Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki - www.tampere.fi


Nuortentreenit

Nuortentreenit

Nuortentreenit tarjoavat maksuttomia matalan kynnyksen liikuntamahdollisuuksia 11 - 29 -vuotiaille nuorille (huom. kaupungin kuntosaleille on 15 vuoden alaikäraja). Ryhmien tavoitteena on löytää mahdollisimman monelle nuorelle hauska harrastus ohjattujen treenien muodossa. Tunneille ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon ja mukaan voi tulla milloin tahansa kesken kauden. Ohjaajina toimivat innostavat ja ammattitaitoiset liikunnanohjaajat ja lajiammattilaiset.

Hyppää kyytiin ja seuraa @nuortentreenit Instagramissa sekä Facebookissa! Ryhmissä aktiivista keskustelua toiminnasta sekä tietoa mahdollisista aikataulumuutoksista.

Lukujärjestys

Nuortentreenit syksyllä 2.9.-13.12.2019
Maanantai Tiistai Keskiviikko
Torstai
Perjantai
Yleisöluistelua,
Tesoman jäähalli
Klo 10.15-11.30
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Tesoman jäähalli
Klo 10.15-11.30
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Tesoman jäähalli
Klo 10.15-11.30
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Tesoman jäähalli
Klo 10.15-11.30
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Tesoman jäähalli
Klo 10.15-11.30
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Hervannan jäähalli, halli 2
Klo 13.00-14.00
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Hervannan jäähalli, halli 2
Klo 13.00-14.00
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Hervannan jäähalli, halli 2
Klo 12.45-13.45
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Hervannan jäähalli, halli 1
Klo 11.45-12.45
(kaikille avoin)
Yleisöluistelua,
Hervannan jäähalli, halli 2
Klo 12.45-13.45
(kaikille avoin)
Kuntosali, omatoiminen,
Kaukajärven vapaa-aikatalo
Klo 15.30-16.30
(15-29 -vuotiaille)
Kuntosali, ohjaaja paikalla,
Tampereen uintikeskus, 2.krs
Klo 15.30-16.30
(15-29 -vuotiaille)
Kuntosali, omatoiminen,
Hervannan vapaa-aikakeskus
Klo 15.30-16.30
(15-29 -vuotiaille)
Parkour,
Tampereen stadion, sali 6
Klo 15.30-16.30
(7-12 -vuotiaille)
Keilaus,
Kaupin keilahalli
Klo 14.30-16.30
(7-19 -vuotiaille)
Kuntosali, ohjaaja paikalla,
Tampereen uintikeskus, 2.krs
Klo 15.30-16.30
(15-29 -vuotiaille)
Showtanssi,
Koilliskeskus, Kalliosali
Klo 16.10-17.10
(7-12 -vuotiaille)
Kuntosali, ohjaaja paikalla,
Tampereen uintikeskus, 2. krs
Klo 15.30-16.30
(15-29 -vuotiaille)
Kuntonyrkkeily (RBC),
Nääshalli, liikuntasali
Klo 16.00-17.00
(13-29 -vuotiaille)
Padel (Padel Tampere),
Messukylä, kenttä 4
Klo 17.00-18.00
(13-29 -vuotiaille)
Palloilu,
Tesoman palloiluhalli, kenttä 1
Klo 16.30-17.30
(7-12 -vuotiaille)
Sulkapallo,
Syssyn sulkis, kentät 9, 10, 11
Klo 16.00-17.00
(7-29 -vuotiaille)
Kehonpaino-treeni,
Tampereen stadion, sali 2
Klo 15.30-16.30
(13-29 -vuotiaille)
Tyttöjen kuntosali, ohjattu vuoro,
Tampereen stadion
Klo 16.30-17.45
(15-29 -vuotiaille)
Kuntosali, omatoiminen,
Tesoman palloiluhalli
Klo 17.00-19.00
(15-29 -vuotiaille)
Showtanssi,
Nääshalli, liikuntasali
Klo 17.00-18.00
(13-29 -vuotiaille)

Yhteislenkki,(juoksu, kävely)
Lähtö Syssyn sulkiksen edestä
Klo 17.15-18.15
(13-29 -vuotiaille)
Salibandy (KooVee),
AutoCenter Areena, kenttä 1
Klo 15.30-16.30
(13-29 -vuotiaille)
Jooga,
Tampereen stadion, sali 1
Klo 18.00-19.00
(13-29 -vuotiaille)
Yökoris (YMCA),
Namikan kisahalli,
Klo 20.15-22.15
(13-29 -vuotiaille)
Maanantai-
Jamit,

Monitoimitalo 13 (Wivi Lönn-sali, 4.krs)
Klo 17.00-20.00
(7-29 -vuotiaille)
Futsal (Ilves),
Hervannan vapaa-aikakeskus, palloilusali
Klo 17.00-18.30
(13-29 -vuotiaille)
Pingis, omatoiminen,
Nääshalli, harjoituskenttä
Klo 16.00-17.00
(7-29 -vuotiaille)
Yökoris (YMCA),
Hervannan vapaa-aikakeskus
Klo 16.30-18.30
(13-29 -vuotiaille)

Tuntikuvaukset

Kuntosali

Kuntosaliharjoittelu on tehokas tapa kehittää ja parantaa lihaskuntoa monipuolisesti. Oikeaoppinen harjoittelu parantaa lihaskestävyyttä, kasvattaa lihasmassaa ja -voimaa, auttaa painon hallinnassa sekä myös lajiharjoittelun tukena.

Hyväkuntoinen lihaksisto pitää vartalon ryhdikkäänä ja auttaa jaksamaan koulussa, töissä ja arjessa. Hyvä pohjakunto auttaa kuntosaliharjoittelussa, mutta sen voi hankkia kuntosalillakin. Salilla voi alkaa käymään jo teini-iässä, mutta turvallisinta on aloittaa opettelemalla perustekniikat laiteopastuksissa tai ohjatuissa ryhmissä. Huomioithan, että kuntosalille on 15 vuoden alaikäraja.


Palloilu

Monipuolisesti eri pallopelien pelailua. Perustaitojen harjoittelua, pelailua sekä erilaisia pelisovelluksia uuden opetussuunnitelman mukaisesti. Lajeina mm. salibandy, koripallo, lentopallo, sulkapallo, futsal ja minitennis. Nuorten kanssa yhdessä sovitaan, mitä pelataan seuraavalla kerralla.


Showtanssi

Showtanssi on monipuolinen esittävän tanssin laji, jossa yhdistyvät eri tanssin lajit ja tyylit. Perinteinen showtanssi on alun perin irtautunut jazztanssista, johon sekoittui muun muassa discotanssia, hip hopia, balettia, latinalaisia tansseja ja afrotanssia.


MaanantaiJamit

Onko freestylen treeni jäissä, kun ei löydy paikkaa tai kavereita ja hyvää musiikkia missä treenata? Vapaa jamivuoro, minne voit tulla treenaamaan ja tutustumaan muihin paikkakunnan tanssijoihin. Laji on vapaa, mutta muista tuoda myös omaa musiikkia mukana, jos haluat treenata jotain tiettyä lajia. Maanantaijamit järjestää Call Out Tampere yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorisopalveluiden kanssa.


Sulkapallo

Pelailua oman tason mukaan pelikavereita ajoittain vaihdellen. Opetellaan ja kerrataan lajitekniikkaa, esim. mailaotteita, syöttöä, erilaisia peruslyöntejä ja kentällä liikkumista. Sulkapallo on maailman nopein pallopeli ja kuntoilumuotona erittäin suosittu. Intervallimaisuus tekee sulkapallosta tehokasta liikuntaa, joka parantaa mm. ketteryyttä, kestävyyttä ja tasapainoa.


Yhteislenkki 60 min (juoksu & kävely)

Lenkkeily on paljon mukavampaa yhdessä. Lenkkeily vaikuttaa mielialaan, fyysinen kunto kasvaa, hapenottokyky kohenee ja auttaa painonhallinnassa. Jaksat myös paremmin rehkiä esim. kuntosalilla, kun ulkoilet vastapainoksi. Aerobinen liikunta yhdessä salitreenin kanssa on lyömätön yhdistelmä. Kävellään ja hölkkäillään ryhmän taso huomioiden, ajoittain tempoa vaihdellen. Ennen lenkkiä lämmitellään huolellisesti ja lenkin jälkeen tehdään loppuvenyttely. Reittiä ja maastoa vaihdellaan viikoittain.

Kehonpainotreeni

Kehonpainotreeni on hauskaa harjoittelua kehonpainoa hyödyntäen. Monipuolinen tunti, joka sisältää aikaa vastaan tehtäviä sarjoja, sekä taidollisia osuuksia.

Tunnilla kehität voimaa, notkeutta, kehonhallintaa ja liikkuvuutta sekä motorisia taitoja. Voit päättää itse millä intensiteetillä treenin teet. Käymme läpi myös kehonpainoharjoittelun erikoisliikkeitä kuten päälläseisontaa, kärrynpyöriä, pistoolikyykkyä, siltaa jne.


BMX-pyöräily (TRE/BIKE/CLUB)

Pyöräkoulu on hyvä ryhmä aloittaa BMX racing harrastus ohjaajien avustuksella. Ensisijainen tavoite on oppia pyörän käsittelyä ja tutustua lajiin. Vaatimuksena pyöräkouluun osallistumiseen on pystyä ajamaan itsenäisesti radalla. Pyöräkoulussa opetellaan toimimaan yhdessä ja opitaan uusia asioita sekä turvallista liikkumista. Tarjolla myös lainattavia pyöriä ja varusteita. Ryhmä saattaa jatkua myös lokakuulle, riippuen ilmoista. Lisätietoa pyöräkoulusta ja seuran toiminnasta www.tabc.fi

Salibandy (KooVee)

Tunnilla pääasiassa pelataan, tehdään erilaisia lajiharjoituksia ja lihaskuntoa helpolla ja aloittelijallekin sopivalla tavalla. Tarkoitus saada hyvät pelit pystyyn ja liikkua yhdessä! Sisäliikuntavarustus ja juomapullo mukaan.


Pingis

Pingistä pääsee pelailemaan kavereiden kanssa loistaviin harjoitustiloihin. Salista löytyy 8 pingispöytää ja välineet ovat lainattavissa paikan päältä vahtimestarilta. Oma turnaus pystyyn ja kaikki joukolla pelaamaan.


Parkour

Opitaan liikkumaan mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen. Parkourissa hyödynnetään kaikkia harjoitustilan välineitä ja rakenteita nopeaan ja katkeamattoman sulavaan liikkeeseen. Parkouriin kuuluu erilaisia perusliikkeitä kuten hyppyjä, laskeutumisia, ylityksiä, alituksia ja seinäponnistuksia. Laji vaatii tekniikkaa, tasapainoa, voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Parkourille on ominaista yhteisöllisyys, koska harjoittelu tapahtuu ryhmässä samanhenkisten hurjapäiden kanssa.

Kuntonyrkkeily (RBC)

Kuntonyrkkeily on tehokasta, hauskaa ja turvallista harjoittelua nyrkkeilyn tekniikoita ja harjoitteita hyväksikäyttäen. Peruskunto kasvaa huomaamatta, niska-hartiaseudun lihakset vetreytyvät ja käsivoimat kasvavat. Tunnilla käytetään monipuolisesti eri välineitä harjoittelun tehostamiseksi.

Jooga

Joogassa pääset ammattitaitoisen ohjaajan opastuksella kokonaisvaltaisesti huoltamaan kehoasi. Kaikentasoisille ja kuntoisille sopiva, lempeä flow-jooga edistää kehon hyvinvointia, lisää liikkuvuutta, parantaa tasapainoa sekä keskittymiskykyä.

Tunti sisältää fyysisen harjoituksen, joka tukee erityisesti selkärangan hyvinvointia. Keskitymme rauhallisiin ja syviin hengityksiin, jotka rauhoittavat ja palauttavat päivän kuormituksesta. Tunti päättyy aina loppurentoutukseen, jossa nautitaan tietoisesta levosta.


Keilaus

Kamut kokoon ja keilaamaan! Hauskanpitoa hyvässä seurassa, rentoa meininkiä ja hengailua. Keilaus on sosiaalinen laji, jossa pääsee tutustumaan toisiin pelaajiin helposti. Tai voi tuoda oman possen mukanaan ja selvittää kuka on kuka?

Padel (PadelTampere)

Maailman nopeimmin kasvava urheilulaji, sosiaalinen ja moniulotteinen mailapeli, joka sopii kaiken ikäisille. Lajin ehdoton vahvuus on monipuolisuus. Pelikenttää ympäröivät seinät takaavat pitkät pallorallit tasosta riippumatta ja haastavat pelaajan kehittämään uusia lyöntiratkaisuja pelin eri tilanteissa.

Padelia pelataan aina kahden hengen joukkueena toista kahden hengen joukkuetta vastaan. Pelialueena toimii 20 x 10 metrin keinonurmialusta, joka on ympäröity lasi- ja metalliverkkoseinällä.

Pallo, verkko, lyöntitekniikka ja alusta ovat samankaltaisia kuin tenniksessä, seiniä hyödynnetään kuten squashissa ja pelaajien dynaamiset liikeradat muistuttavat sulkapallon vastaavia. Kuitenkin, vaikka yhtäläisyyksiä löytyy, padel on oma ainutlaatuinen lajinsa.


Yökoris (YMCA)

Yökoris on toimintamalli, jossa matalan kynnyksen liikunnan avulla pyritään tarjoamaan nuorille ja nuorille aikuisille ensisijaisesti mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Mallissa ohjaaja menee musiikkilaitteiden kanssa nuorten pariin sinne, missä on pelit käynnissä tai muuta nuorten toimintaa. Konseptissa oleellisista on aikuisen läsnäolo nuorten parissa. Pääasia on kuitenkin se, että osallistujat liikkuvat ja hyvät bileet saadaan pystyyn!

Nuortenteenien lukujärjestys
Facebook
Instagram

Tämän sivun lyhytsosoite on www.tampere.fi/nuortentreenit

Nuorille

Hyviä vinkkejä