Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Liikenneturvallisuus

Tampereen raitiotieradalla on aloitettu koeajot testiraitiovaunulla maaliskuussa 2020 ja ne jatkuvat kunnes Ratikka aloittaa liikennöinnin. Tampereen Ratikan sivuilta löydät tietoa Ratikkakaupungin liikenneturvallisuudesta ja voit ladata liikenneturvallisuusmateriaaleja käyttöösi.

Raitiotietä Hervannan Duon edessä.

Vanhat liikennesäännöt pätevät edelleen, mutta raitiovaunu tuo mukanaan myös uusia asioita, joita Tampereella liikkuessa ei ole tarvinnut aiemmin ajatella.

Raitiovaunuvalot

Raitiovaunuvalon tarkoituksena on pysäyttää muu liikenne, jotta Ratikka pääsee risteyksestä suoraan läpi. Raitiovaunuvalo antaa ratikalle etusijan myös liikenneympyrässä.

Raitiovaunuvalojen toimintaperiaate:
  • Opastin näyttää nopeasti vilkkuvaa keltaista valoa, joka kehottaa tielläliikkujia erityiseen varovaisuuteen.
  • Kiinteä keltainen valo syttyy 3–5 sekunniksi, ja sen palaessa auto tulee pysäyttää, mikäli sen pystyy tekemään turvallisesti. Ratikka on jo lähellä!
  • Kaksi punaista valoa alkavat vilkkua, eikä risteykseen saa enää missään tapauksessa ajaa. Ratikka kulkee risteyksen läpi.
  • Kun Ratikka on mennyt, raitiovaunuvalo vilkuttaa vielä muutaman sekunnin keltaista, sen jälkeen valot sammuvat ja liikenne jatkuu tuttujen sääntöjen mukaan.

Tasa-arvoisessa risteyksessä Ratikalla on etuajo-oikeus, joten kuljettajien on syytä totutella vilkaisemaan myös vasemmalle risteykseen saapuessaan

Joukkoliikennekatu

  • Joukkoliikennekadulla saavat ajaa vain ratikat, bussit ja taksit
  • Huoltoajo ja tonteille ajo on sallittua vain, jos se on osoitettu erillisellä lisäkilvellä
  • Hervannassa Orivedenkadun ja Opiskelijankadun välissä ja kauppakeskus Duon kohdalla on joukkoliikennekatuosuus, jolla takseilla ajaminen on sallittua – muulla liikenteellä ei
  • Joukkoliikennekatuosuuksilla on vaihtopysäkkialueet, joissa matkustajat vaihtavat kulkuvälinettä ratikasta linja-autoon ja päinvastoin
  • Parkkihalleihin ja parkkikentälle ajetaan Hervannan valtaväylän kautta
  • Ahvenispolun ja Teekkarinkadun välillä on joukkoliikennekatuosuus, jolla tontille ajo on sallittu – mutta läpiajo Insinöörinkatua Lindforsinkadulle kielletty

Ylityspaikat ja suojatiet

  • Ylityspaikka on kohta, josta raitiotien voi ylittää, mutta Ratikkaa pitää väistää
  • Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Tarkkaile merkintöjä (liikennemerkki ja/tai tiemerkinnät), niin tiedät milloin olet menossa suojatielle!
  • Hervannassa ylityspaikkoja on Hermiankadulla
  • Ratikka väistää suojatiellä kulkijaa
  • Tarkkaavaisuus on silti tarpeen, sillä raskas vaunu ei pysty äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa

Sekaliikennekaistat

  • Autot ja Ratikka kulkevat Tampereella monessa kohdin samoilla kaistoilla
  • Mikäli kaistan reunassa on pysäköintipaikkoja, niiden käytössä kannattaa olla huolellinen

Liikenneympyrät eli kiertoliittymät

  • Liikenneympyröissä autoilijoita ohjaavat raitiovaunuvalot. Ne antavat Ratikalle etusijan liikenneympyrässä.
  • Valo-ohjaus tarvitaan liikenneympyröihin sen takia, että raitiotiellä on etuisuus ja esimerkiksi takaviistosta tulevaa Ratikkaa olisi autosta vaikeaa huomata.
  • Tilanteissa, joissa Ratikkaa ei ole tulossa, käyttäydytään samalla tavalla kuin missä tahansa liikenneympyrässä.
  • Ratikkareitillä liikenneympyröitä on Hervannassa Insinöörinkadun varrella Teekkarinkadun, Opiskelijankadun ja Orivedenkadun risteyksissä. Lisäksi raitiotiehankkeen toisessa vaiheessa tulee liikenneympyrä Ratikkareitille Lielahdenkadun ja Kehyskadun liittymään.