Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Koronarokotukset selkokielellä

Tietoa koronarokotuksesta

Koronavirusta vastaan on kehitetty rokote.

Koronarokotuksen saavat kaikki aikuiset sekä yli 12-vuotiaat lapset ja nuoret.

Rokotuksia ei ole pakko ottaa, mutta ne kannattaa ottaa, koska ne suojelevat esimerkiksi vakavalta koronavirustaudilta.

Koronarokotukset eivät maksa sinulle mitään.

Miten minä saan rokotuksen?

Voit mennä rokotukseen ilman ajanvarausta.

Saat rokotuksen näistä paikoista (aikaa ei tarvitse varata etukäteen):

  • Hervanta: Kauppakeskus Duo, Punaisen Ristin tilat:
    3.12., 10.12. ja 17.12. kello 12 - 18
  • Hatanpään terveysasema:
    la ja su 4.12. ja 5.12. kello 9 - 16
  • Kauppakeskus Koskikeskus (2. kerros):
    la 4.12., 11.12., ja 18.12. kello 12 - 15

Voit mennä rokotukseen myös rokotusbussiin. Aikaa ei tarvitse varata etukäteen. Rokotusbussi on seuraavien paikkojen parkkipaikoilla:

  • Ma 29.11. klo 16 - 18 Tesoma: Liikekeskus Westeri
  • Ti 30.11. klo 16 - 18 Keskustori
  • Ke 1.12. klo 16 - 18 Kaukajärven S-market
  • To 2.12. klo 16 - 18 Linnainmaan Prisma
  • Pe 3.12. klo 16 - 18 Lielahden Citymarket

  • Ti 7.12. klo 12 - 15 Tampereen yliopisto, Keskustakampus (Kalevantie 4)
  • Ti 7.12. klo 16 - 18 Keskustori
  • Ke 8.12. klo 12 - 15 Tampereen yliopisto, Hervannan kampus (Korkeakoulunkatu 8)
  • Ke 8.12. klo 16 - 18 Kaukajärven S-market
  • To 9.12. klo 12 - 15 TAMK pääkampus (Kuntokatu 3)
  • To 9.12. klo 16 - 18 Kalevan Prisma
  • Pe 10.12. klo 16 - 18 Turtolan Citymarket

  • Ma 13.12. klo 16 - 18 Tesoma: Liikekeskus Westeri
  • Ti 14.12. klo 16 - 18 Keskustori
  • Ke 15.12. klo 16 - 18 Kaukajärven S-market
  • To 16.12. klo 16 - 18 Linnainmaan Prisma
  • Pe 17.12. klo 16 - 18 Lielahden Citymarket

  • Ma 20.12. klo 16 - 18 Tesoma: Liikekeskus Westeri
  • Ti 21.12. klo 16 - 18 Keskustori

Voit myös varata ajan etukäteen terveysasemalle. Näin saa varattua ajan:

  • soita numeroon 03 5657 0023 (joka päivä klo 7–22)
  • verkossa: Ajanvaraus koronarokotukseen .
  • Jos sinulla on puhe- tai kuulovamma, lähetä tekstiviesti numeroon 040 639 7700. Kirjoita tekstiviestiin, että haluat varata ajan rokotukseen.

Toimi näin rokotuspaikalla:

  • Jos olet varannut rokotusajan, rokotuspaikalle korkeintaan 15 minuuttia ennen rokotusaikaasi.
  • Mene rokotukseen vain terveenä. Jos sairastut, peru rokotusaikasi.
  • Pue kotona päällesi paita, josta on helppo nostaa hiha ylös.
  • Ota mukaan Kela-korttisi tai henkilökorttisi.
  • Käytä kasvomaskia.
  • Kun tulet rokotuspaikalle, laita käsiisi desinfiointiainetta.
  • Pidä muihin ihmisiin vähintään kaksi metriä väliä.
  • Jää rokotuksen jälkeen 15 minuutiksi rokotuspaikalle.
  • Laita käsiisi desinfiointiainetta, kun lähdet rokotuspaikalta kotiisi.

Toinen ja kolmas rokotus

Koronarokotus annetaan yleensä kaksi kertaa, jotta rokote suojaa hyvin koronavirustaudilta. Toinen rokotus pistetään 6 - 12 viikkoa ensimmäisen rokotuksen jälkeen. Kun olet saanut ensimmäisen rokotteen, hoitaja antaa sinulle rokotuspaikalla ajan toiseen rokotukseen.

Osa ihmisistä tarvitsee kolmannenkin rokotteen. Saat kolmannen rokotteen, jos

Kolmas rokotus annetaan, kun vähintään kuusi kuukautta on kulunut toisesta rokotuksesta. Jos sinulla on voimakas immuunipuutos, saat kolmannen rokotteen jo silloin, kun kaksi kuukautta on kulunut toisesta rokotuksestasi. Varaa aika kolmanteen rokotukseen tai mene rokotuspaikalle, jossa rokotuksia annetaan ilman ajanvarausta.

Sinulla voi olla voimakas immuunipuutos, jos

  • ​​sinulle on tehty elinsiirto tai kantasolusiirto
  • sinulla on vaikea tai keskivaikea synnynnäinen immuunipuutos
  • sinulla on autoimmuunisairaus,
  • jota hoidetaan ​elimistön puolustuskykyä lamaavilla lääkkeillä
  • sinulla on menossa syöpähoito
  • käyt dialyysissä tai sinulla on vaikea krooninen munuaisten vajaatoiminta
  • sinulla on pitkälle edennyt tai hoitamaton HIV
  • lääkäri on arvioinut, että sinulla on jostain muusta syystä voimakas immuunipuutos


Ohjeita rokotuksen saaneelle

Kun olet saanut rokotuksen, voit yleensä jatkaa samanlaista normaalia elämää kuin ennen rokotusta. Voit käydä saunassa tai harrastaa liikuntaa. Et voi saada rokotteesta koronavirustartuntaa.

Mahdolliset oireet

Kaikilla lääkkeillä voi olla sivuvaikutuksia eli erilaisia oireita. Niin myös tällä rokotteella. Oireet ovat yleensä lieviä, ja ne menevät nopeasti ohi. Suurin osa ihmisistä ei saa oireita rokotteesta.

Rokotuksen jälkeen sinulle voi tulla seuraavia oireita:

  • Päänsärky, nivel- ja lihaskipu, kuume, vilunväristykset, väsymys tai huonovointisuus
  • Pistosaluetta voi kuumottaa, punottaa, turvottaa tai kutittaa. Pistosalue on se kohta käsivarressasi, johon rokote on pistetty.
  • Pistosalue voi olla kipeä tai siihen voi tulla ihottumaa.
  • Imusolmukkeet voivat turvota paikallisesti.

Nämä oireet eivät ole vaarallisia. Ne häviävät yleensä muutamassa päivässä. Ota toinen rokote, vaikka saisit näitä oireita.

Muut oireet ovat harvinaisia. Jos saat muita oireita, soita omalle terveysasemallesi. Jos terveysasemasi on kiinni, soita terveyspalvelujen neuvontaan numeroon 03 5657 0023. Numeroon voi soittaa joka päivä kello 7–22.

Oireiden hoito

Voit hoitaa oireita lääkkeillä. Voit ottaa esimerkiksi parasetamolia, jos sinulla on päänsärkyä, kuumetta, nivelkipua tai lihaskipua. Jos sinulla on oireita pistosalueella, voit ottaa ibuprofeenia tai naprokseenia. Kortisonivoide tai antihistamiini voi lievittää ihon kutinaa.

Viileä kääre voi auttaa kuumotukseen ja turvotukseen.

Tee näin, jos oireet jatkuvat

Kuume voi johtua rokotuksesta, mutta se voi olla myös koronan oire. Jos sinulla on kuumetta, pysy kotona tarpeeksi kauan. Näin et tartuta muita ihmisiä, jos sinulla on koronavirustartunta. Voit lähteä kotoa, jos olet ollut kuumeeton yhden päivän ajan.

Mene koronatestiin seuraavissa tilanteissa:

  • sinulla on kuumetta yli kolme päivää
  • sinulla on muita koronaviruksen oireita.

Selkokieliset ohjeet koronarokotteen saaneelle Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulla:

Tietoa koronaviruksesta ja koronarokotteesta selkokielellä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivulla:

Seuraa Tampereen kaupungin www.tampere.fi/koronarokotukset -sivua. Sieltä saat tietoa rokotuksista.