Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Hämeensillan uudistaminen

Hämeensillan uudistustyö valmistui kesällä 2020. Hämeensilta purettiin ja rakennettiin vastaavan näköiseksi uudelleen vuosina 2018 - 2020. Silta on verhoiltu entisillä kivillä.

Sillalle on rakennettu raitiotiekiskot, ja raitiotien kiveystyöt sillalla ovat valmistuneet. Valmistunutta sekaliikennekaistaa käyttävät tuleva ratikka, bussit, taksit ja huoltoliikenne. Myös Hämeensillan jalkakäytävät ja pyöräilyväylät on avattu kokonaisuudessaan käyttöön.

Hämeensillan länsiosaan rakennettiin uusi alikulku Tempon tunneli, jota pitkin jalankulkijat pääsevät Tammerkosken viertä sillan alitse. Tammerkosken rantaan kunnostettiin myös pieni Mokkapuisto Tempon talon edustalle.

Hämeensilta elokuussa 2020

Ajankohtaista

Liikennejärjestelyt

Ajoneuvoliikenne

Ajoneuvoliikenne käyttää koko Hämeenkadun osuudella sekaliikennekaistaa. Yksityisautoilu on kielletty Hämeenkadulla.

Tilapäinen silta purettu

Hämeensillan remontin takia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä varten rakennettu tilapäinen silta purettiin syyskuussa 2021. Silta ulottui Värjärinkujan kohdalta Tammerkosken yli Verkarannan taidetalon kulmalle. Silta oli noin 110 metriä pitkä, ja sen leveys oli noin neljä metriä.

Ratikka ajaa Hämeensillalla.
Hämeensilta syyskuussa 2021
Kuivattu Tammerkoski Hämeensillan remontin aikana
Tammerkoski tyhjennettiin vedestä siltatöiden tukirakenteiden rakentamisen takia muutamaksi päiväksi.
Hämeensilta rakenteilla
Nykyistä Hämeensiltaa rakennettiin vuosina 1928 - 1929 (kuva: Vapriikin kuva-arkisto).