Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Nuortentreenit


Ikärajat ryhmiin ovat ainoastaan suosituksia, mukaan voi tulla iästä riippumatta!

Kaikki ryhmät toteutetaan viranomaisten suosituksia noudattaen ulkona säästä riippumatta.


Nuortentreenit

Nuortentreenit tarjoavat maksuttomia matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia 11 - 29 -vuotiaille nuorille (huom. kaupungin kuntosaleille on 15 vuoden alaikäraja). Ryhmien tavoitteena on löytää mahdollisimman monelle nuorelle hauska harrastus ohjattujen treenien muodossa. Tunneille ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon ja mukaan voi tulla milloin tahansa kesken kauden. Ohjaajina toimivat innostavat ja ammattitaitoiset liikunnanohjaajat ja lajiammattilaiset.

Hyppää kyytiin ja seuraa @nuortentreenit Instagramissa sekä Facebookissa! Ryhmissä aktiivista keskustelua toiminnasta sekä tietoa mahdollisista aikataulumuutoksista.

Kesä 2020

Aikataulu

Maanantaisin

Padel (PadelTampere)
klo 14.00-15.00
Messukylä Padelkeskus,
Kirkonmäenkatu 15
6-12-vuotiaat

Futis (IlvesFutsal)
klo 14.00-15.00
Härmälä, Rantaperkiön kenttä
Koivukuja 7
6-12-vuotiaat

Omatoiminen kuntosali
klo 15.30-16.30
Tampereen uintikeskus
Joukahaisenkatu 7
15-29-vuotiaat

Polkujuoksu/-hölkkä
klo 17.00-18.00
Kaupin urheilupuisto, Kuntokatu 24
Lähtö vanhan huoltorakennuksen edestä
18-29-vuotiaat

Ulkotreeni/-kuntosali
klo 18.15-19.15
Niihaman maja, Pikku-Niihamantie 80
Lähtö ulkokuntosalilaitteilta
18-29-vuotiaat

Koris + Futis (Yökoris)
klo 19.00-21.00
Nekalan koulu
Lounaantie 2
13-29-vuotiaat

Tiistaisin

SummerFutis
(Vaihtuva laji/teema)
klo 15.00-21.00
Hervanta, Kupolin nuorisokeskus
Muusanaukio
13-17-vuotiaat

Omatoiminen kuntosali
klo 15.30-16.30
Tampereen uintikeskus
Joukahaisenkatu 7
15-29-vuotiaat

Ultimate
klo 17.00-18.00
Pyynikin uimaranta
Atlaspuisto
13-29-vuotiaat

Koris (Yökoris)
klo 16.00-18.00
Koulukatu
Koulukatu 20
13-29-vuotiaat

KesäSporttii (2.6.,9.6.,16.6.)
Vaihtuva laji/teema
klo 18.00-19.30
Annalan nuorisokeskus
Juvankatu 53
13-17-vuotiaat

Padel (PadelTampere)
klo 18.30-19.30
1-2 kenttää käytössä
Eteläpuisto (Minigolfin vieressä)
13-29-vuotiaat

Biitsi (Yökoris)
klo 20.00-21.30
Kaukajärvi, kenttä 3
Käätykatu 8
13-29-vuotiaat

Futis (Yökoris)
klo 20.00-22.00
Kaarilan koulu, tekonurmi
Vallerinkatu 11
13-29-vuotiaat

Keskiviikkoisin

Vaihtuva laji/teema
klo 13.30-14.30
Tesoman koulu, yläpiha
Kohmankaari 11
13-17-vuotiaat

Omatoiminen kuntosali
klo 15.30-16.30
Tampereen uintikeskus
Joukahaisenkatu 7
15-29-vuotiaat

Omatoiminen skeittaus / skuuttaus
klo 16.00-18.00
Koilliskeskus Murun edusta
Liikekatu 3
11-17-vuotiaille

HöntsäFutis
klo 17.00-18.00
Tesoman koulu, tekonurmi
Kohmankaari 11
13-29-vuotiaat

Taido (TampereTaido)
klo 17.00-18.00
Sorsapuisto
Lähtö ulkokuntosalilaitteiden ja pelikentän välistä
13-29-vuotiaat

Streetdance
klo 18.15-19.00
Hervanta, Kupolin nuorisokeskus
Lindforsinkatu 1
13-17-vuotiaat

BMX-pyöräily (TreBikeClub)
Härmälä pumptrack 3.6.-24.6.
Iso-Vilunen 1.7.-29.7.
klo 18.00-19.00
6-12-vuotiaat

HöntsäSähly
klo 18.00-19.00
Tesoman koulu, ulkokaukalo
Kohmankaari 11
13-29-vuotiaat

Futis (Yökoris)
klo 20.00-22.00
Raholan kenttä
Teerivuorenkatu 3
13-29-vuotiaat

Torstaisin

Freegym (Tampereen Sisu)
klo 14.00-15.00
Vehmaisten koulu
Sarvannankatu 7
6-12-vuotiaat

Pilates (Rientolan Setlementti)
klo 16-50-17.50
Rientolan setlementti, sellupuisto leikkikentän nurmialue. Federleynkatu 14.
13-29-vuotiaat

Biitsi
klo 17.00-18.00
Eteläpuisto
Kesäkahvila Tönön vieressä
13-29-vuotiaat

Trikkaus (LegendTrick)
klo 18.00-19.00
Arboretum
Lähtö Hatanpään kartanon edestä
Puistokuja 1
13-29-vuotiaat

KesäSporttii (4.6.,11.6.,25.6.)
Vaihtuva laji/teema
klo 18.00-19.30
Annalan nuorisokeskus
Juvankatu 53
13-17-vuotiaat

Skeittaus (Pirkanmaan Kaarikoirat)
klo 18.00-20.00
Hiedantaranta, ulkopool
Lielahdentie
13-29-vuotiaat

Katukoris
klo 18.15-19.15
Koulukatu, kenttä 2
Koulukatu 20
13-29-vuotiaat

Biitsi (Yökoris)
klo 20.00-21.30
Kaukajärvi, kenttä 2
Käätykatu 8
13-29-vuotiaat

Perjantaisin

StreetFutis
klo 16.00-17.00
Eteläpuisto
Kesäkahvila Tönön vieressä
13-29-vuotiaat

Porrastreenit
klo 17.15-18.15
Pyynikin näkötorni
Näkötornintie 20
18-29-vuotiaat

Koris & Futis (Yökoris)
klo 19.00-22.00
Koulukatu
Koulukatu 20

Lauantaisin

Koris (Yökoris)
klo 18.00-20.00
Pohjois-Hervannan koulu
Opiskelijankatu 29
13-17-vuotiaat

Koris (Yökoris)
klo 18.00-20.00
Santalahden rantapuiston pelikenttä
13-29-vuotiaat

Tuntikuvaukset

Futsal (Ilves/YMCA)

Futsal on jalkapalloa muistuttava palloilulaji, jota pelataan pienemmällä kentällä ja yleensä urheiluhallissa. Futsalissa pelaa vastakkain kaksi joukkuetta, joissa kummassakin on kentällä samaan aikaan viisi pelaajaa, maalivahti ja neljä kenttäpelaajaa.

Peliä pelataan jalkapalloon verrattuna huomattavasti pienemmällä ja kovapintaisella kentällä, perinteisesti parketilla tai modernimmalla muovipinnoitteella. Futsalpallo on jalkapalloon verrattuna pienikokoisempi (kokoa 4) ja vähemmän kimmoisa. Jalkapallon ja futsalin säännöt muistuttavat toisiaan, mutta merkittäviä erojakin säännöistä löytyy. Tärkeimpinä eroina ovat futsalin tehokas peliaika, rajoittamattomat vaihdot, kumuloituvat joukkueen virheet sekä maaliheitot ja rajapotkut.

Hiihto-/hölkkälenkki

Kts. Yhteislenkki

Jooga

Joogassa pääset ammattitaitoisen ohjaajan opastuksella kokonaisvaltaisesti huoltamaan kehoasi. Kaikentasoisille ja kuntoisille sopiva, lempeä flow-jooga edistää kehon hyvinvointia, lisää liikkuvuutta, parantaa tasapainoa sekä keskittymiskykyä. Tunti sisältää fyysisen harjoituksen, joka tukee erityisesti selkärangan hyvinvointia. Keskitymme rauhallisiin ja syviin hengityksiin, jotka rauhoittavat ja palauttavat päivän kuormituksesta. Tunti päättyy aina loppurentoutukseen, jossa nautitaan tietoisesta levosta.

K-pop tanssi

Tervetuloa mukaan K-pop tanssikurssille, jossa tanssitaan rennosti hyvässä porukassa. Mukaan voivat tulla kaiken tasoiset tanssijat ja tanssista kiinnostuneet. K-pop on eteläkorealainen, vauhdikas ja energinen tanssityyli. Ohjaajana tanssinopettaja Anni Arhi.

Kehonpainotreeni

Kehonpainotreeni on hauskaa harjoittelua kehonpainoa hyödyntäen. Monipuolinen tunti, joka sisältää aikaa vastaan tehtäviä sarjoja, sekä taidollisia osuuksia. Tunnilla kehität voimaa, notkeutta, kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä motorisia taitoja. Voit päättää itse millä intensiteetillä treenin teet. Käymme läpi myös kehonpainoharjoittelun erikoisliikkeitä kuten päälläseisontaa, kärrynpyöriä, pistoolikyykkyä, siltaa jne.

Keilaus

Kamut kokoon ja keilaamaan! Hauskanpitoa hyvässä seurassa, rentoa meininkiä ja hengailua. Keilaus on sosiaalinen laji, jossa pääsee tutustumaan toisiin pelaajiin helposti. Tai voi tuoda oman possen mukanaan ja selvittää kuka on kuka?

Kuntonyrkkeily (RBC)

Kuntonyrkkeily on tehokasta, hauskaa ja turvallista harjoittelua nyrkkeilyn tekniikoita ja harjoitteita hyväksikäyttäen. Peruskunto kasvaa huomaamatta, niska-hartiaseudun lihakset vetreytyvät ja käsivoimat kasvavat. Tunnilla käytetään monipuolisesti eri välineitä harjoittelun tehostamiseksi.

Kuntosali

Kuntosaliharjoittelu on tehokas tapa kehittää ja parantaa lihaskuntoa monipuolisesti. Oikeaoppinen harjoittelu parantaa lihaskestävyyttä, kasvattaa lihasmassaa ja -voimaa, auttaa painon hallinnassa sekä myös lajiharjoittelun tukena.

Hyväkuntoinen lihaksisto pitää vartalon ryhdikkäänä ja auttaa jaksamaan koulussa, töissä ja arjessa. Hyvä pohjakunto auttaa kuntosaliharjoittelussa, mutta sen voi hankkia kuntosalillakin. Salilla voi alkaa käymään jo teini-iässä, mutta turvallisinta on aloittaa opettelemalla perustekniikat laiteopastuksissa tai ohjatuissa ryhmissä. Huomioithan, että kuntosalille on 15 vuoden alaikäraja.

MaanantaiJamit

Onko freestylen treeni jäissä, kun ei löydy paikkaa tai kavereita ja hyvää musiikkia missä treenata? Vapaa jamivuoro, minne voit tulla treenaamaan ja tutustumaan muihin paikkakunnan tanssijoihin. Laji on vapaa, mutta muista tuoda myös omaa musiikkia mukana, jos haluat treenata jotain tiettyä lajia. Maanantaijamit järjestää Call Out Tampere yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden kanssa.

Miekkailu (Kalpaveljet)

Miekkailu on vanha eurooppalainen kamppailulaji, joka vaatii nopeutta, koordinaatiokykyä, taktista ajattelua ja hyvää kuntoa. Lajissa kilpaillaan eri tasoilla, mutta miekkailua voi mainiosti harrastaa myös pelkästään kuntoilutarkoituksessa. Miekkailu sopii kaikenikäisille ja lajin suosio kasvaa koko ajan voimakkaasti niin meillä kuin muuallakin. Lajin parhaita puolia on, että sitä pystyy harrastamaan jokainen ja oikealla harjoittelulla jokaisella on mahdollisuus kasvaa hyväksi miekkailijaksi. Tämän lisäksi lajia voi harrastaa vielä varttuneemmallakin iällä, sillä 18-vuotias miekkailija ei kenties vielä ole edes parhaimmillaan. Miekkailu on kuin itse elämä, täynnä odottamattomia käänteitä, joista selviytyäkseen pitää reagoida nopeasti ja oikein. Keinoja, vastakeinoja ja niiden yhdistelmiä on lukemattomia. Miekkailu kasvattaa itsetuntemusta, itsehillintää ja pelisilmää eli ominaisuuksia, joita tarvitaan kaikilla elämän osa-alueilla.

Palloilu

Monipuolisesti eri pallopelien pelailua. Perustaitojen harjoittelua, pelailua sekä erilaisia pelisovelluksia uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Lajeina mm. salibandy, koripallo, lentopallo, sulkapallo, futsal ja minitennis. Nuorten kanssa yhdessä sovitaan, mitä pelataan seuraavalla kerralla.

Parkour

Opitaan liikkumaan mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen. Parkourissa hyödynnetään kaikkia harjoitustilan välineitä ja rakenteita nopeaan ja katkeamattoman sulavaan liikkeeseen. Parkouriin kuuluu erilaisia perusliikkeitä kuten hyppyjä, laskeutumisia, ylityksiä, alituksia ja seinäponnistuksia. Laji vaatii tekniikkaa, tasapainoa, voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Parkourille on ominaista yhteisöllisyys, koska harjoittelu tapahtuu ryhmässä samanhenkisten hurjapäiden kanssa.

Padel (PadelTampere)

Maailman nopeimmin kasvava urheilulaji, sosiaalinen ja moniulotteinen mailapeli, joka sopii kaiken ikäisille. Lajin ehdoton vahvuus on monipuolisuus. Pelikenttää ympäröivät seinät takaavat pitkät pallorallit tasosta riippumatta ja haastavat pelaajan kehittämään uusia lyöntiratkaisuja pelin eri tilanteissa. Padelia pelataan aina kahden hengen joukkueena toista kahden hengen joukkuetta vastaan. Pelialueena toimii 20 x 10 metrin keinonurmialusta, joka on ympäröity lasi- ja metalliverkkoseinällä. Pallo, verkko, lyöntitekniikka ja alusta ovat samankaltaisia kuin tenniksessä, seiniä hyödynnetään kuten squashissa ja pelaajien dynaamiset liikeradat muistuttavat sulkapallon vastaavia. Kuitenkin, vaikka yhtäläisyyksiä löytyy padel on oma ainutlaatuinen lajinsa.

Pingis

Pingistä pääsee pelailemaan kavereiden kanssa loistaviin harjoitustiloihin. Salista löytyy 8 pingispöytää ja välineet ovat lainattavissa paikan päältä vahtimestarilta. Oma turnaus pystyyn ja kaikki joukolla pelaamaan.

Salibandy (KooVee)

Tunnilla pääasiassa pelataan, tehdään erilaisia lajiharjoituksia ja lihaskuntoa helpolla ja aloittelijallekin sopivalla tavalla. Tarkoitus saada hyvät pelit pystyyn ja liikkua yhdessä! Sisäliikuntavarustus ja juomapullo mukaan.

Showtanssi

Showtanssi on monipuolinen esittävän tanssin laji, jossa yhdistyvät eri tanssin lajit ja tyylit. Perinteinen showtanssi on alun perin irtautunut jazztanssista, johon sekoittui muun muassa discotanssia, hip hoppia, balettia, latinalaisia tansseja ja afrotanssia.

Spikeball (Yökoris/NokiaSpikeBallaz)

Hauska matalan kynnyksen pallopeli, jota voit pelata lähes missä vaan. Peliä pelataan yleensä 2v2, mutta sääntövariaatioita löytyy myös 1v1 ja 3v3 peleihin. Peliin pääse helposti mukaan vaikkei palloilutaustaa olisikaan, mutta pelissä riittää niin sanottua "skill ceilingiä" eli peli sopii myös totiseen kilpailuun! Laji on helppo aloittaa, koska ainoat välineet ovat käytännössä verkko ja pallo. Et tarvitse erityisiä kenkiä tai muitakaan varusteita.

Lentopallon tapaan käytössä enintään 3 kosketusta, tarkoitus lyödä palloa verkon kautta lattiaan niin, ettei vastajoukkue pysty/kerkeä enää palauttamaan palloa. Pitkät pallorallit ovat lajille ominaisia ja ketteryys sekä silmä-käsi koordinaatio kehittyy pelaamisen aikana

Sulkapallo

Pelailua oman tason mukaan pelikavereita ajoittain vaihdellen. Opetellaan ja kerrataan lajitekniikkaa, esim. mailaotteita, syöttöä, erilaisia peruslyöntejä ja kentällä liikkumista. Sulkapallo on maailman nopein pallopeli ja kuntoilumuotona erittäin suosittu. Intervallimaisuus tekee sulkapallosta tehokasta liikuntaa, joka parantaa mm. ketteryyttä, kestävyyttä ja tasapainoa.

Yhteislenkki 60 min (juoksu/kävely)

Lenkkeily on paljon mukavampaa yhdessä. Lenkkeily vaikuttaa mielialaan, fyysinen kunto kasvaa, hapenottokyky kohenee ja auttaa painonhallinnassa. Jaksat myös paremmin rehkiä esim. kuntosalilla, kun ulkoilet vastapainoksi. Aerobinen liikunta yhdessä salitreenin kanssa on lyömätön yhdistelmä. Kävellään ja hölkkäillään ryhmän taso huomioiden, ajoittain tempoa vaihdellen. Ennen lenkkiä lämmitellään huolellisesti ja lenkin jälkeen tehdään loppuvenyttely. Reittiä ja maastoa vaihdellaan viikoittain.

Yökoris (YMCA)

Yökoris on toimintamalli, jossa matalan kynnyksen liikunnan avulla pyritään tarjoamaan nuorille ja nuorille aikuisille ensisijaisesti mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Mallissa ohjaaja menee musiikkilaitteiden kanssa nuorten pariin sinne, missä on pelit käynnissä tai muuta nuorten toimintaa. Konseptissa oleellista on aikuisen läsnäolo nuorten parissa. Pääasia on kuitenkin se, että osallistujat liikkuvat ja hyvät bileet saadaan pystyyn!

Facebook
Instagram

Tämän sivun lyhytsosoite on www.tampere.fi/nuortentreenit

Nuorille

Hyviä vinkkejä