Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Koronavirus selkokielellä

Koronaviruksen oireet

Koronaviruksen oireita voivat olla

  • kuume
  • yskä
  • hengenahdistus
  • lihaskipu
  • väsymys
  • nuha
  • pahoinvointi
  • ripuli
  • maku- tai hajuaistin katoaminen

Koronaviruksen tarttuminen

Koronavirus tarttuu, kun yskii tai aivastaa.

Koronavirus voi tarttua myös, jos yskii tai aivastaa käteen ja koskettaa toista ihmistä.

Tartunnan voi saada myös pinnoilta, esimerkiksi ovenkahvasta. Koronavirus ei kuitenkaan säily pitkään pinnoilla.

Miten toimin, jos epäilen saaneeni koronavirustartunnan?

Jos sinulla on lieviä oireita, pysy kotona, jotta tauti ei tartu muihin.

Mene koronatestiin, jos sinulla on oireita ja olet

  • et ole saanut kahta rokotusta tai
  • olet saanut kaksi rokotusta, mutta jälkimmäisestä rokotuksestasi on kulunut alle viikko tai yli viisi kuukautta tai
  • olet saanut vain yhden rokotteen etkä ole sairastanut koronavirusinfektiota tai
  • olet asiakastyössä sosiaali- ja terveydenhuollossa tai
  • tiedät altistuneesi koronavirukselle edeltävän kahden viikon aikana.

Pääset koronatestiin, kun soitat

  • Terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 5657 0023. Numeroon voi soittaa joka päivä kello 7–22.
  • Tampereen yliopistollisen sairaalan koronaneuvontanumeroon 03 311 65333
  • omalle terveysasemallesi
  • työterveysasemallesi
  • hätätilanteessa hätänumeroon 112

Puhelimessa sinulle kerrotaan ohjeet, miten sinun pitää toimia.

Voit myös käyttää Omaolo-verkkopalvelua. Omaolosta saat ohjeet, miten sinun pitää toimia. Sen kautta voit tarvittaessa myös varata ajan koronatestiin. Omaolon osoite on omaolo.fi

Matkustaminen koronavirustestiin

Jos sinulle on varattu aika koronavirustestiin, mene sinne omalla autollasi, kävellen tai pyörällä.
Jos sinulla ei ole omaa autoa, voit mennä taksilla.

Kun tilaat taksin, kerro puhelimessa, että olet menossa koronavirustestiin. Saat taksin, jossa on muoviseinä. Muoviseinä suojaa kuljettajaa.

Jos sinua yskittää matkalla, yski kyynärtaipeeseen tai nenäliinaan.

Älä mene koronavirustestiin linja-autolla tai junalla.

Käytä kasvomaskia.

Miten toimin koronavirustestin jälkeen?

Palaa koronavirustestistä suoraan kotiisi omalla autolla, kävellen tai pyörällä. Jos menet kotiisi taksilla, muista kertoa taksia tilatessasi, että palaat koronatestistä. Käytä kasvomaskia myös kotimatkalla.

Saat yhden tai kahden päivän kuluttua tekstiviestin, jossa kerrotaan testituloksesi. Näet sen myös Ulkoinen linkkiOmakanta.fi-verkkopalvelusta . Pysy kotona siihen asti. Älä tapaa muita ihmisiä. Älä mene töihin tai kouluun. Älä käy kaupassa tai apteekissa.

Muista pestä kädet usein ja huolellisesti. Jos sinua yskittää, yksi nenäliinaan tai kyynärtaipeeseen. Laita nenäliina heti roskiin.

Mieti, ketä olet tavannut ja missä käynyt kahden viikon aikana. Kokeile täyttää jäljityskysely verkossa.
Sen osoite on Ulkoinen linkkiOmatays.fi . Kysely nopeuttaa löytämään ihmiset, jotka ovat voineet saada tartunnan, jos sinulla todetaan koronavirus.


Jos testin tulos on negatiivinen, sinulla ei ole todettu koronavirusta

Tulos CV19NhO NEG tarkoittaa, että testissäsi ei todettu olevan koronavirusta.

Pysy kotona niin kauan kuin sinulla on oireita. Lapsi voi palata päiväkotiin, kun oireet ovat selvästi helpottuneet.

Jos sinut on määrätty karanteeniin, sinun pitää olla kotona karanteenin loppuun asti, vaikka testitulos olisi negatiivinen.

Jos sinulle tulee uudestaan oireita, sinun pitää mennä uudestaan koronavirustestiin.

Jos testin tulos on positiivinen, sinulla on koronavirus

Tulos CV19NhO POS tarkoittaa, että sinulla on koronavirus. Pysy kotona, jotta et tartuta muita.
Odota, että sinulle soitetaan ja kerrotaan tarkat toimintaohjeet.

Jos vointisi heikkenee, soita terveyspalvelujen neuvontaan 03 5657 0023 (joka päivä kello 7–22).

Pidä huolta puhtaudesta

Puhtaudesta huolehtiminen on paras tapa ehkäistä koronaviruksen leviämistä.

  • Pese kädet usein ja huolellisesti vedellä ja saippualla.
  • Jos et voi pestä käsiä, käytä käsidesiä.
  • Yski tai aivasta nenäliinaan tai hihaan.

Älä mene liian lähelle muita ihmisiä. Pidä vähintään kahden metrin turvaväli.

Tietoa koronaviruksesta ja koronarokotteesta selkokielellä löydät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulta:


Tämän sivun lyhytosoite on www.tampere.fi/koronaselkokielella