Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Terveyspalvelujen viestit

Suojatut web-viestit

Suojatut web-viestit on tarkoitettu henkilökohtaisten terveysasioittesi hoitamiseen. Jos hoidon tarpeesi niin vaatii, voidaan sinulle nimetä terveydenhuollosta oma yhteyshenkilö esimerkiksi terveysasemaltasi. Voit sopia yhteyshenkilösi kanssa, että olet häneen suoraan yhteydessä sähköisillä viesteillä.

Saat puhelimeesi tekstiviestin, kun terveydenhuollon ammattilainen on lähettänyt sinulle web-viestin. Löydät viestin sähköisistä terveyspalveluista. Kun olet kirjautunut sisään palveluun, valitse vasemman laidan valikosta kohta "Viestit".

Ulkoinen linkkiKirjaudu sähköisiin terveyspalveluihin

Asiointi vaatii tunnistautumista joko verkkopankkitunnuksilla, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella.


Jos käytät sähköisiä terveyspalveluja ensimmäisen kerran, pitää sinun täyttää ensin suostumuslomake: Ulkoinen linkkiSuostumuslomake

Voit antaa suostumuksen web-viestien käyttöön sähköisesti tai hoitotilanteessa. Suostumuslomake löytyy "Sähköiset terveyspavelut" -sivustolta yleisten lomakkeiden alta.

Kun web-viestit ovat käytössäsi, voi terveydenhuollon ammattilainen lähettää sinulle jatkohoito-ohjeita tai muita hoitoon liittyviä tietoja. Viestipalvelun avulla voit kysyä omaan terveydentilaasi liittyviä asioita. Viesteihin vastataan yleensä viiden arkipäivän sisällä.

Viestipalvelu toimii suojatusti: ulkopuoliset eivät voi lukea, kopioida tai muuttaa viestiä. Viestit tallentuvat potilastietojärjestelmään.

Tämä toiminnallisuus ei ole käytössä kaikissa palveluissa. Lisätietoja kannattaa kysyä hoitavan yksikön henkilökunnalta.

Tekstiviestit

Tampereen kaupungin terveyspalveluissa on käytössä tekstiviestipalvelu, jonka avulla terveydenhuollon toimipisteet voivat lähettää matkapuhelimeesi tekstiviestillä tietoa esimerkiksi

  • terveysasemalle varatusta vastaanottoajasta (muistutus tulee kaksi päivää ennen varattua aikaa)
  • laboratorio- ja röntgenvastausten valmistumisesta
  • lääkärin kirjoittamasta reseptistä ja sen uusimisesta
  • uudesta terveysasemasta tai hoitavasta lääkäristä, silloin kun olet ilmoittanut haluavasi vaihtaa terveysasemaa tai hoitavaa lääkäriä
  • hammashoitoon varatusta vastaanottoajasta 24 tuntia ennen varattua aikaa.

Tekstiviestejä voidaan lähettää sen jälkeen, kun olet suostunut tekstiviestipalvelun käyttöön.

Voit itse päättää, otatko tekstiviestipalvelun käyttöösi rajatuksi ajaksi (esim. yhdeksi vuodeksi) vai toistaiseksi tai koskemaan vain tiettyjä palveluja. Tekstiviestejä lähetetään vain suostumuksen antaneen henkilön matkapuhelimeen, ei esimerkiksi yhdyshenkilölle.

Suostumus kattaa muut Tampereen kaupungin terveyspalvelujen yksiköt paitsi hammashoitolat. Eri yksiköt voivat suostumuksen jälkeen lähettää hoitoon liittyvistä asioista tekstiviestejä. Viestit tallentuvat automaattisesti asiakkaan potilaskertomukseen.

Tekstiviestipalvelu on yhdensuuntaista: et voi vastata saamaasi viestiin. Viestit tulevat SOTEtampere-lähettäjätiedolla.

Jos matkapuhelinnumerosi muuttuu, ilmoita uudesta numerosta omalle terveysasemallesi. Asiakas vastaa oman puhelimensa käytöstä sekä liittymänsä ehtojen noudattamisesta. Esimerkiksi ulkomaille matkustaessa pitää huomioida, että viestit säilyvät operaattorin hallussa vain seitsemän vuorokautta.

Voit perua palvelun omalta terveysasemalta. Sieltä saat myös lisätietoja tekstiviestipalvelusta.

Suun terveydenhuollon tekstiviestimuistutus varatusta vastaanottoajasta

Voit saada matkapuhelimeesi muistutusviestin 24 tuntia ennen hammashoitoon varaamaasi aikaa. Muistutusviesti lähetetään niille asiakkaille, jotka ovat ajanvarauksen yhteydessä kertoneet haluavansa muistutuksen ja antaneet matkapuhelinnumeronsa. Alle 15-vuotiaille lapsille varatusta ajasta tulee ilmoitus vanhempien matkapuhelimeen.

Tekstiviesti lähetetään numerosta 04573960005. Siihen ei voi vastata, joten jos et esimerkiksi pääsekään vastaanotolle, peru aika joko ajanvarausnumerosta tai suun terveydenhuollon verkkoasioinnin kautta.


Tämän sivun lyhytosoite on www.tampere.fi/soteviestit