Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Nuorten treenit


Olemme rajanneet kohderyhmää koronasuositusten mukaisesti siten, että tällä hetkellä toiminta on suunnattu 16–29 -vuotiaille pirkanmaalaisille nuorille ja nuorille aikuisille. Suositukset koskevat kaikkia ulko- ja sisäliikuntaryhmiä.


Kevään ohjauskausi siirtyy vallitsevien rajoitusten vuoksi alkamaan 24.1.2022. Muutokset kevään ryhmiin ovat mahdollisia, joten seuraa tiedotusta tällä sivulla. Noudatamme viranomaisten ohjeistuksia.


Kaupunki tarjoaa erilaisia maksuttomia harrastus- ja liikuntamahdollisuuksia eri ikäryhmille. Nuorten treenit on tarkoitettu 16–29 -vuotiaille, ja kaikki toiminta on täysin maksutonta. (Kaupungin kuntosaleille on 15 vuoden alaikäraja)

Etsi alla olevasta lukkarista juuri sinulle sopiva ryhmä ja lähde liikkumaan! Kaikenlainen liikkuminen on tutkitusti hyvä keino huolehtia, parantaa tai ylläpitää omaa hyvinvointia. Aikaisempaa kokemusta et tarvitse, ryhmissä opit kaiken tarpeellisen ja vähän enemmänkin. Ohjaajina toimivat innostavat ja ammattitaitoiset liikunnanohjaajat ja lajiammattilaiset.

Seuraa myös Nuorten treenien Instagramia ja Facebook-sivua, saat ajantasaista tietoa ryhmien toiminnasta ja mahdollisista aikataulumuutoksista. Linkit sivuille löytyvät tuntikuvausten alta.

Liikuntaneuvonta

Liikuntaneuvonnassa autamme sinua löytämään harrastuksen tai pääset helpommin alkuun esim. kuntosaliharjoittelussa yksilöllisen ohjauksen ja henkilökohtaisen kuntosaliohjelman avulla.

Liikuntaneuvonnassa voidaan keskustella myös ravintoon tai uneen liittyvistä haasteista.

Ota yhteyttä Nuorten liikunnanohjaajaan tai tule tapaamaan minua torstaisin klo 13.00–15.00 Ohjaamo Tampereen tiloihin.

Yhteystiedot

Hammareninkatu 5B, 33100 Tampere
040 197 5144
[email protected]
Aukioloajat
ma-pe klo 13–16

Nuorten liikunta
Liikunnanohjaaja
Tuomo Sipinen
puhelin, WA 040 188 1589
sähköposti [email protected]


kevät 2022

Harrastuksia 3.–9. -luokkalaisille

Perusopetus järjestää maksutonta Lupa harrastaa -harrastustoimintaa, joka on suunnattu kaikille 3.–9.-luokkien oppilaille. Harrastukset ovat koulupäivän jälkeen. Tarjolla on yhteensä noin 200 harrastusryhmää viikossa, joiden ohjauksesta vastaa yli 50 palveluntuottajaa.

Nuortentreenit yläkouluikäisille (7.–9. -luokkalaisille)

Nuortentreenit yläkouluikäisille on Tampereen perusopetuksen 7–9 -luokkien oppilaille avoimia ja maksuttomia liikuntatreenejä. Osa treeneistä on ohjattuja ja osa omatoimisia. Omatoimitreeneihin pääset sisälle ilmoittamalla treenipaikan asiakaspalvelussa nimesi ja koulusi. Koronavirustilanteen johdosta paikkoja nuorten treeneihin on rajoitetusti. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.


Tuntikuvaukset

Biljardi

Biljardia pääsee nyt pelaamaan kavereiden kanssa. Kaupin keilahallissa on varattuna kaksi pöytää, johon mahtuu yhteensä 8 pelaajaa. Aloita viikonloppu rennosti pelaillen, hyvässä seurassa!

Footbag

Footbag on pieni hiekalla, muovikuulilla tai metallirakeella täytetty pallo, jota käytetään pelivälineenä. Footbaglajeista suosituimpia ovat footbag freestyle ja verkkofootbag. Freestylessä tehdään footbagilla erilaisia liikkeitä, temppuja ja temppusarjoja yksinomaan jalkoja käyttäen. Liikkeisiin kuuluvat kierrot, kuoletukset, hypyt ja pyörähdykset vaativat paitsi jalkoja myös kokonaisvaltaista vartalon hallintaa ja hyvää kuntoa. Freestyleä harrastetaan ja harjoitellaan ryhmässä eli "ringissä".

Futsal

Futsal on jalkapalloa muistuttava palloilulaji, jota pelataan pienemmällä kentällä ja yleensä urheiluhallissa. Futsalissa pelaa vastakkain kaksi joukkuetta, joissa kummassakin on kentällä samaan aikaan viisi pelaajaa, maalivahti ja neljä kenttäpelaajaa.

Peliä pelataan jalkapalloon verrattuna huomattavasti pienemmällä ja kovapintaisella kentällä, perinteisesti parketilla tai modernimmalla muovipinnoitteella. Futsalpallo on jalkapalloon verrattuna pienikokoisempi (kokoa 4) ja vähemmän kimmoisa. Jalkapallon ja futsalin säännöt muistuttavat toisiaan, mutta merkittäviä erojakin säännöistä löytyy. Tärkeimpinä eroina ovat futsalin tehokas peliaika, rajoittamattomat vaihdot, kumuloituvat joukkueen virheet sekä maaliheitot ja rajapotkut.

Hiihto-/hölkkälenkki

Kts. Lenkkijengi (kävely, sauvakävely, kevyt hölkkä)

Hiphop/Street/Twerk

Yhdistelmätunti eri tanssityylejä, jossa opitaan eri tanssityylien alkeita ja yhdistellään perusliikeitä hauskoiksi sarjoiksi. Tunti sisältää alkulämmittelyn, harjoitusosion ja loppuvenyttelyn tai rentoutuksen. Jokainen tanssii oman taitotason mukaan. Aikaisempaa kokemusta ei tarvitse. Tärkeintä on se, että jengi viihtyy ja on hauskaa!

Hohtokeilaus

Hohtokeilaus ei esittelyä kaipaa. Pimeässä hohtavat radat ja keilat tekevät keilauksesta viihdettä, johon kaikkien on helppo osallistua taitotasosta riippumatta. Käytössä ovat laadukkaat, modernit tilat sekä 8–10 rataa, ja tarvittavat varusteet löytyvät hallilta. Hauskanpito alkakoon – keilaus on parasta hyvässä seurassa!

Jazztanssi / ShowJazz ja kehonhuolto

Pääset kokeilemaan uutta tanssityyliä. Tunti sisältää alkulämmittelyn ja harjoitusosion. Opetellaan helppoja perusliikkeitä ja yhdistellään niitä hauskoiksi sarjoiksi. Jokainen tanssii oman taitotason mukaan. Aikaisempaa kokemusta et tarvitse. Tule tanssimaan ja pitämään hauskaa!

Kehonhuolto (noin 30min) sisältää liikkuvuutta ja kehonhallintaa parantavia lihaskuntoharjoitteita. Tunnilla myös venytetään ja rentoutetaan lihaksia. Tunnilla saatetaan myös käyttää välineitä.

JoogaPilates

Tällä tunnilla parannetaan ryhtiä, kehonhallintaa ja liikkuvuutta, rentoutumista unohtamatta. Pilates-tyyppistä harjoittelua joogalla maustettuna. Oma alusta mukaan.

Kiipeily

Itsevarmistavilla laitteilla kiipeily on turvallista ja mahdollistaa kiipeilyn myös yksin. Itsevarmistavat laitteet ovat automaattisia vaijerilaitteita, joilla voi kiivetä korkealle (9 m) ilman aiempaa lajikokemusta. Kiipeilyopastus ja turvaohjeet käydään läpi jokaisen kiipeilijän kanssa ennen kiipeilytunnin alkua. Opastuksen jälkeen voi turvallisesti kiipeillä vaijerin varassa eri tasoisilla kiipeilyreiteillä.

K-pop tanssi

Tervetuloa mukaan K-pop tanssikurssille, jossa tanssitaan rennosti hyvässä porukassa. Mukaan voivat tulla kaiken tasoiset tanssijat ja tanssista kiinnostuneet. K-pop on eteläkorealainen, vauhdikas ja energinen tanssityyli. Ohjaajana tanssinopettaja Anni Arhi.

Kuntosali

Kuntosaliharjoittelu on tehokas tapa kehittää ja parantaa lihaskuntoa monipuolisesti. Oikeaoppinen harjoittelu parantaa lihaskestävyyttä, kasvattaa lihasmassaa ja -voimaa, auttaa painon hallinnassa sekä myös lajiharjoittelun tukena.

Hyväkuntoinen lihaksisto pitää vartalon ryhdikkäänä ja auttaa jaksamaan koulussa, töissä ja arjessa. Hyvä pohjakunto auttaa kuntosaliharjoittelussa, mutta sen voi hankkia kuntosalillakin. Salilla voi alkaa käymään jo teini-iässä, mutta turvallisinta on aloittaa opettelemalla perustekniikat laiteopastuksissa tai ohjatuissa ryhmissä. Huomioithan, että kuntosalille on 15 vuoden alaikäraja.

Lenkkijengi (kävely, sauvakävely, kevyt hölkkä)

Lenkkeily on paljon mukavampaa yhdessä. Lenkkeily vaikuttaa mielialaan, fyysinen kunto kasvaa, hapenottokyky kohenee ja auttaa painonhallintaa. Jaksat myös paremmin rehkiä esim. kuntosalilla, kun ulkoilet vastapainoksi. Aerobinen liikunta yhdessä salitreenin kanssa on lyömätön yhdistelmä. Kävellään ja hölkkäillään ryhmän taso huomioiden, ajoittain tempoa vaihdellen. Ennen lenkkiä lämmitellään huolellisesti ja lenkin jälkeen tehdään loppuvenyttely. Reittiä ja maastoa vaihdellaan viikoittain.

Lentopallo

Lentopallo on sisätiloissa pelattava joukkuepeli, jossa kaksi verkon erottamaa joukkuetta lyövät palloa puolelta toiselle. Pallo ei saa koskettaa kenttää. Ota kaverit mukaan ja tule höntsäämään hienon lajin parissa. Tärkeintä on se, että saadaan hyvät pelit eli paljon pallokosketuksia, näyttäviä palloralleja, pieni hiki pintaan ja hymy huulille!

MaanantaiJamit

Onko freestylen treeni jäissä, kun ei löydy paikkaa tai kavereita ja hyvää musiikkia missä treenata? Vapaa jamivuoro, minne voit tulla treenaamaan ja tutustumaan muihin paikkakunnan tanssijoihin. Laji on vapaa, mutta muista tuoda myös omaa musiikkia mukana, jos haluat treenata jotain tiettyä lajia. Maanantaijamit järjestää Call Out Tampere yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden kanssa.

Padel (PadelTampere)

Maailman nopeimmin kasvava urheilulaji, sosiaalinen ja moniulotteinen mailapeli, joka sopii kaiken ikäisille. Lajin ehdoton vahvuus on monipuolisuus. Pelikenttää ympäröivät seinät takaavat pitkät pallorallit tasosta riippumatta ja haastavat pelaajan kehittämään uusia lyöntiratkaisuja pelin eri tilanteissa. Padelia pelataan aina kahden hengen joukkueena toista kahden hengen joukkuetta vastaan. Pelialueena toimii 20 x 10 metrin keinonurmialusta, joka on ympäröity lasi- ja metalliverkkoseinällä. Pallo, verkko, lyöntitekniikka ja alusta ovat samankaltaisia kuin tenniksessä, seiniä hyödynnetään kuten squashissa ja pelaajien dynaamiset liikeradat muistuttavat sulkapallon vastaavia. Kuitenkin, vaikka yhtäläisyyksiä löytyy, padel on oma ainutlaatuinen lajinsa.

Pingis

Pingistä pääsee pelailemaan kavereiden kanssa loistaviin harjoitustiloihin. Salista löytyy 8 pingispöytää ja välineet ovat lainattavissa paikan päältä vahtimestarilta. Oma turnaus pystyyn ja kaikki joukolla pelaamaan.

Roundnet/Spikeball (Yökoris ja Roundnet Tampere)

Hauska matalan kynnyksen pallopeli, jota voit pelata lähes missä vaan. Peliä pelataan yleensä 2v2, mutta sääntövariaatioita löytyy myös 1v1 ja 3v3 peleihin. Peliin pääse helposti mukaan vaikkei palloilutaustaa olisikaan, mutta pelissä riittää niin sanottua "skill ceilingiä" eli peli sopii myös totiseen kilpailuun! Laji on helppo aloittaa, koska ainoat välineet ovat käytännössä verkko ja pallo. Et tarvitse erityisiä kenkiä tai muitakaan varusteita.

Lentopallon tapaan käytössä enintään kolme kosketusta, tarkoitus lyödä palloa verkon kautta lattiaan niin, ettei vastajoukkue pysty/ehdi enää palauttamaan palloa. Pitkät pallorallit ovat lajille ominaisia ja ketteryys sekä silmä-käsi -koordinaatio kehittyy pelaamisen aikana.

Sulkapallo

Pelailua oman tason mukaan pelikavereita ajoittain vaihdellen. Opetellaan ja kerrataan lajitekniikkaa, esim. mailaotteita, syöttöä, erilaisia peruslyöntejä ja kentällä liikkumista. Sulkapallo on maailman nopein pallopeli ja kuntoilumuotona erittäin suosittu. Intervallimaisuus tekee sulkapallosta tehokasta liikuntaa, joka parantaa mm. ketteryyttä, kestävyyttä ja tasapainoa.

Thaiboxing

Thainyrkkeily on pystyottelulaji, jossa sallitut tekniikat ovat lyönnit, kyynärpäätekniikat ja erilaiset potkut. Thainyrkkeilytunneilla käydään läpi thainyrkkeilyn perusteita. Harjoittelu tehdään välineisiin ja tarvittavien varusteiden kanssa, jolloin se on turvallista, mukavaa ja tehokasta. Harjoittelu sopii hyvin kaikille. Aiempaa kokemusta kamppailulajeista ei tarvitse. Taattua tykitystä, alusta loppuun!

Toiminnallinen harjoittelu/treeni

Kehittää kehon hyvinvoinnin ja terveyden kannalta monia tärkeitä ominaisuuksia, kuten liikkuvuutta, nopeutta, koordinaatiota, lihasvoimaa, kehonhallintaa, räjähtävyyttä sekä hapenottokykyä. Laji sopii monipuolisuutensa ansiosta kaikille kunto- ja taitotasosta riippumatta. Lajista hienon tekee se, että tasosta riippumatta jokaiselle löytyy oma variaatio ja taso tehdä liikkeitä.

Uinti ja kuntosali

Tule ensin tekemään hyvä treeni kuntosalille ja pulahda sen jälkeen uimaan. Hallin liikunnanohjaajat auttavat sinua tarvittaessa kuntosaliharjoitteluun, uintitekniikkaan tai vesijuoksuun liittyvissä kysymyksissä. Jos tarvitset treeniohjelmaa kuntosalille, niin nykäise ohjaaja rohkeasti hihasta.

Yökoris (YMCA)

Yökoris on toimintamalli, jossa matalan kynnyksen liikunnan avulla pyritään tarjoamaan nuorille ja nuorille aikuisille ensisijaisesti mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Mallissa ohjaaja menee musiikkilaitteiden kanssa nuorten pariin sinne, missä on pelit käynnissä tai muuta nuorten toimintaa. Konseptissa oleellista on aikuisen läsnäolo nuorten parissa. Pääasia on kuitenkin se, että osallistujat liikkuvat ja hyvät bileet saadaan pystyyn!

Facebook-logo.
Instagram
Padel harjoitukset

Kevään ohjauskausi on 24.1.-15.5.2022. Kaikki liikuntaryhmät 16–29-vuotiaille ovat maksuttomia. Ilmoittautuminen ryhmiin tapahtuu 3.1. alkaen Ulkoinen linkkiHelleWi -järjestelmässä, www.kuntapalvelut.fi/tampere, tai somen kautta suoraan nuorten liikunnanohjaajalle:

IG & FB @nuortentreenit ja WA 040 188 1589.

Huom! Kevätkauden tarjontaan saattaa tulla vielä pieniä muutoksia, päivitämme sivua.

Nuorten treenit 16–29-vuotiaille

Kevätkauden 24.1. - 15.5.2022 ryhmät

Maanantaisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 10.15–11.30
Tesoman jäähalli

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 13.00–14.00
Hervannan jäähalli, kenttä 2

Nuorten kuntosali - ohjaaja paikalla
klo 15.30–16.30
Tampereen uintikeskus, 2 krs.

Sulkapallo -ohjattu
klo 16.00–17.30
Tesoman palloiluhalli, kenttä 1

Jazztanssi / ShowJazz & kehonhuolto
klo 17.00–18.30
Nääshalli, liikuntasali

Maanantaijamit - avoin tanssitreeni
klo 18.30–20.30
Monitoimitalo 13, Wivi Lönn-sali, 4. krs

Nuorten kuntosali - omatoiminen
klo 19.00–20.30
Tampereen stadion (3.2. alkaen)

Tiistaisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 10.15–11.30
Tesoman jäähalli

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 13.00–14.00
Hervannan jäähalli, kenttä 2

Kuntosali, laiteopastus - avoin vuoro
klo 13.45–14.45
Tesoman jäähalli

Nuorten kuntosali - ohjaaja paikalla
klo 15.30–16.30
Tampereen Uintikeskus, 2 krs.

Nuorten kuntosali – omatoiminen
klo 15.30–16.30
Kaukajärven vapaa-aikatalo, yläsali

Futsal - Ilves futsal & Yökoris
klo 17.00–18.30
Hervannan vapaa-aikatalo, palloilusali

Lenkkijengi/sauvakävely -ohjattu
klo 17.30–18.45
Lähtö Raholan liikuntakeskuksen edestä

Toiminnallinen harjoittelu/treeni -Tampereen Pyrintö
klo 18.00–19.00
Nääshalli,voimailusali

Nuorten kuntosali -omatoiminen
klo 20.00–21.00
Tampereen stadion (3.2. alkaen)

Kiipeily -omatoiminen (10 hlö/10 krt)
klo 19.30–21.30
Kauppi Sport Center, Trampolin Park Wild (1.2. alkaen)

Keskiviikkoisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 10.15–11.30
Tesoman jäähalli

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 12.45–13.45
Hervannan jäähalli, kenttä 2

Nuorten kuntosali - ohjaaja paikalla
klo 14.00–16.00
Nääshalli

Nuorten kuntosali - omatoiminen
klo 15.30–16.30
Hervannan vapaa-aikakeskus, uusi puoli

Nuorten kuntosali - ohjaaja paikalla
klo 15.30–16.30
Tampereen Uintikeskus, 2 krs.

Pingis - omatoiminen
klo 16.00–17.00
Nääshalli, harjoituskenttä

Koripallo - Yökoris
klo 16.00–18.30
Hervannan vapaa-aikakeskus, palloilusali

Nuorten kuntosali - omatoiminen
klo 17.00–19.00
Tesoman palloiluhalli

Uinti & kuntosali -omatoiminen
klo 17.00–18.30
Hervannan uimahalli, 2-4 rataa käytössä

ThaiBoxing -Karkkilan Sisu, Thaiboxing Club
klo 17.00–18.30
Nääshalli, liikuntasali

Footbag -omatoiminen
klo 19.00–20.30
Tampereen stadion, sali 4

Nuorten kuntosali -omatoiminen
klo 19.00–20.30
Tampereen stadion (2.2. alkaen)

Torstaisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 10.15–11.30
Tesoman jäähalli

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 11.45–12.45
Hervannan jäähalli, kenttä 1

Nuorten kuntosali- omatoiminen
klo 16.15–17.45
Tampereen stadion (3.2. alkaen)

Footbag -omatoiminen
klo 16.00–17.00
Nääshalli, liikuntasali

Joogapilates
klo 17.30–18.30
Monitoimitalo 13, Wivi Lönn-Sali (ei hiihtolomalla 3.3.)

Toiminnallinen harjoittelu/treeni -Tampereen Pyrintö
klo 18.00–19.00
Nääshalli, voimailusali

HipHop/Street/Twerk -tanssi
klo 19.00–20.00
Tampereen stadion, sali 1 (3.2. alkaen)

Padel
klo 20.00–21.00
Lielahden padelklubi, kenttä 1

Perjantaisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 10.15–11.30
Tesoman jäähalli

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 12.45–13.45
Hervannan jäähalli, kenttä 2

Nuorten kuntosali – omatoiminen
klo 17.00–19.00
Tesoman palloiluhalli

Padel
klo 17.00–18.00
Messukylä, kenttä 4

Nuorten kuntosali -omatoiminen
klo 17.30–19.00
Tampereen stadion (4.2. alkaen)

Biljardi
klo 18.00–19.00
2 pöytää (4 pelaajaa/pöytä)
Kaupin keilahalli

Hohtokeilaus
klo 19.00–20.00
8–10 rataa (3 peluria/rata)
Kaupin keilahalli

Koripallo - Yökoris
klo 21.00–22.30
Namikan kisahalli

Lauantaisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 11.15–12.15
Hervannan jäähalli, kenttä 1

Futsal – Yökoris
klo 18.00–20.00
Namikan kisahalli

Koripallo -Yökoris
klo 20.00–22.00
Namikan kisahalli

Sunnuntaisin

Yleisöluistelu - avoin vuoro
klo 10.15–11.30
Tesoman jäähalli

Roundnet/Spikeball - Yökoris & Roundnet Tampere
klo 18.00–20.00
Namikan kisahalli

Lentopallo – Yökoris
klo 20.00–22.00
Namikan kisahalli

Nuorille

Hyviä vinkkejä