppaniensa valtavaa venymistä korona-aikana – niin kouluissa kuin kulttuurialalla on oltu todella tiukoilla. Nyt toivotaan, että vaikeimmat ajat olisivat ohi.

Koronasta huolimatta Taidekaaressa on riittänyt rahkeita jopa uuden kokeilemiseen. Taidekaari-mallia pilotoitiin päiväkodeille.

– Toiveena on, että pääsisimme levittäytymään sinnekin. Pienet lapset ovat mielenkiintoinen kohderyhmä, ja toivottavasti saamme jatkaa mallin kehittelyä heidän kanssaan ensi vuonna, sanoo koordinaattori Mia Ylä-Nojonen.

Kuudesluokkalaiset seisovat pöydän takana tekemässä Taidekaaren kuvataidetehtäviään.
Wivi Lönnin koulun kuudesluokkalaisia Taidekaaren työpajassa: Essi Manninen, Sophie Bergé, Nicolas Kiviniemi, Mitja Merta ja Gabriel Prevost.

Taidekipinän sytyttäjä

Taidekaari on Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma. Joka vuosi noin 20 400 oppilasta pääsee vierailemaan jossain taide- tai kulttuurilaitoksessa ja sen jälkeen luomaan omaa taidetta Taidekaaren työpajassa.

– Kaikessa mitä Taidekaaressa tehdään, pyritään siihen, että lapset ja nuoret saavat onnistumisen kokemuksia. Ne kasvattavat osallistujien itsetuntoa ja avartavat maailmankuvaa, sanoo museolehtori Kirsi Karvonen.

– Yksi iso oppimiskokemus on se, että lapsi ylipäätään tulee taide- tai kulttuurilaitokseen, näkee mitä siellä on ja miten siellä toimitaan. Jos kipinä syttyy, hän saattaa innostaa koko perheensä käymään siellä, sanoo museolehtori Joni-Pekka Karjalainen.

Lapset istuvat mustalla pyöreällä matolla meri-aiheisen työnsä ympärillä.
Oppilaat saivat äänestää työpajakokonaisuuksista mieluisimman ja valitsivat ”Meri ja minä” -teeman. Kuvassa Tyyni Lamponen, Leia Fuamba, Nicolas Kiviniemi ja Mitja Merta.

"Taidekaaren tatsi" lapsiin ja nuoriin

Taidekaaren viisihenkinen tiimi on työkseen tekemisissä lasten ja nuorten kanssa taiteen ja kulttuurin äärellä. Siitä syntyy tiimin kokema työn merkityksellisyys ja innostus.

– Olin juuri Taidekaaren työpajoja vetämässä, ja siellä oli kaikkea sitä, mitä haluamme tuottaa: iloa, onnea ja hyvää pössistä, kertoo ohjaava museolehtori Janina Ahlfors.

Luonnollisesti tiimin työaika kuluu myös koordinaation ja kehittämisen parissa sekä kaupungin sisäisten ja ulkoisten yhteistyökuvioiden rakentamisessa. Välillä tiimi pääsee tekemään lasten kanssa luovia ja aivan mahtavia juttuja, sitten pitää palata työpöydän ääreen ja excelien pariin.

– Työnkuvan haastavuus tulee näistä siirtymistä, mutta toisaalta ne juuri ovat tämän työn rikkaus. Käytännön tekeminen takaa sen, että meillä säilyy tatsi lasten kanssa toimimiseen, kertoo museolehtori Liisa Aholainen.


Teksti Päivi Stenroos

Kuvat Laura Happo